تکنولوژی و محیط زیست

تکنولوژی و محیط زیست

تکنولوژی و محیط زیست

مقدمه

تکنولوژی بر محیط زیست بی تاثیر نیست. قرن بیستم قرنی سرشار از تحولات در محیط زیست و تکنولوژی بوده است.

تاثیر انسان بر محیط زیست بر کسی پوشیده نیست. می توان گفت هیچ زیستگاهی وجود ندارد، که توسط انسان دستخوش تغییر نشده باشد. محیط زیست هم می تواند مانند مسائل تکنولوژیک قابل پیشرفت و بررسی باشد.

امروزه محیط زیست به شدت آسیب دیده، چه در زمینه خاک، آب و هوا و چه در سایر زمینه ها که این معضل باعث بروز بسیاری از بیماری ها شده است.

علاوه بر این، این آلودگی ها باعث کاهش بهره وری در تولید کالاهای مختلف می گردد.

ما در این مقاله به اختصار به بررسی تاثیر تکنولوژی بر محیط زیست می پردازیم.

توسعه تکنولوی و محیط زیست

پیشرفت و توسعه تکنولوژی و محیط زیست

توسعه تکنولوژی تاثیر غیر قابل انکاری در رشد و پیشرفت علمی، بهبود وضعیت بهداشتی و افزایش سطح امید به زندگی داشته است و با افزایش رشد و توسعه تکنولوژی، سرعت تغییرات به شدت زیاد شده است.

این رشد زیاد به شدت باعث نگرانی جامعه ی جهانی شده است. زیرا می دانیم که منابع طبیعی و ذخایر انرژی دائمی نیستند. عواقب استفاده نادرست از آن نسل آینده را درگیر خواهد کرد.

آیا می دانید که اینترنت مسبب ۲ درصد از آلودگی کربن جهان را به خود اختصاص داده است؟حتما از خود می پرسید چگونه؟

محتوای سایت ها در سرورهای بزرگی ذخیره می شوند. این سرورها به برق زیادی برای فعالیت خود احتیاج دارند، و همین مصرف زیاد برق ۲ درصد از آلودگی های کربن دی اکسید در جهان است.

میدانید این آلودگی با آلودگی ناشی از هواپیماهای جهان برابر است. البته لازم به ذکر است که مشکل اصلی در تعداد سرورها نیست، بلکه روشن نگه داشتن این سرورها و خنک نگه داشتن آنها است.

اثرات مخرب توسعه تکنولوژی بر محیط زیست

کارخانجات قطعات کامپیوتری هم معمولا مواد سمی تولید می کنند. این مواد تولید شده بسیار سمی هستند و به هیچ عنوان نباید وارد آب های زیر زمینی شوند.

این مواد سمی اختلالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند. همچنین بیماری های مختلفی را برای محیط زیست و موجودات زنده به وجود می آورد.

فناوری پاک چیست؟

محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چون حیات همه ی موجودات به آن وابسته است. از طرفی هم استفاده از تکنولوژی در روند رشد اقتصادی بسیار مهم است.

بنابراین باید چاره ای اندیشید که فعالیت های تکنولوژیک، محیط زیست را به خطر نیندازد.

فناوری پاک به معنای تولید صنعتی همراه با حفظ و مراقبت از محیط زیست است که این راهبرد مزایای اقتصادی برای صنعت به دنبال خواهد داشت.

به این گونه با جایگزین کردن روش ها و تکنیک های مدرن می توان تولید بهتر با آلودگی کمتر را رونق بخشید.

فناوری پاک

نانوتکنولوژی چیست؟

نانوتکنولوژی یک انقلاب جدید در علوم آینده است.

این تکنولوژی کاربردهای زیادی در محیط زیست دارد.

از جمله: تصفیه ی آلاینده ها، کاهش آلودگی هوا و ایجاد فرصت هایی برای تولید محصول سالم و بی خطر برای محیط زیست است.

معایب نانوتکنولوژی بر محیط زیست

ذرات نانو می تواند علاوه بر این که مفید باشند، دارای خطرات احتمالی نیز باشند. بنابراین باید این خطرات احتمالی را هم در نظر گرفت.

-باعث افزایش سرعت جهش باکتری ها می شود، و این یک تهدید برای محیط زیست و سلامت همه ی موجودات زنده است.

-انتشار نانو ذرات مهندسی در محیط زیست، که ممکن است سیستم دفاعی انسان یا هر موجود دیگری قابلیت مقابله با آن را نداشته باشد.

در نتیجه نانوتکنولوژی علاوه بر مزایایی که در زندگی انسان دارد، می تواند سلامت همه ی موجودات روی کره ی زمین را هم به خطر بیندازد.

مزایا و معایب تکنولوژی

مزایای نانوتکنولوژی بر محیط زیست

-کارایی، ذخیره سازی و تولید انرژی پاک و کاهش مصرف انرژی.

-کاهش نگرانی هشداردهنده های صنعتی برای نشت گازهای مهلک.

-ورود تکنولوژی به صنعت خودروسازی و کاهش مصرف سوخت در این صنعت.

-تولید محصول سالم و جدید با بهبود روش های ارزیابی مدیریت و کاهش خطرات برای محیط زیست.

صنعت انفورماتیک به اندازه صنعت هوانوردی آلایندگی کربنی ایجاد می‌کند.

دستگاه هایی که برای دسترسی به اینترنت از آن استفاده می کنیم، کاملا شناخته شده است. اما این تنها قسمت فیزیکی و قابل رویت فن آوری است.

اگر چیزی به اندازه تامین انرژی برای جهان اهمیت داشته باشد، آن “اطلاعات” است. این اطلاعات تولید می شود و برای همیشه در دسترس خواهد بود.

تمام شرکت های اینترنتی در دنیا، برای اینکه مردم بتوانند در هر زمان و مکان به اطلاعات دسترسی داشته باشند، مراکز داده پردازی را ایجاد کرده اند.

این مراکز مملو از سیستم های کامپیوتری، برای ذخیره و پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

این نکته را باید بدانیم که اطلاعات از طریق مراحل نامرئی به سراسر جهان فرستاده می شود، و مسئولیت پذیری در این زمینه را هم ناممکن می کند.

با توجه به این که انرژی که مورد استفاده قرار می گیرد، و اطلاعات زیادی از آن نمی شود بدست آورد، به نظر می رسد که نادیده گرفتن این مشکل، وسوسه برانگیز است.

نانوتکنولوژی

تکنولوژی و زندگی شهری

این تکنولوژی در زندگی شخصی و کاری ما بسیار جایگاه پررنگی دارد.

به عنوان مثال: استفاده از وسایل برقی در خانه یا ارسال سریع بسیاری از فایل ها از طریق اینترنت، وب سایت ها یا از طریق شبکه های اجتماعی صورت می گیرد.

در زندگی کاری ما هم استفاده از نرم افزار ها باعث شده که در زمان و مصرف انرژی صرفه جویی کنیم.

تاثیر مستقیم تکنولوژی بر زندگی انسان

تکنولوژی و تکنیک های آن همواره نقش مهمی در تحولات زندگی بشر داشته است.

این تحولات چنان زندگی انسان را دگرگون کرده است، که جامعه شناسان اساس تاریخ بشریت را بر اساس نوع ابزاری که تولید کرده طبقه بندی کرده اند.

البته نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که این تکنولوژی باعث به وجود آمدن رفاه نسبی در همه ی جوامع بشری شده است.

با همه ی ایراداتی که در قسمت های قبل آورده شد، باز هم همه ما با این تکنولوژی همسو شده ایم و بدون آن جایی از زندگی شهری ما لنگ می زند.

نرم افزارها چه کمکی به محیط زیست می کنند؟

بسیاری از کسب و کارها با به کار بردن نرم افزار هایی از جمله نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی و حذف رسیدهای کاغذی و استفاده از امکان ارسال پیامک برای مشتری، کمک شایانی در جهت حفظ و مراقبت از محیط زیست کرده اند.

نرم افزار اسکناس یکی از جامع ترین و کامل ترین نرم افزار های مدیریت تعمیرگاه و فروشگاهی است، که از زمان پذیرش تا تعمیر و تحویل آن به دست مشتری در کنار شماست و با داشتن امکاناتی نظیر تلفن گویای هوشمند، ارسال پیامک به مشتری و حذف کاغذ چاپی گامی موثر در حفظ محیط زیست برداشته است.

گفتگو با ما در واتساپ