آموزش ثبت حقوق و دستمزد خودکار و دستی پرسنل و کارمندان

انواع حقوق و دستمزد خودکار و دستی

آموزش ثبت حقوق و دستمزد خودکار و دستی پرسنل و کارمندان

انواع روش پرداخت حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری اسکناس

در این فصل به روش های مختلف تعریف و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل در کسب و کار های مختلف می پردازیم:

۱٫ حقوق ثابت ماهیانه:

در اکثر کسب و کارها که شامل فروشگاه ها، شرکت ها، کارخانه ها، تولیدی های کوچک و بزرگ و… می شود، دستمزد کارکنان به صورت حقوق ثابت و ماهیانه است. به این صورت که مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه برای هر یک از پرسنل تعریف شده و پس از کسر و اضافه کسورات و پاداش ها به شخص مورد نظر پرداخت می گردد.

۲٫ حقوق ثابت هفتگی:

همانطور که گفته شد اکثر کارفرما ها دستمزد کارکنان خود را به صورت حقوق ثابت پرداخت می کنند. اما ممکن است این حقوق ثابت به صورت ماهیانه نباشد. برخی مشاغل دستمزد کارکنان خود را به صورت هفتگی پرداخت می کنند.

۳٫ حقوق ثابت روزانه:

تعداد معدودی از کارفرمایان هستند که دستمزد و حقوق کارکنان خود را به صورت روزانه و ثابت پرداخت می کنند.

۴٫ دستمزد و حقوق درصدی:

خیلی از مشاغل نیز برای بازدهی بیشتر و راندمان بالاتر به کارکنان خود حقوق ثابت پرداخت نمی کنند. بلکه نسبت به فعالیتی که کارکنان انجام می دهند درصدی از درآمد مجموعه را به کارمند پرداخت می کنند. برای حقوق و دستمزد درصدی می توان بازاریاب یا فروشنده درصدی را مثال زد که حقوق ثابت دریافت نمی کنند بلکه حقوق آنها درصدی از فروش می باشد.

۵٫ حقوق به صورت کارمزد:

در این روش پرسنل و کارمندان مربوطه حقوق ثابت یا دستمزد درصدی دریافت نمی کنند بلکه کارمزد دریافت می کنند. در این روش که بیشتر برای کارگران مورد استفاده قرار می گیرد، پرسنل بر اساس کار و فعالیتی که در مجموعه انجام می دهند کارمزد و حقوق دریافت می کنند. به عنوان مثال در یک تولیدی مانتو، خیاط ها حقوق ثابت یا درصدی از فروش ندارند بلکه بر اساس تعداد مانتویی که تولید می کنند دستمزد می گیرند.

۶٫ حقوق و دستمزد تلفیقی:

گاهی ممکن است یک کارفرما به پرسنل خود هم حقوق ثابت، هم حقوق درصدی و حتی کارمزد پرداخت کند. مثلا فرض کنید یک شرکت تجاری به بازاریابان خود ماهیانه مبلغ ناچیزی به صورت حقوق ثابت پرداخت می کند. و علاوه بر آن نسبت به فروش بازاریابان به آنها درصد نیز می دهد. یا یک تولیدی مانتو علاوه بر کارمزد تولید مانتو به پرسنل خود حقوق ثابت نیز پرداخت می کند.

خوشحالیم که در نرم افزار حسابداری قدرتمند اسکناس تمام این حالات را پیش بینی کردیم. و صاحبان مشاغل و شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ به راحتی می توانند طبق قوانین و شرایط دلخواه کسب و کار خودشان، حقوق و دستمزد کارکنان را در نرم افزار به صورت خودکار یا دستی ثبت کنند. و گزارش حقوق و دستمزد پرسنل را در نرم افزار حسابداری اسکناس مشاهده و مدیریت نمایند.

معرفی حسمعرفی حساب در نرم افزار حسابداری اسکناساب در نرم افزار حسابداری اسکناس

تعریف و ایجاد حساب برای کارکنان و کارمندان

قبل از هر چیز باید در نرم افزار حسابداری اسکناس برای پرسنل خود حساب تعریف کنیم تا بتوانیم حقوق و دستمزدشان را مدیریت کنیم.

برای این منظور وارد آیتم ۷۱ منوی اصلی شوید.

سپس مانند تصویر رو به رو وارد گروه “کارمندها” شوید، و به ترتیب دلخواه نام کارمندان خود را وارد نموده و بر روی “افزودن حساب” کلیک کنید تا برای آنها حساب ایجاد گردد.

پرسنل شما مانند مشتریانتان دارای حساب می باشند و شما می توانید برای آنها هر نوع سندی مانند فاکتور خرید و فروش یا سند دریافت و پرداخت ثبت نمایید. کارمندان مانند مشتریان مانده حساب دارند که با ثبت حقوق بستانکار و با برداشت حقوق بدهکار می گردند.

معرفی حساب کارمندان
مشاهده و ویرایش اطلاعات حساب

آموزش ثبت خودکار حقوق و دستمزد ثابت برای کارمندان

پس از افزودن نام تمام پرسنل خود، برای مشخص نمودن حقوق ثابت به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه برای کارمند دلخواه بر روی نام او در جدول راست کلیک کرده و گزینه “مشاهده و ویرایش اطلاعات حساب” را انتخاب کنید.

سپس مانند تصویر رو به رو اطلاعات مربوط به دستمزد کارمند را پر می کنیم. همانطور که در فصل اول بیان شد حقوق و دستمزد ثابت و خودکار در نرم افزار اسکناس می تواند به صورت ماهیانه، هفتگی یا روزانه باشد.

طبق تصویر، دستمزد ثابت این کارمند به صورت هفتگی محاسبه شده و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

در نهایت حتما بر روی “ثبت” کلیک کنید تا تغییرات ذخیره گردد.

نکته:

فیلد “تاریخ آخرین پرداخت” بسیار مهم است و حتما باید درست تنظیم شود. تاریخ آخرین پرداخت یعنی تاریخی که برای آخرین بار به کارمند خود حقوقش را پرداخت کرده اید. وقتی تاریخ آخرین پرداخت مانند تصویر رو به رو ۰۲/۰۹/۳۰ باشد، نرم افزار یک هفته بعد یعنی در تاریخ ۰۲/۱۰/۰۷ اولین حقوق کارمند را ثبت می کند. و تاریخ آخرین پرداخت را به طور خودکار ۰۲/۱۰/۰۷ تنظیم می کند. اگر تاریخ آخرین پرداخت را درست تنظیم نکنید و صحیح نباشد، دستمزد کارمند اشتباه ثبت می گردد.

حقوق و دستمزد خودکار
ثبت حقوق و دستمزد خودکار ثابت
درصد فروش

آموزش تعریف و ثبت درصد فروش برای بازاریاب و فروشنده

در برخی کسب و کار ها حقوق ثابت گزینه خوبی نیست بلکه دستمزد کارکنان به صورت درصدی از فروش پرداخت می گردد.

در نرم افزار حسابداری و حقوق و دستمزد اسکناس می توانید علاوه بر تعیین حقوق ثابت یا بدون تعریف حقوق ثابت درصد کارمند از فروش را مشخص نمایید.

برای این منظور بر روی نام کارمند خود راست کلیک کرده و گزینه “مشاهده و ویرایش اطلاعات حساب” را بزنید.

با این کار پنجره رو به رو برای شما باز می شود و در قسمتی که در تصویر مشخص شده است، می توانید برای هر فروشنده یا بازاریاب خود درصد متفاوتی تعریف کنید.

سپس هنگام ثبت فاکتور فروش برای مشتری امکان این وجود دارد که نام کارمند دلخواه خود را انتخاب کنید تا درصد تعریف شده از فروش مورد نظر به عنوان حقوق برای کارمند ثبت گردد.

آموزش ثبت فاکتور فروش در آموزش سطح ۱ نرم افزار حسابداری بیان شده است. ولی برای آنکه بتوانید هنگام ثبت فاکتور فروش بازاریاب درصدی را انتخاب کنید تا درصد او محاسبه گردد باید این امکان را در قسمت تنظیمات فعال کنید.

فعال کردن فیلد کارمند

برای این منظور وارد آیتم ۸۲۰ منوی اصلی شوید.

سپس مانند تصویر دوم، وارد سربرگ “ثبت سند” شده، تیک گزینه “پرش از قسمت کارمند” را غیر فعال کرده و بر روی “ثبت تنظیمات” کلیک کنید.

مسیر تنظیمات نرم افزار
پرش از روی کارمند
پورسانت از سود فروش

پس از انتخاب کارمند مورد نظر، درصد کارمند به صورت خودکار طبق تنظیماتی که شما انجام دادید مشخص شده و دستمزد کارمند بر اساس قیمت فروش و درصد محاسبه و نمایش داده می شود.

فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که این درصد از کل مبلغ فروش محاسبه می شود نه سود شما. اگر تمایل دارید که درصد ثبت شده برای فروشنده از مبلغ سود شما درنظر گرفته شد باید بعد از نمایش درصد کارمند در فیلد درصد روی این فیلد دکمه F3 را از روی کیبرد بزنید. با این کار مبلغ دستمزد تعمیرکار براساس درصد مشخص شده از سود فروش جنس محاسبه میگردد.

نکته:

لازم به ذکر است اگر به هر دلیلی شما بعدا قیمت فروش این جنس در همین فاکتور و یا حتی قیمت خرید آن در فاکتور خرید ثبت شده اش را ویرایش کنید، دستمزد کارمند به صورت خودکار به روز نمی شود. و شما باید مجددا در فاکتور فروش درصد کارمند را مشخص کنید و دکمه F3 رو بزنید تا مبلغ دستمزد مجددا براساس مبلغ سود جدید محاسبه گردد.

حال فرض کنید درصدی که به بازاریابان خود می دهید متفاوت است. یعنی همیشه ۲۰ درصد نیست و ممکن است در یک فاکتور فروش بخواهید درصد دیگری برای کارمند خود در نظر بگیرید. یا کلا بخواهید هنگام ثبت فاکتور فروش درصد کارمند را تعیین کنید.

برای این منظور این امکان در نرم افزار اسکناس فراهم گردیده که در صورت دلخواه بتوانید هنگام ثبت فاکتور فروش درصد کارمند را تغییر داده و درصد دلخواه خود را انتخاب کنید.

حتی این امکان وجود دارد که در یک فاکتور فروش بابت هر قلم جنس یک درصد متفاوت برای بازاریاب یا فروشنده درصدی خود تعیین کنید. و یا در یک فاکتور فروش به ازای هر قلم جنس، بازاریاب یا فروشنده متفاوتی را برای درصد انتخاب کنید.

آموزش ثبت حقوق و دستمزد به صورت کارمزدی و دستی

برای ثبت حقوق کارمزدی برای کارمندان خود وارد آیتم ۱۱ منوی اصلی شوید.

سپس مانند تصویر وارد حساب کارمند مربوطه شده و سپس از منوی “کارمند” گزینه “افزودن فعالیت” را انتخاب کنید.

افزودن فعالیت
ثبت سند

با این کار پنجره ثبت فعالت برای شما باز می شود. اکنون مانند تصویر، اطلاعات مورد نیاز را تکمیل و ثبت نمایید تا حقوق برای کارمند ثبت گردد.

حقوق و دستمزد دستی
سند پرداخت حقوق و دستمزد خودکار

آموزش ثبت پرداخت حقوق کارمند

توجه کنید که ثبت حقوق و دستمزد پرسنل به تنهایی فقط کارمندان را بستانکار می کند. و شما می توانید هرگاه که تمایل دارید گزارش حساب هر یک از کارمندان خود را مشاهده کرده و دستمزد آنها را بررسی نمایید.

منظور ما این است که ثبت حقوق به معنی پرداخت آن نیست و شما باید پرداخت حقوق به کارمندان را به صورت دستی ثبت نمایید. زیرا این پرداخت ها ممکن است دیرتر یا زودتر انجام شود همچنین پرداخت می تواند به صورت نقد، چک، حواله از بانک و … باشد.

ثبت پرداخت دستمزد به کارمندان بسیار ساده است. در آموزش سطح ۱ یاد گرفتید که وقتی یک شخص از شما بستانکار است و شما مبلغی به او پرداخت می کنید چگونه آن مبلغ را ثبت نمایید. کارمندان نیز بعد از ثبت حقوقشان در نرم افزار از شما بستانکار می گردند. و هر زمان و هرگونه حقوقشان را پرداخت کردید باید در همان زمان و همانگونه در نرم افزار این پرداخت را ثبت کنید.

آموزش ثبت سند پرداخت در “آموزش سطح ۱″ گفته شده است. اما جهت یادآوری لازم به ذکر است که برای پرداخت وجه نقد، پرداخت چک، پرداخت توسط حواله و … به یک حساب از جمله کارمندان باید وارد منوی ثبت شده و گزینه پرداخت را انتخاب کنید.

و در این قسمت براساس نحوه پرداخت خود به کارمندمان یکی از ۳ روش نقد، چک و یا حواله را انتخاب می نماییم.

همچنین می توانید برای ثبت سند پرداخت از کلید های میانبر استفاده کنید. یعنی در صفحه اصلی نرم افزار اگر بر روی کیبورد کامپیوتر “۲-” را تایپ کنید، پنجره “پرداخت نقد” باز می گردد. و اگر “۳-” را تایپ کنید، قسمت “پرداخت چک” باز می شود.

نکته:

ضمنا شما می توانید قبل از موعد سررسید حقوق ثابت کارمندتان، به او پرداخت داشته باشید و در سیستم ثبت کنید. در این صورت کارمند به شما بدهکار شده و وقتی موعد دستمزدش فرا برسد، این بدهکاری از حقوقش کسر گشته و مانده حسابش را به شما نمایش می دهد.

گزارش مانده حساب کارمندان

همانطور که گفته شد هنگامی که تاریخ حقوق ثابت کارمندی فرا می رسد نرم افزار به طور خودکار حقوق ثابت کارمند مورد نظر را ثبت کرده و وی را بستانکار می کند. در این موقع پس از ثبت حقوق ثابت کارمندان به طور خودکار پنجره رو به رو باز می گردد. تا شما هم از موعد حقوق ثابت کارمندان باخبر گردید و هم لیست حقوق و مانده حساب هر کارمند را مشاهده کنید.

برای مشاهده ریز حساب هر کارمند می توانید نام او را انتخاب کرده و اینتر (Enter)  بزنید.

مانده حساب حقو و دستمزد خودکار و دستی کارمندان

گفتگو با ما در واتساپ