پشتیبان گیری (Backup) و حفظ امنیت اطلاعات در نرم افزارها

پشتیبان گیری (Backup) و حفظ امنیت اطلاعات در نرم افزارها

مقدمه:

با پیشرفت فناوری اطلاعات و علوم وابسته به آن، استفاده از سیستم های کامپیوتری و نرم افزارها جزلاینفک در هر کسب و کاری شده است. با توجه به این امر پشتیبان گیری از داده ها و اطلاعات از جمله مهمترین موارد در حفظ اطلاعات و داده های یک مجموعه است.

در ادامه به اهمیت پشتیبان گیری و همچنین نقش آن در حفظ اطلاعات  موجود در نرم افزار ها خواهیم پرداخت.

backup

پشتیبان گیری (Backup) چیست؟

در هر نرم افزار امکان ایجاد خرابی و از بین رفتن اطلاعات وجود دارد. بنابراین در هر پایگاه داده راهی برای گرفتن فایل پشتیبان از داده ها و اطلاعات وجود خواهد داشت.

این مشکلات شامل خرابی سیستم ها و یا ویروسی شدن نرم افزار توسط کرم ها،تروجان ها، بدافزارها و یا استفاده افراد بدون تخصص و آگاهی لازم از نرم افزار مربوطه می باشد.

امکان حذف اطلاعات و خرابی سیستم در هر مرحله ای از کار با نرم افزار وجود دارد و این امر سبب لطمه جبران ناپذیری به مجموعه شما خواهد شد. گاهی امکان بازگردانی مجدد اطلاعات وجود ندارد، پس شما همیشه باید به فکر یک فایل پشتیبان از اطلاعات با ارزش خود باشید. تنها یک فایل پشتیبان برای حفاظت از داده های شما کافی نیست و شما باید بکاپ گیری صحیح را نیز فرا بگیرید.

بکاپ صحیح

پشتیبان گیری صحیح چه ویژگی دارد؟

اطلاعات بر روی پایگاه داده وجود دارند، بنابراین بکاپ از اطلاعات، کپی پشتیبانی از اطلاعات و داده های خارج از سرور پایگاه داده است. چون در صورت بروز هر مشکلی این اطلاعات موجود در پایگاه داده با خطر جدی مواجه خواهند شد. بنابراین اگر پشتیبان گیری اطلاعات هم بر روی دیسک اصلی پایگاه داده انجام شود، امکان حذف و یا آسیب جدی را خواهد داشت. بنابراین شما باید اطلاعات را خارج از پایگاه داده اصلی و با روش های دیگر انجام دهید که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

روش های پشتیبان گیری صحیح چیست؟

باتوجه به موارد بالا، چون تهیه فایل پشتیبان بر روی دیسک پایگاه داده با توجه به امکان بروز مشکل، کاری پرریسک است. بنابراین شما با تهیه فایل پشتیبان از روش هایی که بیان خواهیم کرد تا حدود زیادی در حفظ اطلاعاتتان کمک خواهد کرد.

  • اطلاعات را برروی یک فلش مموری مطمئن سیو کنید.
  • داده ها را برروی هارد اکسترنال  ذخیره کنید.
  • از DVD ها برای ذخیره داده ها بهره بگیرید.
  • داده های بر روی شبکه را بر روی سرور دیگری کپی و ذخیره سازی کنید.

اطمینان از ذخیره سازی صحیح فایل های پشتیبان

حتی با ذخیره یک فایل پشتیبان خارج از سرور، باز هم امکان حذف اطلاعات شما  وجود خواهد بود. به دلیل اینکه:

  • فایل های در حال ذخیره و تحت شبکه به دلیل قطع و وصلی‌های داخلی ممکن است صحیح کپی نشود.
  • اطلاعات روی هارد دیسک‌ها نیز ممکن است به دلیل صدمه یا آسیب هارد، دچار خرابی شود.
  • یک DVD ممکن است به راحتی صدمه ببیند و دیگر قابل خواندن نباشد.

پس به یاد داشته باشید تنها خروج فایل پشتیبان از سرور اصلی اطمینان بخش نیست.

به دلیل اهمیت فوق العاده فایل های پشتیبان، پیشنهادهایی برای نگهداری بهتر آن ها به شما خواهیم داد.

پیشنهاد هایی برای نگهداری فایل های پشتیبان

۱- فایل های پشتیبان را در یک محل مشخص و در کنار سایر اسناد، به طور مثال در یک فایل فلزی یا گاو صندوق مطمئن نگهداری کنید .

۲- از فایل های پشتیبان دو یا سه نسخه کپی داشته باشید تا در صورت هرگونه خرابی برای نسخه اول، دو نسخه ایمن داشته باشید.

۳- اگر در یک سیستم از فایل های پشتیبان نگهداری می کنید هراز چندگاهی فضای نگهداری را مرتب و فایل های اضافی را حذف کنید و درصورت امکان از برنامه فشرده سازی برای فایل پشتیبان استفاده کنید تا فضای بیشتری در دسترستان بماند.

۴- در برخی نسخه ها امکان ایجاد رمز برای حفاظت بیشتر از فایل پشتیبان وجود دارد، در صورت امکان از این ویژگی استفاده کنید.

در نهایت پیشنهاد ما به شما علاوه بر موارد گفته شده استفاده از نرم افزارهایی است که امکان پشتیبان گیری و حفاظت از اطلاعات شما در پایگاه داده را داشته باشند.

در ادامه به معرفی یک نرم افزار کاربردی که علاوه بر امکانات کامل و ویژه، دارای امکانات پشتیبان گیری قوی از اطلاعات ورودی شما را  نیز دارد، خواهیم پرداخت.

لوگو نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

اسکناس، بهترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاه در ایران است. با داشتن کلیه امکانات حسابداری و مالی و همچنین تعمیرگاهی شامل: پذیرش و ثبت اطلاعات کامل، صدور رسید پذیرش و ثبت قطعات مصرفی و خدمات و کلیه گزارشات سود و زیان، مدیریت چک و بانک و همچنین مدیریت تعمیرکاران و… بهترین خدمات را از لحظه پذیرش مشتری تا تحویل دستگاه یا خودرو تعمیری را در اختیار تعمیرکار قرار می دهد.

این نرم افزار نسخه های متنوع را با توجه به نیاز و بودجه مشتری تولید کرده است تا تمامی تعمیرکاران امکان استفاده بهینه و مناسب از آن را داشته باشند.

پشتیبانی قوی و کارشناسان کارآمد جوابگوی کلیه سوالات کاربران خود هستند. آپدیت های مداوم و مستمر، امکان رفع کلیه نیازهای به روز مشتریان را نیز فراهم کرده است.

علاوه بر تمامی مزایا و ویژگی های گفته شده نرم افزار دارای افزونه پیام کوتاه و پنل پیامکی نیز است.

اسکناس و افزونه های آن

این افزونه های پیامکی با ارسال پیامک از وضعیت های مختلف پذیرش تا تحویل پاسخگوی کلیه نیاز های شما بوده و نگرانی شما را از عدم پاسخگویی به موقع مشتری مرتفع می نماید.

همچنین افزونه تلفن گویا اسکناس با پاسخگویی ۲۴ ساعته نیاز شما را به منشی و یا نیروی پاسخگو رفع می نماید. تمامی این امکانات سبب ارائه خدمات بهتر و در نتیجه افزایش جلب و رضایت مشتریان تعمیرگاه شما خواهد شد. همچنین پشتیبانی قوی این نرم افزار، تمامی نیازها و مشکلات شما را در رابطه با موضوعات مختلف رفع خواهد کرد.

پیچ اینستاگرام اسکناس

نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

پشتیبان گیری در نرم افزار اسکناس

۱-شما بصورت دستی امکان پشتیبان گیری را دارید.

۲-شمابا تنظیم نرم افزار بعد از هر بار باز و بسته کردن آن امکان تهیه فایل پشتیبان در مکان دلخواه را دارید.

۳-امکان تنظیم چند محل دلخواه برای ذخیره بکاپ را خواهید داشت.

۴- تنظیم ذخیره بکاپ بر روی یک سرور دیگر در سیستم شبکه

۵-امکان تهیه همزمان فایل پشتیبان بر سیستم و همچنین فلش

۶- همچنین امکان ارسال بکاپ به ایمیل کاربر

سخن آخر

با توجه به استفاده روز افزون مشاغل و تمامی مجموعه و سازمان ها از نزم افزار ها و فناوری ها، حفاظت از داده ها و اطلاعات موجود در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و عدم رعایت این نکات خسارات جبران ناپذیری را در برخواهد داشت. ما در این مقاله به اهمیت پشتیبان گیری و چگونگی حفظ و نگهداری آن ها پرداختیم .

شما نیز با مطالعه دقیق این مقاله، به حفظ اطلاعات و داده های ارزشمند خود کمک شایانی خواهید کرد.

گفتگو با ما در واتساپ