راه های جذب مشتری در تعمیرگاه

راه های جذب مشتری در تعمیرگاه

مقدمه:

در دنیای کنونی جذب مشتری از جمله مهمترین عوامل موثر در کسب و کار است و ادامه و بقای هر شغلی در گرو رضایت مشتریان آن خواهد بود. شما به عنوان صاحب یک تعمیرگاه باید مشتریان خود و نیازهایشان را بررسی کنید تا بتوانید بطور صحیح به آن ها پاسخ دهید. در گذشته تعمیرکاران در محل کار خود نشسته و مشتری به آن ها مراجعه میکرد اما با افزایش تعداد تعمیرگاه ها دیگر باید به فکر راهی برای پیشی گرفتن از رقبا بود.

یک تعمیرکار باید علاوه بر دانش بالای فنی و مهارت در کار خود، راه های ارتباط با مشتری و اصول مشتری مداری را نیز بیاموزد. پس اگر شما هنوز منتظر مشتری هستید که خودش با پای خودش به تعمیرگاه شما بیاید سخت در اشتباه هستید. اما نگران نباشید در این مقاله قرار است ما به شما راه های جذب مشتری و افزایش آن ها را بگوئیم.

در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت پس تا انتها با ما همراه باشید.

راه های جذب مشتری

تعمیر موبایل2
تعمیرگاه لوازم خانگی1

راه های جذب مشتری

از جمله اقدامات مهم و اساسی در پیشبرد اهداف یک تعمیرگاه اعم از خودرو یا موبایل و یا لوازم خانگی و غیره و…، نحوه برخورد صحیح با مشتری و جلب رضایت و اعتماد او نسبت به خدمات آن مجموعه می باشد. تنها تیم فنی قوی و کارآمد و مدیریت صحیح و همچنین کیفیت و خدمات متنوع، برای جذب و رضایت مشتریان کافی نیست. در ادامه به توضیح سایر این موارد خواهیم پرداخت.

هر کدام از این موارد میتواند راهگشای شما برای ارتقا و پیشرفت مجموعه تعمیرگاه شما باشد.

جذب مشتری

حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید

این کار سبب کاهش هزینه های احتمالی برای جذب مشتریان جدید خواهد شد. علاوه بر آن مشتریان قدیمی به شما وفادار بوده و باعث جذب مشتریان دیگر خواهند شد. و این نشان می دهد شما برای مشتری و نیازهای او  ارزش قائل هستید.

شما با وفادار سازی مشتریان قدیمی علاوه بر جلب رضایت آن ها باعث بهبود کیفی خدمات خود نیز خواهید شد. مشتریان وفادار در هر کسب و کاری از جمله کلیدی ترین رکن برای بقا و رشد آن شغل محسوب می شوند.

پس توجه به آن ها را هرگز فراموش نکنید.

حفظ مشتری قدیمی

مشتریان قدیمی

قبل از هر چیز باید بدانید که حفظ مشتری قدیمی هزینه کمتری از جذب مشتری جدید دارد. بطور مثال وقتی مشتری برای ارائه خدمات به تعمیرگاه شما وارد می شود، پیشنهادهای مناسب با بودجه و شرایط او ارائه دهید.

مثلا  مشتری قطعه ای برای خودرو یا موبایل یا لوازم خانگی خود نیاز دارد. این اطمینان را به او بدهید که حتی خودش می تواند آن را از هر فروشگاهی خرید کند. در اینصورت احساس اعتمادش به شما دو چندان خواهد شد زیرا که شما از این خرید قرار نیست ذینفع باشید.

اگر در مواردی دستش تنگ است تخفیفات و یا مزایای خاصی برای او در نظر بگیرید. بطور مثال شما میتوانید مزایا و تخفیفات ویژه با قیمت مناسب برای مشتریان قدیمی و خوش حساب خود در نظر بگیرید.  با این کار علاوه بر جلب رضایت آن ها، از انتخاب و اعتمادشان نسبت به مجموعه تعمیرگاه خود قدردانی کرده اید. در اینصورت این مشتری در همه حال از شما و خدمات مناسب شما سخن خواهد گفت و مطمئن باشید که کم کم مشتریان جدیدی به شما افزوده خواهد شد.

 جذب مشتریان جدید

مشتری جدید و جلب نظر آن گاهی سخت و دشوار بنظر می رسد. بنابراین شما باید وقت بیشتری نسبت به مشتری قدیمی صرف کنید.

در ابتدا از او بپرسید چگونه با تعمیرگاه شما آشنا شده است و چرا شما را انتخاب کرده است. در اینصورت شما پیش زمینه ای از نیازهای او خواهید دانست و این به شما در جلب رضایت بیشتر او کمک خواهد کرد.

همچنین در بررسی مشتریان جدید به سطح مالی و فرهنگی آن ها نیز توجه کنید تا بتوانید پیشنهادهای مناسب با بودجه آن ها ارائه دهید. مثلا برای تعمیر وسیله مورد نظر خود تا چه مقدار میتواند هزینه کند تا شما با پیشنهاد قیمت بالا باعث احساس خجالت و شرمندگی در او نشوید. در اینصورت این احساس را دارد که شما او و نیازهای او را درک میکنید و تبدیل به مشتری بالقوه شما خواهد شد.

تبلیغات در شبکه‌های مجازی و حضور هدفمند

یکی دیگر از روش‌های موثر برای جذب مشتریان بیشتر برای تعمیرگاه و همچنین برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، حضور در شبکه‌های مجازی است. بیش ازچند میلیون ایرانی در تلگرام و بیش از ۶۰ میلیون نفر در اینستاگرام حضور دارند. بنابراین نباید شانس حضور در چنین فضاهایی را از دست دهید. ثبت نام در این شبکه‌های مجازی رایگان است و می‌توانید با پرداخت هزینه‌های بسیار کمی تبلیغات موثری در آن‌ها داشته باشید.

شما با راه اندازی یک پیج اینستاگرامی از تعمیرگاه خود  به معرفی هر چه بهتر آن کمک خواهید کرد.

تبلیغات هدفمند در فضای مجازی1

بطور مثال قرار دادن عکس های باکیفیت از خدمات یا  خدمات تعمیری خود بصورت قبل و بعد تصویر روشنی از کیفیت کاری شما به مشتری خواهد داد. همچنین ارتباط دو طرفه با مشتریان با پرسش و پاسخ و یا نظر خواهی از آن ها درباره چگونگی ارائه خدمات سبب بازدید هر چه بیشتر پیج شما خواهد شد.

علاوه بر آن تشکیل کاراگاه های آموزشی بطور مثال برای تعمیرات، در حیطه کاری خود و دعوت از همکارانتان برای تبادل نظر در بهبود ارتقا کیفی کارتان بسیار موثر است.

گذاشتن آدرس تعمیرگاه در بیو پیج و معرفی مختصر از خود و خدماتتان روش موثری در بهتر دیده شدن شما خواهد بود. همچنین استفاده از مطالب جدید آموزشی و یا ترفندهای جدید در استوری یا در غالب پست های جدید باعث بالارفتن سطح کاری شما خواهد شد.

سایت برای تعمیرات

 فضای آنلاین و ایجاد سایت تخصصی برای جذب مشتریان تعمیرگاه

در دنیای امروز حضور در دنیای مجازی و فعالیت مستمر در آن جز لاینفک در هر کسب و کاری است. بیش از نیمی از مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند و تقریباً همه آن‌ها با فرهنگ جستجو در گوگل و اینترنت آشنا هستند. بنابراین بسیاری از مشتریان شما از راه اینترنت به دنبال بهترین گزینه برای تعمیر ماشین‌ و یا موبایل یا سایر لوازم الکترونیکی خود هستند. اگر در این فضا حضور نداشته باشید، شانس خود را برای دسترسی به تعداد زیادی از مشتریان تعمیرگاه خود را از دست می‌دهید.

راه اندازی یک سایت حتی یک سایت ساده، علاوه بر افزایش اعتبار کسب و کار شما فضایی را برای دسترسی راحت مشتریان به شما و خدماتتان فراهم می کند.

علاوه بر آن فعالیت مستمر و نوشتن مقالات و یا محتواهای آموزشی به افزایش امتیاز سایت شما در اولین سرچ گوگل بسیار موثر خواهد بود. به این صورت که هر فرد با سرچ مثلا تعمیرگاه مورد نظرخود اولین سایت، سایت تعمیرگاه شما خواهد بود. اگر شما زمان کافی برای اداره سایت خود را ندارید به شما پیشنهاد میکنیم با بهره گیری از یک نیروی توانمند و کاربلد یا همان ادمین به پویایی هر چه بیشتر خدمات آنلاین خود کمک کنید. بطور مثال تمامی خدمات و محصولات خود را با کیفیت بالا عکسبرداری کرده و در سایت قرار دهید. ارائه محصولات با قیمت های متنوع متناسب با توان خرید مشتریان، یکی دیگر از مزایایی است که شما را متمایز خواهد کرد.

ارتباط تبلیغاتی با سایر مشاغل

در کنار روش‌های آنلاین استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات برای افزایش بازدهی تعمیرگاه‌های خود را انجام دهید. برای مثال می‌توانید با رستوران‌ها و سایر مشاغل محلی پر طرفدار صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید در قبال دریافت مبلغی، کسب و کار شما را معرفی کنند. ارائه بروشور در رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و مشاغل مرتبط و پرکاربرد دیگر می‌تواند مشتریان زیادی را به درب تعمیرگاه شما بکشاند. بنابراین چنین فرصت‌هایی را نیز از دست ندهید.

از طریق همکاران و مشتریان

علاوه بر آن شما با همکاری با سایر مشاغل مرتبط با کار خود نیز می توانید به جذب مشتریان بیشتر کمک کنید. بطور مثال اگر شما تعمیرگاه خودرو دارید از قطعه فروش و یا لوازم یدکی ها و  همچنین تمامی مشاغلی که با زمینه کاری شما به نوعی در ارتباط هستند بخواهید که مجموعه شما را به مشتریان خود معرفی کنند. تا آنان با اعتماد به آن ها به شما مراجعه کنند. در موارد دیگر شما اگر دارای ارتباط صمیمی با مشتریان خود باشید می توانید از آن ها بخواهید تا اطلاعات تماس همکاران یا آشنایان خود را که نیاز به خدمات شما دارند را در اختیار شما قرار دهند و یا کارت ویزیت شما را به آن ها ارائه دهند.

یا اگر شما تعمیرگاه موبایل دارید با ارتباط با افرادی که از آن ها قطعه تهیه میکنید و یا افرادی که در زمینه نرم افزارهای موبایل فعالیت میکنند بخواهید تا شما را به مشتریانشان معرفی کنند حتی اگر بطور مثال شما فقط گوشی اپل میفروشید از همکاران خود در نمایندگی گوشی های برندهای دیگر هم میتوانید کمک بگیرید.  یا علاوه بر آن بنر یا لوگو تبلیغاتی شما را در محل کار خود قرار دهند. و یا در پیج کاری خود به معرفی مجموعه ی شما و یا حتی پیج شما بپردازند.

اگر تعمیرکار لوازم خانگی هستید از تمامی افرادی که به نوعی با صاحبان برند های مختلف لوازم خانگی درارتباطند بخواهید که مشتریان خود را برای تعمیرات موردنظر وسایل خود به مجموعه شما ارجاع دهند.

روش سنتی

علاوه بر تمامی این ها استفاده از روش های سنتی و ارتباط با سایر افراد سبب تبلیغات دهان به دهان خواهد شد. این تبلیغات، از جمله موثرترین و کم هزینه ترین از سایر انواع تبلیغات است. چون بر پایه اعتماد و رضایت مشتریان قبلی ایجاد شده است که همچنین سبب افزایش مشتریان جدید خواهد شد.

همچنین ارائه طرح های تخفیفی و مزایا مختلف متناسب با بودجه مشتریان، سبب جذب و رضایت هر چه بیشتر مشتری از مجموعه شما خواهد شد.

افزایش مطالعه و بروزرسانی اطلاعات تعمیرکاران

در هر شغلی شما باید نسبت به کار و حرفه خود هر روز مطالب و اطلاعات به روز بدست بیاورید. این امر سبب افزایش بهره وری و ارتقا و پیشرفت شما نسبت به سایر رقیبانتان خواهد بود. مطالعه و تحقیق همچنین سبب ایجاد خلاقیت و نوآوری های جدید در ارائه خدمات متنوع در تعمیرگاه شما و علاوه بر آن سبب وجه تمایز شما نسبت به همکاران و رقیبانتان می شود.

بطور مثال کسب اطلاعات راجع به ماشین های جدید و خارجی و نحوه تعمیر و یا خدمات مورد نیاز آن ها را کسب کنید. با نیاز سنجی های مداوم در پی رفع نیازهای ویژه مشتریان خاص خود باشید. یا برندهای مختلف لوازم خانگی را مورد بررسی قرار دهید تا حداقل اطلاعاتی در مورد کلیات آن داشته باشید. یا اگر تعمیرکار موبایل هستید با جدیدترین فناوری ها و گجت های روز دنیا همگام باشید اینکار سبب حس اعتماد بیشتر مشتری نسبت به دانش فنی و مهارت شما خواهد شد.

تعمیرکاران خود را ملزم به یادگیری اصول و خدمات جدید و به روز کنید تا بتوانند هرروز با دانسته های جدید خدمات متفاوت تری به مشتریانتان ارائه دهند.

حتی اگر برای انجام این امر باید هزینه ای صرف کلاس های آموزشی نیز کنید حتما آن را انجام دهید به یاد داشته باشید اینکار هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای آینده مجموعه تعمیرگاه شما خواهد بود.

آپدیت تعمیرکاران

تبلیغات هدفمند و مداوم داشته باشید

تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising)، تبلیغاتی که چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین براساس بخش‌بندی بازار، مخاطبانی را با ویژگی‌های خاص هدف قرار می‌دهد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ممکن است شما تاکنون راه های زیادی را برای تبلیغات مجموعه تعمیرگاهی خود امتحان کرده باشید که این موضوع زمان و هزینه زیادی را از شما صرف کرده است. خواه این تبلیغات سنتی و یا اینترنتی بوده باشد اگر دارای هدف و پیش زمینه ای از فکر نبوده باشد نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

شما برای تبلیغات موثر برای تعمیرگاه خود ابتدا باید هدف خود در معرفی محصولات و خدمات و همچنین مشتریان هدف را نیز مشخص کنید. بطور مثال اگر شما دارای تعمیرگاه موبایل  و دارای نمایندگی برند اپل هستید باید بدانید که تبلیغات خود را فقط برای مشتریانی در نظر بگیرید که دارای گوشی اپل باشند. و یا از سطح مالی خوبی برخوردار باشند.

در غیر اینصورت تبلیغات شما نتیجه خوبی نخواهند داشت و بازدهیه مورد نظر را از آن ها نخواهید گرفت. علاوه بر آن باید تبلیغات شما بصورت مستمر و مداوم باشد تا نتیجه مورد نظر برای جذب مشتریان جدید را حاصل نماید. علاوه بر آن باید بدانید برای چه قشر و چه جنسی (زن یا مرد) این تبلیغات را انجام می دهید.

تبلیغات هدفدار

بر مزایای محصولات و خدمات خود تاکید کنید

در دنیای کنونی که بازار رقابت بین کسب و کارها بسیار تنگاتنگ و داغ است استفاده از روش هاس سنتی و یک روال یکنواخت، نه تنها باعث کاهش رضایت مشتریان شما شده بلکه خدمات شما تاثیری در جذب مشتریان جدید نخواهد داشت.

تنها بالابردن کیفیت خدمات و محصولات کافی نیست، شما باید با تکیه بر مزایای ویژه و منحصر بفرد خدمات و محصولات خود تصویر کاملا شفافی از آن را به مشتریان نشان دهید.

علاوه بر آن باید تمرکز شما بر روی مزایایی باشد که نیاز بیشتر مشتریان با هر گونه توان مالی را دربرگیرد. کیفیت و قیمت مناسب باید در کنار یک ویژگی منحصر بفرد از خدمات شما باشد برای مثال شما دارای خدمات پس از فروش یا تعویض محصول تا ۲۴ساعت هستید و یا تخفیفات ویژه مناسبت های خاص برای مشتریان وفادار خود می باشید.

مزیت های منحصر بفرد سبب ایجاد تجربه خوب مشتریان در استفاده های بعدی از آن خواهد شد و یک خاطره خوب سبب محکم شدن ارتباط موثر شما با مشترینتان خواهد بود.

مثلا اگر در تعمیرگاه شما تامین قطعات از هرگونه برندی وجود دارد یا تعمیر هر گونه وسیله یا خودروی تعمیری را بر عهده میگیرید این مزیت سبب تفاوت مجموعه شما با سایر رقبایتان است. و یا تضمین برگشت و یا تست محصول و خدمات را دارید این موضوع را همیشه به مشتریانتان متذکر شوید و در تبلیغات خود حتما آن را منعکس کنید.

 پنل پیامکی برای تبلیغات

یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی برای افزایش مشتریان تعمیرگاه‌ها استفاده از پیامک تبلیغاتی است. اگر به دنبال مشتریان جدید برای تعمیرگاه خود هستید می‌توانید با خرید پنل پیامکی، به راحتی برای مشتریان بالقوه خود پیامک‌های تبلیغاتی ارسال کنید و آن‌ها را از خدمات خود آگاه سازید.

علاوه بر آن شما با استفاده از پنل های خدماتی می توانید اطمینان حاصل کنید پیامک ها برای مشتریانی که پیام تبلیغاتی خود را مسدود کرده اند نیز ارسال می شود. از طرف دیگر ذخیره شماره مشتریان با استفاده ازدستگاه ذخیره مشتری و ارسال پیامک‌های پیگیری یا ارائه تخفیف‌های ویژه به صورت پیامکی یک روش عالی برای وفادار کردن مشتریان است. به این ترتیب مشتری که یک بار از خدمات شما استفاده کرده و از این خدمات راضی است را از دست نمی‌دهید. و می‌توانید بعداً نیز آن‌ها را به استفاده از خدمات خود تشویق کنید. این موضوع حتی از پیدا کردن مشتریان جدید برای تعمیرگاه خودرو نیز اهمیت بیشتری دارد.

مثلا اگر شما دارای تعمیرگاه خودرو باشید پس از تحویل خودرو به مشتری هم پس از چند روز میتوانید با ارسال پیامک از اینکه شما و مجموعه شما را انتخاب کرده تشکر و قدردانی کنید. اینکار علاوه بر جلب رضایت مشتری باعث بخاطر سپردن مجموعه شما خواهد شد.

و یا در کاربردین ترین حالت برای تعمیرگاه شما با استفاده از پنل پیامکی سرویس های دوره ای، برای تعویض روغن و یا سایر معاینات را به مشتریان خود اعلام میکنید.

یا اگر تعمیرکار موبایل و یا سایر لوازم خانگی یا الکترونیکی هستید میتوانید با استفاده از این پنل مشتریان خود را از جدیدترین آفرها و تخفیفات خود آگاه کنید.

استفاده از فناوری های روز و نرم افزارهای مدیریت تعمیرگاهی

با توجه به پیشرفت فناوری و علوم مختلف، استفاده از روش های سنتی و قدیمی برای مدیریت تعمیرگاه خواه خودرو یا موبایل و یا وسایل خانگی و …..  دیگر بازدهی کافی نخواهد داشت.

اگر شما از آن دسته افرادی که مخالف با روش های جدید و به روز هستید باید گفت تعمیرگاه خود را باید به زودی ببندید. شاید تعجب کنید ولی با توجه به مکانیزه شدن و هوشمند شدن تمامی خدمات در آینده استفاده از روش های سنتی محکوم به شکست است.

در روش های قدیم پس از مراجعه مشتری و ارائه خدمات به او رسیدهای کاغذی و فاکتورهای دستی صادر میشد که اینکار علاوه بر زمانبر بودن، امکان گم شدن و مخدوش شدن آن نیز وجود داشت علاوه بر آن بایگانی کلیه مدارک و  اسناد کاری زمانبر و پر از خطا بود.

همچنین اختلاف حساب بین شما و همکارانتان از جمله دغدغه های مهم در  مدیریت تعمیرگاه می باشد. مدیرت چک و بانک و رسیدگی به کلیه امور حسابداری و مالیاتی نیز از جمله موارد ذکر شده است.

اما شما با خرید یک نرم افزار کامل و جامع با رابط کاربری آسان، دیگر نیازی به یک حسابدار و یا نیرویی با تخصص خاص نخواهید داشت. حقوق و دستمزد تعمیرکاران و محاسبه درصدو اجرت آن ها از دیگر مواردی است که تقریبا همه تعمیرکاران با آن درگیر هستند یک نرم افزار مدیریتی خوب این موضوع را بطور کامل برای شما حل خواهد کرد.

علاوه بر آن این نرم افزار ها با داشتن پنل های پیامکی و افزونه های تلفن گویا نگرانی شما از پاسخگویی به موقع به مشتریانتان را رفع خواهند کرد. در ادامه به معرفی بهترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی خواهیم پرداخت که شما با خرید آن به تمامی دغدغه و نگرانی های خود پایان خواهید داد.

نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

اسکناس، بهترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاه در ایران است. با داشتن کلیه امکانات حسابداری و مالی و همچنین تعمیرگاهی شامل: پذیرش و ثبت اطلاعات کامل، صدور رسید پذیرش و ثبت قطعات مصرفی و خدمات و کلیه گزارشات سود و زیان، مدیریت چک و بانک و همچنین مدیریت تعمیرکاران و… بهترین خدمات را از لحظه پذیرش مشتری تا تحویل دستگاه یا خودرو تعمیری را در اختیار تعمیرکار قرار می دهد.

این نرم افزار نسخه های متنوع را با توجه به نیاز و بودجه مشتری تولید کرده است تا تمامی تعمیرکاران امکان استفاده بهینه و مناسب از آن را داشته باشند.

پشتیبانی قوی و کارشناسان کارآمد جوابگوی کلیه سوالات کاربران خود هستند. آپدیت های مداوم و مستمر، امکان رفع کلیه نیازهای به روز مشتریان را نیز فراهم کرده است.

علاوه بر تمامی مزایا و ویژگی های گفته شده نرم افزار دارای افزونه پیام کوتاه و پنل پیامکی نیز است. که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

لوگو اسکناس

اسکناس و افزونه های آن

این افزونه های پیامکی با ارسال پیامک از وضعیت های مختلف پذیرش تا تحویل پاسخگوی کلیه نیاز های شما بوده و نگرانی شما را از عدم پاسخگویی به موقع مشتری مرتفع می نماید.

همچنین افزونه تلفن گویا اسکناس با پاسخگویی ۲۴ ساعته نیاز شما را به منشی و یا نیروی پاسخگو رفع می نماید. تمامی این امکانات سبب ارائه خدمات بهتر و در نتیجه افزایش جلب و رضایت مشتریان تعمیرگاه شما خواهد شد. همچنین پشتیبانی قوی این نرم افزار، تمامی نیازها و مشکلات شما را در رابطه با موضوعات مختلف رفع خواهد کرد.

پیچ اینستاگرام اسکناس

مدیریت تعمیرگاه خودرو

مدیریت تعمیرگاه موبایل

سخن آخر

یکی از چالش‌های همیشگی تعمیرگاه‌ها مخصوصا تعمیرگاه‌های تازه‌کار، یافتن راههای جذب مشتری در تعمیرگاه است. راهکارهایی که ذکر شد را امتحان کنید و نتیجه را مشاهده خواهید کرد. مسلما در هرکسب و کاری مشتری از اصولی ترین پایه های هرکسب و کاری است. شما با شناختن مشتری و نیاز های او خواهید توانست رضایت و اعتماد او را جلب کرده و در نتیجه باعث افزایش مشتریان دیگر خواهید شد. ارتباط  موثر و نیاز سنجی دقیق مشتریان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کافی را داشته باشید. در این متن راجب راهکارهای افزایش مشتریان در تعمیرگاه صحبت نمودیم امید است که با مطالعه آن ها نتایج دلخواه را بدست آورید.

گفتگو با ما در واتساپ