پست الکترونیکی:
info@argham-gostar.ir
Voip تلفن اینترنتی، تکنولوژی که در چند سال اخیر کاربرد ویژه ای در نزد کاربران پیدا کرده است. با افزایش سرعت ارتباطات و رشد سریع تبادل اطلاعات، استفاده از روش های قدیمی یا همان خطوط تلفن سنتی دیگر جوابگوی نیازهای بشری نیست. امروزه خطوط تلفن های اینترنتی (voip)، مخصوصا در کسب و کارهایی که ارتباط خریدار و مشتری تنگاتنگ می باشد بسیار پرطرفدار است.
این فناوری (voip)، دارای امکانات و قابلیت های ویژه ای است که میتوان مدیریت تماس ها و پشتیبانی مشتریان را با آن کنترل کرد. البته باید گفت این فناوری نیز مانند دیگر فناوری ها دارای معایب و مزایای گوناگونی است که در ادامه به آن میپردازیم.
voip تلفن اینترنتی، به فناوری انتقال صدا بر روی بستر شبکه و یا (Voice Over IP) می گویند. که باعث امکان برقراری تماس های تلفنی بر روی بستر IP میشود.
شما با استفاده از این فناوری میتوانید به تبادل اطلاعات از جمله صدا، تصویر و….. بپردازید.
مزایا و معایب (Voip)
همانطور که به آن اشاره شد هر فناوری دارای مزایا و معایبی میباشد.
ما در این جا قصد داریم به بررسی برخی از معایب و مزایا (VOIP) در این مقاله بپردازیم.
نصب Voip نیاز به دانش خاصی ندارد و شما به کابل و سیم اضافی نیازی ندارید. نصب آن شامل راه اندازی یک تلفنIP، بدون نصب نرم افزار است.
در صورتیکه شما دارای یک اتصال اینترنتی باشید، تنها هزینه هایی که باید پرداخت کنید هزینه های اینترنتی است. شما هیچ گونه هزینه اضافی بابت نرم افزار، کابل و سیم و… نمیپردازید.
شماره ویپ، که شماره مجازی هم گفته میشود این فناوری قابل حمل و محدود به منطقه خاصی نمی باشد.
این قابلیت این امکان را به شما میدهد که حتی در سفر هم میتوانید از آن استفاده کنید. علاوه بر آن اگر آدرس هم تغییر کند، میتوانید به شماره آن دسترسی داشته باشید.
در voip هزینه های تماس ها و مکالمات داخلی رایگان می باشد. هزینه تماس های راه دور شما نیز نسبت به هزینه های تلفن سنتی کمتر خواهد بود.
در این روش شما در هزینه های خود صرفه جویی می کنید.
سیستم تلفن اینترنتی دارای امکاناتی شامل: تماس تصویری، ارسال پیام، تماس در حالت کنفرانس (که در آن واحد چند نفر به یک تماس گوش می کنند) و همچنین انتقال تماس بین تماس گیرنده ها را میتوان نام برد.
از یکی دیگر قابلیت های منحصر بفرد ویپ میتوان به ارتباط با سایر نرم افزار های کاربردی نظیر CRM اشاره کرد.
سازوکار آن به این صورت است که پس از ارتباط با ویپ، این امکان برای اپراتور وجود دارد که همزمان با نمایش کامل اطلاعات در CRM، بتواند اطلاعات مشتری را در آن واحد بررسی کرده و پاسخگویی بهتری داشته باشد.
در این قسمت به بررسی معایب این فناوری میپردازیم.
باتوجه به اینکه برای راه اندازی voip به سخت افزار و برخی تجهیزات شبکه نیازمندیم و این موارد همگی به برق نیازمند هستند.
با قطع برق این تجهیزات، نیز از کار افتاده و شما دیگر نمیتوانید از voip استفاده کنید.
البته باید گفت که شما میتوانید در هنگام قطعی برق از منبع تغذیه استفاده کنید اما این متحمل هزینه اضافی برای شما است.
برای استفاده از voip شما نیاز به تلفن دیجیتالی دارید که نسبت به تلفن های معمولی گرانتر هستند.
البته شما میتوانید با هدست هایی که برای این امر ساخته شده اند نیاز خود را رفع کنید که علاوه بر آن قیمت کمتری نسبت به IPPHONE ها دارند.
یکی دیگر از معایب voip، میتوان به امنیت آن اشاره کرد.
اصولا سرویس های اینترنتی همیشه در معرض هک شدن هستن و برای voip هم این مشکل وجود دارد.
هم چنین کرم ها و ویروس ها هم میتوانند این سیستم را درگیر کرده و با مشکل روبرو کنند.
یکی دیگر از معایب تلفن اینترنتی، اینست که زمانی که ترافیک شبکه برای دریافت و ارسال پیام و یا دانلود و… در حال استفاده است، سرعت انتقال صدا و تصویر در voip کاهش پیدا میکند.
همین موضوع سرویس شما را تحت تاثیر قرار میدهد، و باعث اختلال در مکالمه و کاهش کیفیت آن و در برخی موارد با قطعی مواجه می شوید.
سرویس voip نیز مانند سایر سرویس های اینترنتی نیازمند پشتیبانی مداوم و مستمر است تا در صورت ایجاد هرگونه مشکل و ایراد احتمالی بتوانید آن را رفع کنید. در کسب و کارهای بزرگ که خود دارای پشتیبانی شبکه هستند این امر مشکلی ایجاد نمیکند اما در کسب و کارهای کوچک که فاقد این بخش میباشند و اگر با مشکلی روبرو شوند رفع این مشکل زمان زیادی از آن ها میگیرد و ممکن است تماس ها و پیام های زیادی را از دست بدهند.
این امر سبب اختلال در کارها و امور روزانه شده و هزینه هایی را به شما تحمیل میکند.
سرویس voip، کاملا وابسته به اتصال اینترنت است. درصورت نبودن اینترنت شما نمیتوانید از voip استفاده کنید، پس باید قبل از هرچیز از اتصال مطمئن سرویس اینترنت خود مطمئن شوید در غیراینصورت شما با مشکل بزرگی روبرو خواهید شد.
سیستم voip، امکان استفاده از تماس های اضطراری را ندارد بنابراین در هنگام بروز یک حادثه ممکن است شما با مشکل مواجه شوید.
برای رفع این مشکل همواره یک تلفن معمولی و یا گوشی تلفن همراه، همیشه در دسترستان باشد تا در هنگام بروز هر گونه مشکل احتمالی بتوانید با شماره های اضطراری تماس بگیرید.
در این سیستم که بصورت خودکار، تماس های تلفنی را پاسخ داده و خدماتی را از طریق تلفن برای تماس گیرنده انجام می دهد.
از جمله این سیستم ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
-سیستم های تلفن بانک
– سیستم برای ثبت سفارش
– مراکز و منشی تلفنی
-نظر سنجی های تلفنی
نرم افزار اسکناس جامع ترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی و فروشگاهی است که علاوه بر داشتن کلیه امکانات حسابداری، امکانات تعمیرگاهی و فروشگاهی را داراست.
این نرم افزار علاوه بر مزایا فوق، دارای سیستم تلفن گویا می باشد.
این سیستم این امکان را به شما میدهد بدون نیروی انسانی پاسخگو، بصورت خودکار تمامی مراحل کار مشتری را از لحظه تحویل تا لحظه تعمیر، با تماس مشتری با سامانه شما اطلاع رسانی کند. علاوه بر این مزایا میتوان به پاسخگویی ۲۴ ساغته این سامانه اشاره کرد.
شما با فعال کردن این افزونه در نرم افزار میتوانید بسیاری از کارهای پاسخگویی خود را بدون نیاز به منشی تسهیل کنید.
در متن بالا به بررسی سرویس voip یا تلفن اینترنتی پرداختیم و معایب و مزایا آن را مورد بررسی قرار دادیم.
امید است که با نگارش این متن توانسته گامی در جهت ارتقا اطلاعات و دانش شما درباره این سرویس برداشته باشیم تا با دید وسیعتری از آن استفاده کرده و نیازهای خود را برطرف کنید.