از هر شرکتی بپرسید مدعی هستند بهترین نرم افزار را از نظر رابط کاربری دارند. طبیعتا هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است. از طرفی رابط کاربری خط کش دقیقی ندارد که بتوان خوب یا بد بودن آن را اندازه گیری کرد بلکه خیلی موارد مربوط به رابط کاربری کاملا سلیقه ای است و ممکن است چیزی را که من می پسندم شما نپسندید.
اما مولفه هایی را می توان برای سنجش رابط کاربری خوب در نظر گرفت و با استفاده از این مولفه ها به راحتی نرم افزار های مختلف را بررسی کرد که ما به دو مورد اشاره می کنیم:
- کمتر وقت منو بگیر:
یکی از مهم ترین مولفه های رابط کاربری این است که شما برای انجام یک عملیات در نرم افزار کمترین کنش را انجام بدید. به عنوان مثال برای انجام فرایندهایی مثل ثبت اطلاعات مشتری، ثبت ایراد و وضعیت ظاهری دستگاه یا خودرو تعمیری، ثبت قطعات و اجرت های تعمیر و… در هر نرم افزاری باید کارهایی انجام دهید.
فرض کنید در یک نرم افزار برای پذیرش تعمیرات ابتدا باید به بخش مربوط به افتتاح حساب برید، مشتری را تعریف کنید، اطلاعات دقیقش را وارد کنید، بعد به بخش پذیرش جدید بروید و اطلاعات دستگاه تعمیری را وارد کنید و…
اما در نرم افزاری بهتر در همان بخش پذیرش جدید به راحتی می توانید مشتری جدید را هم تعریف کنید
- منعطف باش:
یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه خوب همه سلایق و نیازها را پوشش می دهد در عین حال شلوغ و نامنظم نیست.
مثلا بحث حسابداری و انبارداری در تعمیرات را در نظر بگیرید. در نگاه اول امکانات حسابداری بسیار مهم به نظر می رسند که هر نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی باید داشته باشد. و طبیعتا در یک حسابداری اصولی اگر قطعه ای را بر روی دستگاه تعمیری ثبت می کنیم قبلش باید فاکتور خرید این قطعه را ثبت کرده باشیم که به موجودی انبارمان اضافه شود، قیمت خریدش مشخص شود، نوع تسویه حسابمان با قطعه فروش مشخص شود، اگر پولی بابتش دادیم موجودی بانکمان کم شود و از همه مهم تر سود و زیانمان درست محاسبه گردد.
حال تعمیرکاری را فرض کنید که یک تعمیرگاه شخصی کوچک دارد. انبار قطعه ندارد و قطعات مورد نیاز را همان لحظه تهیه می کند، قطعات را به همان قیمت خریداری شده می فروشد و سودش فقط در اجرت کارش هست.
این تعمیرکار نیاز به امکانات حسابداری ندارد فقط می خواهد پذیرش ثبت کرده، قطعات و اجرت هایی که روی دستگاه مشتری کار کرده را ثبت کند و گزارش بگیرد، سود و زیانش هم شفاف هست فقط اجرت های ثبت شده سود ایشان است.
یک نرم افزار غیر منعطف این تعمیرکار را مجبور می کند تمام اصول حسابداری را رعایت کند. ولی در یک نرم افزار منعطف می توان بخش های مختلف مثل حسابداری را به صورت اختیاری غیر فعال کرد و بخش های دلخواه خود را فعال کرد.
در نهایت تنها راه سنجش رابط کاربری این است که خودتان با نسخه نمایشی (دمو) نرم افزار های مختلف کار کرده و مقایسه کنید