رضایت مشتری و نحوه اندازه گیری آن

رضایت مشتری و نحوه اندازه گیری آن

رضایت مشتری

مقدمه:

رضایت مشتری همواره یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران در هر کسب و کاری است. اینکه شما دارای چه برندی از محصولات باشید و اینکه مجموعه شما بزرگ یا کوچک باشد فرقی ندارد، شما همواره باید سعی در جلب رضایت مشتریان خود داشته باشید.

در صورت نارضایتی مشتریان از مجموعه شما، آن ها دیگر از برندتان خرید نخواهند کرد و نیز این موضوع امکان ایجاد عواقب بدتری شامل خرید آن ها از سایر رقبایتان و یا تبلیغات منفی علیه شما باشد که این موضوع ضررهای جبران ناپذیری را برای شما دربر خواهد داشت.

در ادامه به تعریف رضایت مشتری و نحوه سنجش آن خواهیم پرداخت پس تا انتها با ما باشید.

تعریف رضایت مشتری

تعریف رضایت مشتری

واضحه تعداد و میزان مشتریان یکی از معیارهای موفقیت در هر شغلی به شمار می رود. اما این تنها معیار موفقیت نخواهد بود. صرفا تمرکزبر روی افزایش تعداد مشتریان گاهی منجر به غفلت از اندازه گیری میزان رضایت آنان شده و باعث افزایش نرخ ریزش مشتریان می شود. همچنین اگر نرخ ریزش مشتریان بیشتر از نرخ جذب آن ها باشد، به زودی کسب و کار شما با شکست رو برو خواهد شد.

بر طبق تحقیقات، هزینه جذب مشتری جدید تقریبا ۵ برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی و قدیمی است. بنابراین حفظ رضایت مشتریان قدیمی و وفادار به نفع شما و مجموعه تان خواهد بود. حفظ ارتباط موثر و تعامل با مشتری  از عوامل تداوم  هر کسب و کاری است و این موضوع یکی از برتری های شما نسبت به رقبایتان خواهد بود. بنابراین توجه به مشتری و جلب اعتماد او از الزامات در هر کسب و کاری است.

معمولا مفهوم رضایت مشتری، مبنی بر میزان اینکه تا چه مقدار نیازهای او، با خرید یک محصول رفع شده است بیان می شود. زیرا مشتریان بر اساس نیازشان خرید می کنند و زمانیکه آن محصول نیازها و انتظارات آنان را برآورده کند، میتوان گفت او راضی است.

اهمیت سنجش رضایت مشتری

اهمیت و دلایل سنجش میزان رضایت مشتری

این تفکر که رضایت مشتریان فقط برای کسب و کارها و برندهای معروف جهان حائز اهمیت است بسیار نادرست است. امروزه تمامی کسب و کارها توجه به این موضوع را جز الزامات و الویت های خود درنظر می گیرند.

اما چگونه از رضایت مشتریان خود درباره کسب و کارمان مطلع شویم؟ زیرا معمولا درصد کمی از مشتریان نارضایتی خود را اعلام می کنند. و بنابراین گاهی شما از میزان نارضایتی آن ها بطور کامل مطلع نخواهید شد.

آگاهی کافی نسبت به میزان رضایت، امکان تصمیم گیری های استراتژیک کاری را بر مبنای آن ایجاد می کند.

بر طبق تحقیقات، رضایتمندی مشتری منجر به افزایش نرخ حفظ مشتریان فعلی و بقا کسب و کار و بهبود نام تجاری شرکت می شود. علاوه بر آن نارضایتی مشتری نشان دهنده ضعف خدمات دهی مناسب به مشتری است. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین مزایای سنجش رضایت میپردازیم:

افزایش درآمد

بر اساس آمار های اخیر، نزدیک به نود درصد مشتریانی که تجربه خوبی از خرید های قبلی خود داشتند، حجم بیشتری خرید می کنند. این مشتریان معمولا باعث سودآوری و خرید های بیشتر برای مجموعه می شوند. بنابراین تفکیک مشتریان راضی از ناراضی، به بهبود و افزایش رضایت آنان از مجموعه کمک موثری خواهد کرد. این موضوع سبب سودآوری هرچه بیشتر برای کسب و کار موردنظر خواهد شد.

جذب مجدد مشتریان

یک مشتری راضی حتما تبدیل به یک مشتری وفادار خواهد شد. اندازه گیری رضایت مشتریان، کمک به عدم ریزش آن ها قبل از وقوع کمک میکند. اگر به موقع از این موضوع آگاهی یابید، حتما برای بهبود و افزایش مجدد رضایت مشتری تلاش بیشتری خواهید کرد و روی بازخوردها و حل مشکل مشتریان خود بیشتر تمرکز خواهید کرد.

کاهش تبلیغات منفی دهان به دهان توسط مشتریان ناراضی

بیشتر خریداران قبل از خرید محصولی با خانواده یا دوستان و آشنایان خود درباره آن مشورت و نظرخواهی می کنند. اغلب افراد تجربه مثبت یا منفی خود را از خرید یک محصول با دوستان و خانواده خود به اشتراک میگذارند یا در پیج شخصی خود منتشر می کنند. بنابراین با مطالعه بر روی سنجش رضایت مشتری خود به بهبود تبلیغات دهان به دهان درباره برند خود کمک شایانی خواهید کرد.

افزایش وفاداری مشتریان

همانطور که مشتریان راضی، اقدام به اشتراک تجربیات خود با آشنایان و خانواده خود می کنند، عکس آن نیز اتفاق می افتد. در ضمن یک مشتری منفی بیشتر به اشتراک تجربه خود اقدام میورزد.

امروزه با پیشرفت و همه گیری شبکه های اجتماعی، تقریبا بیشتر افراد به بیان تجربه های خود در صفحات مجازی میپردازند. بنابراین یک مشتری ناراضی با یک کلیک تجربیات خود را با میلیون ها نفر به اشتراک میگذارد. بنابراین توجه شما به سنجش میزان رضایت آن ها و بهبود محصولات خود، باعث افزایش این رضایت و وفاداری هر چه بیشتر مشتریانتان خواهد شد.

بهبود کسب و کار شما در مقابل رقبایتان

سنجش رضایت مشتریان و توجه به آن اولین گام برای بهبود و افزایش آن است. تا زمانیکه قدرت افزایش این رضایت را داشته باشید در میان رقبایتان جایگاه ویژه ای خواهید داشت. بنابر آمارها شرکت هایی که درصد رضایت مشتریان در آن ها بالاست از سودآوری بیشتری برخوردار هستند.

اندازه گیری رضایت مشتری

چگونگی اندازه گیری رضایت مشتری

اولین شاخص رضایت مشتری، دریافت بازخوردهای مشتری است.این بازخوردها در واقع در رابطه با احساس و درک مشتری در مورد محصول و خدمات یا برخورد و ارتباطی که با مجموعه داشته است. اما آنچه برای اندازه گیری نیاز داریم، اندازه گیری کیفی است. در ادامه به بررسی چند مورد می پردازیم.

روش اول: CSAT (Customer Satisfaction Score)

رضایت مشتری یکی از مهم‌ترین معیارهای شناسایی تجربه کلی مشتریان است. این امتیاز به شما کمک می‌کند دقیقا تشخیص دهید که آیا محصول یا خدمتی که به مشتری ارائه کرده‌اید؛ توانسته نیازهای او را تامین کند یا خیر؟

این روش از طریق توزیع پرسشنامه بین مشتریان امکان‌پذیر است. در این پرسشنامه سؤالاتی استاندارد از مشتری پرسیده می‌شود و درواقع از وی خواسته می‌شود از ۱ تا ۵ به این سؤالات امتیاز دهد، برخی از این سؤالات به شرح ذیل است:

تجربه‌تان از استفاده از محصول یا خدمات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تجربه‌تان از نحوه تحویل محصول/ خدمت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعامل با گروه پشتیبانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعامل با شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در نهایت معیار CSAT یا شاخص رضایت مشتری معادل است با تعداد کل پاسخ‌های مثبت بر تعداد کل پاسخ‌ها. حاصل این کسر به شکل زیر تفسیر می‌شود.

۰ تا ۴۰ درصد: ضعیف

۴۰ تا ۶۰ درصد: میانه

۶۰ تا ۸۰ درصد: خوب

۸۰ تا ۱۰۰ درصد: عالی

همچنین برای  چه چیزی خدمات یا محصولات ما را نمیپسندید؟

ههچنین برای اینکه بدانید چرا مشتری آن امتیاز مشخص را داده است می‌توانید از سؤالاتی مانند زیر استفاده کرد:

دلیل شما از این امتیاز چه بوده است؟

چه چیزی در مورد محصول، خدمت یا شرکت ما را دوست ندارید؟

چطور می‌توانیم تجربه بهتری در اختیار شما بگذاریم؟

علاقه‌مندید چه چیزی در محصول، خدمت یا شرکت تغییر کند؟

شاخصNPS

روش دوم: Net Promoter Sore(NPS)

NPS یکی از روش‌های رایج برای سنجش میزان وفاداری مشتری است که در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد. این روش اساسا مبتنی بر سؤال زیر است: چقدر ممکن است ما را به دوستان یا همکاران خود معرفی کنید؟

چقدر امکان معرفی ما بقیه وجود دارد؟

پاسخ این سؤال بین ۱ تا ۱۰ رتبه‌بندی می‌شود و به شکل زیر تفسیر می‌شود:

نمره بین ۹ تا ۱۰: راضی ها، این دسته از مشتریان وفادارترین مشتریان هستند، آن‌ها با معرفی محصولات یا خدمات شما به اطرافیانشان به رشد کسب‌ و‌ کار شما کمک می‌کنند.

نمره ۷ یا ۸: منفعل، این دسته از افراد اغلب در وضعیت خنثی هستند، البته قصد هم ندارند با تبلیغات دهان‌به‌دهان منفی به برند شما آسیبی بزنند. این دسته از افراد اساسا کسانی هستند که اگر به‌ موقع آن‌ها را شناسایی کنید به‌ راحتی پتانسیل تبدیل‌شدن به مشتریان وفادار را دارند.

نمره ۰ تا ۶: منفی گو، آخرین دسته از کسانی هستند که تبلیغات منفی می‌کنند و ممکن است مشتریان بالقوه‌تان را از خرید منصرف کنند، اغلب تبدیل این دسته از افراد به مشتریان راضی کاری سخت‌ است.

برای محاسبه NPS لازم است، درصد راضی ها را از درصد منفی گویان کسر کنید.

شاخص رضایتCES

روش سوم: (Customer Effect Score) CES

CES نیز از دیگر روش های اندازه گیری رضایت مشتریان است، این معیار در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت گارتنر مورد استفاده قرار گرفت. معیار CES مبتنی بر پاسخ مشتری به سؤال زیر است:

میزان موافقت یا عدم موافقتتان را با این جمله امتیاز دهید: شرکت به من کمک کرده است، مسائلم را بهتر حل کنم.

برای محاسبه CES کافی است حاصل کسر زیر را محاسبه کنید.

مجموع تعداد امتیازات مشتریان/ مجموع تعداد پاسخ‌دهندگان.

پرسشنامه سفارشی

۴-  پرسش های خود را سفارشی کنید.

معمولا از سه روش ذکر شده برای اندازه گیری رضایت مشتریان استفاده می‌شود، اما  تنها گزینه های لازم برای سنجش محسوب نمی شوند. شما با سفارشی کردن پرسشنامه های ایمیلی و ارسال آن ها، به سنجش رضایت مشتریان خود خواهید پرداخت.

برطبق مطالعات، بسیاری از افراد بر این باورند که مهمترین کار هر مجموعه برای جلب رضایت آن ها، اهمیت به زمان خود و ارزش گذاری به زمان مشتریان است.

۶- روش های مورد نظر برای انجام نظرسنجی خود را مشخص کنید.

به طور کلی، سه روش اصلی برای ارسال نظرسنجی رضایت مشتری وجود دارد:

  • نظر سنجی های درون برنامه یا در محل
  • نظرسنجی های پس از خرید یا خدمات
  • نظرسنجی های طولانی و بلند که بصورت ایمیلی ارسال می شوند.

هر یک از این موارد ممکن است به نرم افزار یا ابزار خاصی نیاز داشته باشد.

۷- داده‌های نظرسنجی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

هنگامی که داده‌ها را جمع‌آوری کردید، مطمئن شوید که بدون استفاده نمی‌مانند. اکثر ابزارهای NPS به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی پاسخ‌دهندگان را بر اساس جواب‌های دریافتی تقسیم‌بندی کنید. پس از داده ها و اطلاعات بدست آمده در جهت بهبود و افزایش جلب رضایت و اعتماد مشتریانتان استفاده کنید.

سخن آخر

عوامل افزایش رضایت مشتری در هر کسب‌وکاری بسته به نوع صنعت می‌تواند متفاوت باشد. دریافت بازخورد از مشتری و پاسخ به اصلی‌ترین نیازهای آنها، کاهش مدت زمان پاسخ به درخواست مشتری، بهبود خدمات پشتیبانی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و رصد کردن رقبا از جمله روش‌های افزایش رضایت مشتری است.

در کنار تمامی این موضوعات، امروزه راهکارهای نرم‌افزاری نقش بسیار مهمی در مدیریت ارتباط یکپارچه با مشتریان، دسته‌بندی و طبقه بندی مشتریان و اجرایی کردن برنامه‌های مختلف مثل تخفیفات و مزایای متناسب با این دسته‌بندی‌ها است. قطعا تمامی این موارد می‌تواند در بهبود رضایت مشتری نقش ویژه ای ایفا کند.

در این مقاله روش های سنجش رضایت مشتریان را بیان نمودیم. امیدواریم با مطالعه آن کمک شایانی به بهبود و ارتقا کسب و کار شما کرده باشیم.

گفتگو با ما در واتساپ