رفتار سازمانی چیست؟

اهمیت رفتار سازمانی در کسب وکار

مقدمه ای بر رفتار سازمانی

مقدمه

رفتار سازمانی در یک سازمان، یکی از وجوه اشتراکی بین کارمندان مختلف است که افراد با یادگرفتن این رفتار با سایر همکاران ارتباط صمیمانه ای برقرار می کنند.

در سازمان ها افراد مختلفی حضور دارند که در خانواده های گوناگون رشد کرده اند و تجربه ی زیستی متفاوتی دارند. بنابراین احتمال حضور دو نفر در یک سازمان با یک نوع رفتار تقریبا صفر است.

فراگیری رفتار سازمانی به افراد کمک می کند که علیرغم تفاوت های فردی و فرهنگی، در کنار یکدیگر کار کنند و باهم تعامل داشته باشند.

رفتار سازمانی چیست؟

رفتار سازمانی چیست؟

در واقع رفتار سازمانی به بررسی نحوه ی تعامل افراد در یک سازمان می پردازد. البته کار با آن بسیار پیچیده است و مانند تعریف آن ساده نیست. این نکته راباید بدانیم که رفتار سازمانی در سازمان ها بسیار اهمیت دارد.

انسان ها با توجه به نوع افکار و فرهنگی که دارند، رفتارهای متفاوتی در مکان های مختلف از خود بروز می دهند.

به عنوان مثال رفتار یک فرد در منزل با رفتارش در محیط کار متفاوت است. این که همکارش یک خانم یا یک آقا باشد روی رفتار او تاثیرگذار است.

برای بررسی و تحلیل رفتار سازمانی باید به علوم مختلف مانند روانشناسی و علوم اجتماعی آگاهی داشته باشیم.

اهمیت رفتار سازمانی

رفتار سازمانی چه اهمیتی دارد؟

همه ی ما می دانیم که سازمان ها موفقیتشان را مدیون کارمندان و اعضای خود هستند و این منابع انسانی نقش مهمی در آینده ی سازمان دارند.

یکی از چالش هایی که یک مدیر در مقابل خود دارد، مدیریت افرادی است که طرز فکرها، شخصیت و فرهنگ های متفاوتی دارند. این تفاوت ها گاهی بسیار مشکل ساز هستند.

به طور مثال فکر کنید که یکی از اعضای سازمان با بلند صحبت کردن، تمرکز دیگران را بر هم می زند. حال تصور کنید که یک مدیر بخواهد هر روز به این فرد تذکر دهد یا رفتار او را گوشزد کند، همه ی زمان این مدیر، برای این کار هدر می رود و دیگر به مسئولیت هایش نمی رسد.

با رفتار سازمانی می توان این مشکل را کنترل کرد. در مثال قبل اگر سکوت در هنگام کار یکی از اصول رفتار درست در سازمان باشد، همه ی افراد موظف به انجام آن هستند و کسانی که تازه وارد در این تیم هستند نیز موظف به رعایت این اصول می شود

اهداف رفتار سازمانی

اهداف رفتار سازمانی

یک مدیر باید در وهله ی اول به این نکته توجه کند که چه کسانی را برای تشکیل تیم خود استخدام می کند و به کار می گیرد.

یک مدیر همیشه باید بیاموزد که چطور با کارمندان خود برخورد کند و رفتار آن ها را چطور کنترل کند تا سازمانش مطابق میلش برنامه ریزی شود و به پیش برود.

رفتار سازمانی در تمام مجموعه ها و کسب و کارها وجود دارد و اگر مدیران آن را به صورت هدفمند برنامه ریزی نکنند، کارمندان خودشان آن را شکل می دهند. اگر کارمندان این ضوابط را مشخص کنند با ارزش های سازمان مطابقتی ندارد و سازمان و مدیران را نمی تواند به جلو پیش ببرد.

با یک برنامه ریزی درست، اهداف سازمان مد نظر قرار می گیرد و رضایت مدیران و کارمندان را در بر خواهد داشت.

اهداف سه گانه

 

افزایش بهره وری سازمان:

در واقع با انتخاب فرد مناسب در جایگاه شغلی مختلف، افزایش رضایت شغلی، ارتقا دادن فرهنگ سازمانی، احترام به سلائق مختلف بین کارمندان و مدیران، بهره وری سازمان به طور چشمگیری بالا می رود و باعث افزایش رضایت مدیران و کارکنان می شود.

پیش بینی رفتار:

لازم است که مدیران با تغییرات کوچک و بزرگ، به شناخت بهتری از کارمندان خود برسند.

به طور مثال: یک مدیر با تغییر ساعت استراحت کارکنان، می تواند این تغییر را بررسی کند و بهره وری مجموعه ی خود را بالا ببرد. پس به تصمیمات سازنده تر با اقبال بیشتری روی می آورد.

توجیه:

رفتار سازمانی باعث می شود، مدیران به علت رفتار کارمندان خود بیشتر دقت کنند، آن را ریشه یابی کنند و سطح رضایت در کارکنان را افزایش دهند.

موانع رفتار سازمانی

موانع اجرایی در رفتار سازمانی:

همه ی مدیران می دانند که نیروی انسانی یکی از مهم تریم سرمایه های یک سازمان است. بنابراین یکی از اصولی ترین وظایف مدیران، فراهم کردن یک سیستم ارتباطی مثبت و کارآمد میان تمامی کارکنان است.

حالا اگر این روابط نادرست باشد، کل مجموعه درگیر خواهد شد. در این مقاله به اختصار در مورد برخی موانع توضیح داده شده است.

  • ایجاد حس منفی نسبت به سازمان
  • عدم درک متقابل
  • وجود فضایی مبتنی بر عدم تساوی بین همه ی کارکنان
  • تعارض و دیدگاه متفاوت افراد در مسائل سیاسی و مذهبی
  • وجود آسیب هایی اجتماعی مانند اعتیاد
  • شایعه پراکنی میان کارکنان در مورد مدیران
  • توجه و حمایت کافی نداشتن مدیران به کارکنان
  • عدم توجه به توانایی های کارکنان از سوی مدیران

مهارت های نرم مدیران

به مهارت های ذهنی یک مدیر مهارت نرم گفته می شود.

از مهارت نرم به عنوان مهارت های بین فردی یا انسانی نیز یاد می شود.

این مهارت ها قابل سنجش نیستند و با تمرین و تکرار قابل ارتقا می باشند و ذاتی نیستند. با رفتار شناسی می توان متوجه شد که یک فرد تا چه حد از این توانمندی برخوردار است.

مهم ترین مهارت های نرم مدیران

مهم ترین مهارت های مدیران در یک سازمان

مدیریت کارکنان

مدیریت منابع انسانی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که یک مدیر باید از آن آگاه باشد.

هدف گذاری در سازمان

یک سازمان باید هدفمند باشد.

بی هدف بودن در یک سازمان، انگیزه کاری در کارکنان را کاهش می دهد و رفته رفته باعث می شود که کارمندان فقط برای حقوق آخر ماه کار کنند.

اعتماد به نفس و عزت نفس

یک مدیر باید اعتماد به نفس کافی داشته باشد و بداند که از پس هر چالشی بر می آید، بدون آنکه مشکلات تاثیر زیادی روی او داشته باشند.

ارتباطات

ارتباط سازی برای یک مدیر بسیار اهمیت دارد. یک مدیر باید این توانمندی را داشته باشد که بتواند با کارکنان خود ارتباط موثر داشته باشد.

این نکته را باید بدانیم که یک مدیر نباید با کارمند خود مشابه دوست صمیمی  ارتباط داشته باشد.

توانایی حل مسئله

چالش و مشکلات بخش جدا نشدنی از یک سازمان است. در اصل سازمان ها به وجود می آیند تا مشکلی را حل کنند و نیازی از مشتری را برآورده کنند.

نظم و مدیریت زمان

این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که در جلب رضایت مشتری اهمیت دارد. یک مدیر وقت شناس قبل از حضور کارکنان در محل کار حضور پیدا می کند و به زمان کار خود متعهد است. نظم یکی از مهارت هایی است که یک مدیر باید آن را بداند.

لوگو نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

رفتار سازمانی در تعمیرگاه موبایل

در واقع یک سری از تعاملات و رفتارهای سازمانی بین کارمندان می تواند شخصی سازی شود.خیلی از نرم افزارها می توانند به شما به عنوان یک مدیر کمک کنند تا رفتار سازمانی درست را در مجموعه ی خود پیاده سازی کنید.

به عنوان مثال: یک تعمیرگاه موبایل را در نظر بگیرید که مدیر و کارمندان با استفاده از نرم افزار می توانند روند تعمیر یک دستگاه موبایل را بهتر پیگیری کنند.

یک موبایل پذیرش می شود، به واحد تعمیر ارجاع داده می شود، سپس واحد تحویل آن را دریافت می کند و در نهایت مدیر مجموعه آن را به مشتری تحویل می دهد.

تمام این مراحل می تواند در یک نرم افزار ثبت شود و در واقع این پروسه می تواند توسط مدیر بررسی شود.

بررسی این مراحل به یک مدیر کمک می کند تا چگونگی رفتار و نحوه ی کار کارمندان خود را بررسی کند، برای بهبود آن برنامه ریزی کند و گام هایی رو به جلو بردارد.

این برنامه ریزی ها، یک مجموعه ی کاری مانند تعمیرگاه موبایل را به اهداف سازمانی خود نزدیک می کند.

نرم افزار اسکناس یکی از این نرم افزارها است که می تواند به مدیریت یک تعمیرگاه موبایل کمک کند تا روند پذیرش تا تحویل یک دستگاه را بررسی کند، رفتار سازمانی کارکنان خود را بهبود ببخشد و در نهایت رضایت کارکنان را به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

رفتار سازمانی بخش اعظم دانش خود را از اجتماع دریافت می کند و برای تحلیل رفتار کارکنان، نمی توان نقش فرهنگ را در یک جامعه نادیده گرفت. زیرا کارکنان عضوی از همین مردم هستند و رفتارهای متداول در جامعه را یاد می گیرند. پس با داشتن یک جامعه ی آگاه، رفتار سازمانی خود به خود درست می شود.

گفتگو با ما در واتساپ