تفاوت هزینه ی پذیرش و بیعانه در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

تفاوت هزینه ی پذیرش و بیعانه در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

مقدمه

در پنجره ی پذیرش، فیلدهایی وجود دارد: به نام بیعانه و هزینه ی پذیرش که در مورد تفاوت های آنها و کاربردشان در نرم افزار اسکناس توضیح خواهیم داد.

این دو فیلد کارایی زیادی در پنجره ی پذیرش جدید دارند.

ما در این مقاله آموزشی قصد داریم تا تفاوت بین بیعانه و هزینه ی پذیرش را بیان کنیم.

با ما همراه باشید تا با تفاوت ها و کارایی آن ها بیشتر آشنا شوید.

تفاوت هزینه ی پذیرش و بیعانه

 

تعریف بیعانه:

قطعا برای تعمیر یک دستگاه تعمیری، مبلغی از مشتری گرفته می شود.

یک تعمیرکار یا تکنسین می تواند قبل از تعمیر دستگاه تعمیری، از مشتری مبلغی به عنوان بیعانه دریافت کند.

این بیعانه در جایی کاربرد دارد که احتمال برگشت مشتری برای تحویل دستگاه تعمیری خود، خیلی کم باشد.

در بسیاری از تعمیرگاه ها این اتفاق می افتد که تعمیرکار با مشتری طی می کند و وجه مورد نظر خود را برای خرید قطعه دریافت می کند. این مبلغ دریافتی به عنوان بیعانه در نظر گرفته می شود.

با گرفتن بیعانه، مشتری و تعمیرکار متضرر نمی شوند.

تعریف هزینه ی پذیرش:

هر هزینه ای مثل تست و بررسی، ایاب و ذهاب و هزینه های دیگری قبل از تعمیرات شامل هزینه ی پذیرش می شود.

اگر حتی تعمیرات دستگاه مشتری به درستی انجام نشود و یا دستگاه مرجوع شود، این مبلغ دریافت می شود.

هزینه ی پذیرش می تواند هزینه ی ثبت اطلاعات یا صدور قبض در شرکت های بزرگ هم باشد.

بیعانه و هزینه ی پذیرش

ثبت بیعانه و هزینه ی پذیرش

در هنگام ثبت بیعانه و هزینه ی پذیرش، این دو فیلد به صورت خودکار و همزمان با هم پر می شوند. این بدین معنی است که هزینه ی پذیرش نقدی دریافت شده است.

برای جلوگیری از این اتفاق، وارد تنظیمات نرم افزار می شویم.

از سربرگ تعمیرگاه، تیک گزینه ی “هزینه ی پذیرش معمولا نقدی است” را غیرفعال می کنیم.

بعد از تنظیم این گزینه، هر فیلد در پذیرش جدید به صورت جداگانه درج می شود.

تنظیمات بیعانه

تعریف بانک و صندوق

اگر بانک یا صندوقی تعریف نکرده باشید باید از منوی اطلاعات پایه>>معرفی حساب را انتخاب کنید.

در پنجره ای که باز می شود، گزینه ی بانک را انتخاب و در قسمت نام، نام بانک مورد نظر را درج و دکمه افزودن را بزنید.

برای تعریف صندوق هم باید از منوی اطلاعات پایه>>معرفی صندوق را انتخاب کنید.

در این پنجره هم باید در قسمت نام صندوق، نام دلخواه خود را واردکنید و در نهایت افزودن حساب را بزنید.

بانک ها در بیعانه

ثبت بانک در بیعانه

ابتدا از منوی تنظیمات نرم افزار>> سربرگ تعمیرگاه>>سایر تنظیمات>>بانک ها در قسمت بیعانه را فعال کنید.

در فیلد بعدی می توانید نام بانک یا صندوق مورد نظر خود را وارد کنید.

در پذیرش جدید، نام بانک انتخابی به صورت پیش فرض نمایش داده می شود که می توانید نام بانک یا صندوق خود را تغییر دهید.

بانک

تعریف پیش فرض هزینه ی پذیرش

برای تعریف هزینه ی پذیرش به صورت پیش فرض باید از منوی اطلاعات پایه>> اطلاعات تعمیرگاه>> تعریف خدمات تعمیرگاه را انتخاب کنیم.

همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید، می توانید برای هر نوع خدمات هزینه پذیرش پیش فرض را تعیین کنید.

همچنین با تعیین هزینه ی پیش فرض،خدمات مورد نظر را هم انتخاب کنید.

در پنجره ی پذیرش، بر اساس نوع خدمات هزینه ی پذیرش به صورت پیش فرض نمایش داده می شود.( مانند تصویر دوم)

پذیرش حضوری بدون هزینه ی پذیرش

برای تعریف انواع پذیرش از منوی اطلاعات پایه>> اطلاعات تعمیرگاه>> تعریف انواع پذیرش را انتخاب می کنیم.

در این پنجره می توانید هر نام دلخواهی برای پذیرش حضوری انتخاب کنید.

هزینه پذیرش صفر

در پنجره ی تنظیمات، سربرگ تعمیرگاه، گزینه “پذیرش حضوری بدون هزینه ی پذیرش ” را فعال می کنیم.

همانطور که در تصویر پذیرش جدید ملاحظه می کنید، هینه ی پذیرش حضوری صفر در نظر گرفته شده است

پذیرش صفر

تعریف هزینه ی پذیرش بر اساس انواع خدمات

ابتدا از منوی اطلاعات پایه>>معرفی اجناس و خدمات را انتخاب می کنیم.

در این پنجره می توانید، هزینه ی پذیرش های متفاوت را بر اساس انواع خدمات تعریف کنید.

به این صورت که نام جنس موردنظر را درج کنید و فیلد موجودی آن را خالی نگه دارید.

اگر دقت کنید هزینه هایی که تعریف می شوند به عنوان خدمات در نظر گرفته می شوند.

در نهایت دکمه افزودن جنس را بزنید.

هزینه پذیرش به عنوان خدمات
هزینه پذیرش در تعریف خدمات

هزینه ی پذیرش در تعریف خدمات

در پنجره ی تعریف خدمات، می توان نوع و هزینه ی پذیرش را به صورت پیش فرض تعیین کرد.

این خدمات به صورت هزینه ی پذیرش در فاکتور مشتری فروخته و چاپ می شود.

هزینه ی پذیرش در پذیرش جدید

در پنجره پذیرش می توان نوع پذیرش را روی غیر حضوری و نوع خدمات را روی گزینه ی مورد نظر قرار دهید.

همانطور که ملاحظه می کنید هزینه ی پذیرش با توجه به نوع خدماتی که انتخاب می کنید تغییر پیدا می کند.

در انتها دکمه ی ثبت و پایان را بزنید.

دوباره به پنجره ی معرفی اجناس و خدمات می رویم.

در تصویری که نمایش داده شده در فیلد موجودی عدد ۱- نشان داده شده است.

این عدد بیانگر فروش خدمات به مشتری است.

هزینه ی پذیرش در پذیرش جدید
موجودی

گزارش گیری بر اساس گروه جنس فروخته شده

برای گرفتن گزارش هزینه های فروش ابتدا از منوی گزارشات>> گزارشات گروه بندی شده>>فروش>>فروش گروه بندی بر حسب جنس را انتخاب می کنیم.

در پنجره ی نمایش داده شده، خدماتی که فروخته شده را ملاحظه می کنیم.

گزارش گیری

پذیرش با گارانتی بدون هزینه پذیرش

ابتدا از منوی اطلاعات پایه>> اطلاعات تعمیرگاه>>تعریف شرکت های گارانتی را انتخاب می کنیم.

بعد از تعریف شرکت های گارانتی وارد تنظیمات نرم افزار می شویم.

از سربرگ تعمیرگاه، گزینه “پذیرش با گارانتی بدون هزینه ی پذیرش” را فعال می کنیم.

در پنجره ی پذیرش، بعد از انتخاب شرکت گارانتی، هزینه پذیرش صفر در نظر گرفته می شود.

گارانتی
گارانتی پذیرش جدید
گفتگو با ما در واتساپ