راهنمای خرید بهترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

راهنمای خرید بهترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

اگر مالک تعمیرگاه خودرو، موبایل، کامپیوتر، لوازم خانگی، بردهای الکترونیکی، تعمیرات هارد یا… هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.

در صورتی که دنبال نرم افزاری جهت مدیریت تعمیرگاه خود می گردید باید به شما برای این تصمیم هوشمندانه تبریک گفت.

در این مقاله سعی می کنیم مهم ترین امکاناتی که باید هنگام خرید یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه به آنها توجه کرد را بیان کنیم.

اختصاصی برای تعمیرات

شرکت های نرم افزاری طبیعتا دنبال کسب درآمد بیشتر هستند بسیاری از نرم افزار های حسابداری که اسم آنها را شنیده اید به صورت عمومی طراحی شده اند و مخصوص تعمیرگاه نیستند ولی اگر با واحد فروش هر کدام از این نرم افزار ها تماس بگیرید قطعا به شما خواهند گفت نرم افزارشان برای تعمیرگاه هم مناسب است. آنها به شما دروغ نمی گویند از انبردست هم می توان برای باز کردن پیچ و مهره استفاده کرد اما اگر کسی برای باز کردن پیچ و مهره به شما انبردست پیشنهاد کند قطعا این یک راهنمایی غلط است بلکه هر تعمیرکار حرفه ای می داند انبردست نمی تواند کارایی آچار را داشته باشد.

از طرفی شرکت هایی هم هستند که مدعی هستند نرم افزار مخصوص تعمیرگاه دارند. اما شرکت های کوچکی هستند و نرم افزارشان بسیار ضعیف است و بسیاری از امکانات حسابداری عمومی را ندارد.

در واقع شما برای مدیریت تعمیرگاه خود به یک نرم افزار جامع مدیریت تعمیرگاه نیاز دارید که مثل یک جعبه ابزار، کامل باشد.

سریع و راحت

از هر شرکتی بپرسید مدعی هستند بهترین نرم افزار را از نظر رابط کاربری دارند. طبیعتا هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است. از طرفی رابط کاربری خط کش دقیقی ندارد که بتوان خوب یا بد بودن آن را اندازه گیری کرد بلکه خیلی موارد مربوط به رابط کاربری کاملا سلیقه ای است و ممکن است چیزی را که من می پسندم شما نپسندید.

اما مولفه هایی را می توان برای سنجش رابط کاربری خوب در نظر گرفت و با استفاده از این مولفه ها به راحتی نرم افزار های مختلف را بررسی کرد که ما به دو مورد اشاره می کنیم:

  1. کمتر وقت منو بگیر:

یکی از مهم ترین مولفه های رابط کاربری این است که شما برای انجام یک عملیات در نرم افزار کمترین کنش را انجام بدید. به عنوان مثال برای انجام فرایندهایی مثل ثبت اطلاعات مشتری، ثبت ایراد و وضعیت ظاهری دستگاه یا خودرو تعمیری، ثبت قطعات و اجرت های تعمیر و… در هر نرم افزاری باید کارهایی انجام دهید.

فرض کنید در یک نرم افزار برای پذیرش تعمیرات ابتدا باید به بخش مربوط به افتتاح حساب برید، مشتری را تعریف کنید، اطلاعات دقیقش را وارد کنید، بعد به بخش پذیرش جدید بروید و اطلاعات دستگاه تعمیری را وارد کنید و…

اما در نرم افزاری بهتر در همان بخش پذیرش جدید به راحتی می توانید مشتری جدید را هم تعریف کنید

  1. منعطف باش:

یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه خوب همه سلایق و نیازها را پوشش می دهد در عین حال شلوغ و نامنظم نیست.

مثلا بحث حسابداری و انبارداری در تعمیرات را در نظر بگیرید. در نگاه اول امکانات حسابداری بسیار مهم به نظر می رسند که هر نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی باید داشته باشد. و طبیعتا در یک حسابداری اصولی اگر قطعه ای را بر روی دستگاه تعمیری ثبت می کنیم قبلش باید فاکتور خرید این قطعه را ثبت کرده باشیم که به موجودی انبارمان اضافه شود، قیمت خریدش مشخص شود، نوع تسویه حسابمان با قطعه فروش مشخص شود، اگر پولی بابتش دادیم موجودی بانکمان کم شود و از همه مهم تر سود و زیانمان درست محاسبه گردد.

حال تعمیرکاری را فرض کنید که یک تعمیرگاه شخصی کوچک دارد. انبار قطعه ندارد و قطعات مورد نیاز را همان لحظه تهیه می کند، قطعات را به همان قیمت خریداری شده می فروشد و سودش فقط در اجرت کارش هست.

این تعمیرکار نیاز به امکانات حسابداری ندارد فقط می خواهد پذیرش ثبت کرده، قطعات و اجرت هایی که روی دستگاه مشتری کار کرده را ثبت کند و گزارش بگیرد، سود و زیانش هم شفاف هست فقط اجرت های ثبت شده سود ایشان است.

یک نرم افزار غیر منعطف این تعمیرکار را مجبور می کند تمام اصول حسابداری را رعایت کند. ولی در یک نرم افزار منعطف می توان بخش های مختلف مثل حسابداری را به صورت اختیاری غیر فعال کرد و بخش های دلخواه خود را فعال کرد.

در نهایت تنها راه سنجش رابط کاربری این است که خودتان با نسخه نمایشی (دمو) نرم افزار های مختلف کار کرده و مقایسه کنید

جامع و حرفه ای

مواظب باشید بعضی از شرکت های ضعیف شما را گول نزنند رابط کاربری خوب و سریع به معنی کوچک بودن نرم افزار و نداشتن امکانات حرفه ای نیست.

یک نرم افزار تعمیرگاهی خوب در عین راحتی و سادگی در عملکرد باید تمام نیازهای تعمیرگاه شما را برطرف کند

امکاناتی از جمله صدور و طراحی رسید پذیرش، چاپ بارکد، مدیریت کامل روند تعمیر از پذیرش تا تحویل، مدیریت حقوق و دستمزد تعمیرکارن و سایر کارمندان، امکانات کامل حسابداری، انواع روش جستجو ساده و پیشرفته، گزارشات کاربردی و کامل، مدیریت گارانتی و بیمه، مدیریت سطح دسترسی کاربران، مدیریت چک و بانک، مدیریت انبار، مدیریت اقساط، ارسال پیامک و…

نظر سایر مشتریان

یکی از بهترین راه های سنجش کیفیت یک نرم افزار مشورت گرفتن از همکارانتان است. به نظراتی که شرکت ها در سایت خود منتشر می کنند خیلی نمی توان اعتماد کرد چون طبیعتا فقط مثبت ها منتشر می شوند یا ممکن است نظرات جعلی باشند. البته قابل اعتماد ترین سایت ها کسانی هستند که نظرات مشتریانشان را به صورت ویدئویی در محل تعمیرگاه خودشان منتشر کرده باشند.

اما بهترین راهکار این است که از شرکت مورد نظر درخواست کنید آدرس و تلفن چند نفر از همکارانتان در شهر یا استان خودتان که از آن نرم افزار استفاده می کنند را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید به صورت حضوری یا حداقل تلفنی با همکار خود مشورت کنید.

خدمات پشتیبانی قدرتمند

بدون اغراق پشتیبانی همه چیز است. بهترین نرم افزار حسابداری تعمیرگاه هم اگر پشتیبانی خوبی نداشته باشد بیش از فایده برای شما زیان خواهد داشت.

برای سنجش پشتیبانی بهترین راه پرسیدن از سایر همکارانتان است که از آن نرم افزار استفاده می کنند اما تا حدودی کیفیت پشتیبانی را از برخورد های اولیه شرکت ها هم می توان بررسی کرد.

آپدیت های مداوم

به روز بودن نرم افزار بسیار مهم است. تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت بوده و نرم افزاری که یک سال است آپدیت جدید نداده طبیعتا نرم افزار مناسبی نیست.

برای به روز بودن نرم افزار هم مثل موارد قبلی به گفته کارشناس فروش بسنده نکنید بلکه از وی بخواهید مستندات و تاریخچه به روز رسانی های نرم افزار را در اختیارتان قرار دهد.

اگر شرکتی تاریخچه به روز رسانی های نرم افزارش در سایتش مستند نبود طبیعتا قابل اعتماد نیست.

آموزش های با کیفیت

پشتیبانی به جای خود ولی هیچ چیز جای مستندات آموزشی را نمی گیرد. اگر شرکتی آموزش های ویدئویی با کیفیتی تولید نکرده و ادعا می کند پشتیبانی قوی دارد باید به این ادعا شک کرد.

زیرا هزینه ساخت آموزش ویدئویی یا متنی با کیفیت به مراتب کمتر از آموزش تک به تک به تمامی مشتریان است.

سفارشی سازی برای شغل شما

درسته که نرم افزاری که مخصوص تعمیرگاه طراحی شده خیلی قابل اعتماد تر از حسابداری های عمومی است ولی تعمیرگاه خودرو با تعمیرگاه موبایل کاملا متفاوت است.

به عنوان مثال در یک تعمیرگاه خودرو با پلاک و شماره شاسی و کیلومتر و… سر کار داریم در عوض در یک تعمیرگاه موبایل با شماره سریال و کد قفل و… سر کار داریم

حتی در صنف خودرو نیازهای یک اتوسرویس با یک صافکاری کاملا متفاوت است. مثلا یکی از نیازهای مهم اتوسرویس یادآوری خودکار موعد سرویس بعدی به مشتری است.

هنگام انتخاب نرم افزار مدیریت تعمیرگاه دقت کنید نرم افزاری را انتخاب کنید که قابلیت سفارشی سازی مخصوص شغل شما را داشته باشد.

تعاملات هوشمند با مشتریان

یکی از خدماتی که نرم افزار خوب به ما می دهد تعامل هوشمند با مشتری است.

برای درک بهتر این موضوع دو مورد را مثال می زنیم:

  1. ارسال پیامک های هوشمند به مشتری

فرض کنید مشتری زمانی که به تعمیرگاه شما مراجعه می کند چند دقیقه بعد پیامک خوش آمدگویی بر روی گوشی خود دریافت کند یا زمانی که دستگاه یا خودرو تعمیر شد به طور خودکار پیامک اطلاع رسانی برای مشتری ارسال شود.

و در بسیاری موارد دیگر مثل تاریخ تولد، تاریخ موعد سرویس دوره ای و…

  1. تلفن گویای هوشمند

تلفن گویا با سانترال و VOIP متفاوت است.تلفن گویا یا ماشین پاسخگو، سیستمی نرم افزاری است که کار یک منشی تلفنی را انجام می دهد.

در این سیستم هر زمان مشتریان با شما تماس بگیرند سیستم تلفن گویا به طور خودکار به آنها پاسخ خواهد داد و مشتریان می توانند با وارد کردن شماره قبض خود از آخرین وضعیت دستگاه تعمیری خود مطلع شوند. به عنوان مثال اگر دستگاه مشتری مورد نظر تعمیر شده باشد سیستم به صورت صوتی علاوه بر اعلام تعمیر به مشتری، هزینه تعمیر را نیز اعلام می کند.

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت بهترین روش برای پیدا کردن یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه خوب برررسی موارد بالا است. پیشنهاد ما به شما این است که در گوگل سرچ کنید “نرم افزار مدیریت تعمیرگاه” و ۴، ۵ سایت اول را بررسی کنید، نسخه دمو نرم افزار های مختلف را دانلود و نصب کنید و طبق مواردی که در این مقاله گفته شد بهترین نرم افزار را انتخاب کنید.

ولی برای کسانی که به دنبال راه میانبر می گردند هم راه حل داریم.

با بررسی هایی که ما انجام دادیم در حال حاضر بهترین نرم افزار مدیریت تعمیرگاه در ایران نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس است که در تمام مواردی که گفته شد از رقبای خود سبقت گرفته است. همچنین قیمت منصفانه ای هم دارد به طوری که هر تعمیرگاهی می تواند از این نرم افزار استفاده کند.

علاوه بر اینها نرم افزار اسکناس همه کسانی که دنبال یک نرم افزار خوب می گردند را به یک چالش دعوت کرده است.

در سایت رسمی نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس نوشته است:

“اگر با این قیمت نرم افزاری پیدا کردید که امکاناتی در سطح اسکناس داشت یک نسخه کامل نرم افزار را رایگان از ما هدیه بگیرید!”

البته صادقانه بگوییم پیدا نخواهید کرد.

گفتگو با ما در واتساپ