باشگاه مشتریان چیست و چگونه باعث پیشرفت کسب‌وکارتان می شود؟

باشگاه مشتریان چیست و چگونه باعث پیشرفت کسب‌وکارتان می شود؟

باشگاه-مشتریان

مقدمه:

در هر کسب و کاری مسلما جذب مشتری جدید برای یک شرکت بسیار هزینه‌ بردارتر از حفظ مشتری‌های قدیمی است. شرکت‌های با سابقه و تجربه کاری بالا با ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه خدمات و مزایای ویژه به مشتریان قدیمی خود، رضایت آن ها را جلب میکنند تا دوباره برای خرید یا ارائه خدمات به ایشان مراجعه کنند. به این ترتیب علاوه بر جذب مشتری جدید، با حفظ مشتریان سابقشان تعداد مشتریان و در نتیجه درصد فروششان را چند برابر می‌کنند.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان چیست؟

شما با ایجاد باشگاه مشتریان، و ارائه خدمات و مزایای ویژه خریداران را، به خرید مستمر از مجموعه خود ترغیب می کنید.

برای عضویت در باشگاه، مشتریان باید اطلاعات شخصی خود را در سایت و یا مجموعه ثبت می‌کنند و یک شناسه منحصربه‌ فرد مانند شناسه عددی یا کارت عضویت به آن‌ها داده شده تا هنگام خرید از آن شناسه استفاده می‌کنند. علاوه بر آن در اطلاع رسانی های بعدی هم مشتری از تخفیفات و مزایا ویژه در زمان مناسب آگاه می شود.

بطور خلاصه می‌توان گفت: گردآوری مشتریان وفادار یک مجموعه در کنار هم و ارائه خدمات و امتیازات ویژه به آن‌ها را، باشگاه مشتریان می‌گویند.

که طبق آن به خریداران و مشتریان وفادار شما امکانات ویژه‌ای داده می‌شود. این امکانات شامل کوپن خرید، تخفیفات ویژه، و محصولات رایگان است. راه‌اندازی باشگاه مشتریان در کنار برنامه وفاداری مشتریان به شما به عنوان مدیر فروش یا مدیریت کسب‌وکارتان کمک شایانی می‌کند که مشتری قدیمی و وفادار خود را حفظ کنید.

اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

امروزه با تمایل بیشتر مشتریان به استفاده از خرید آنلاین و تنوع زیاد روش های خرید، رفتار مشتریان نیز متفاوت تر از قبل شده است. فرایندهای قبل، حین و بعد از خرید بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده است. برخلاف گذشته امروزه بسیاری از مشتریان قبل از خرید وقت زیادی را صرف تحقیق و بررسی کالاها و محصولات مختلف می‌کنند.

مقایسه قیمت، کیفیت و سیاست‌های تخفیف در کسب‌وکارهای مختلف از جمله اقداماتی است که مشتریان قبل از فرآیند خرید و در حین آن انجام می‌دهند. آنها بعد از خرید نیز انتظار بهره مندی از برخی خدمات و امکانات خاص را دارند.  باشگاه مشتریان با مدیریت صحیح این موارد به افزایش وفاداری و رضایت مشتری کمک شایانی می کند.

برنامه‌های تخفیف و شرایط ویژه که کسب‌وکارها برای رویدادهای خاص مانند سالگرد تولد، ازدواج و اعیاد مختلف در نظر می‌گیرند، در همین راستا است.

مسلما بدون باشگاه وفاداری مشتریان، تعریف دقیق از دسته‌بندی مشتریان در آن و ارائه برنامه‌های مختلف برای هر دسته از آنها، و همچنین افزایش وفاداری و رضایت مشتریان به خودی خود امکان‌پذیر نیست.

انواع باشگاه مشتریان

انواع باشگاه مشتریان کدامند؟

این باشگاه معمولا به دو صورت باز و بسته ایجاد می شود. در روش باز همه مشتریان اجازه عضویت و استفاده از مزایای آن را دارند، اما در روش بسته که باید به امتیاز حدنصاب خاصی برسند تا اجازه عضویت و استفاده از امکانات خاص آن را داشته باشند.

برنامه‌های باشگاه مشتریان نیز انواع گوناگونی دارد. قطعا به تناسب کسب‌وکارتان، انتخاب شما متفاوت و باید استراتژی مناسب کسب‌وکارتان را بیابید.

انواع باشگاه ها

  • باشگاه  امتیازی
  • برنامه باشگاه  ترتیبی
  • باشگاه پولی و عضویت VIP
  • برنامه باشگاه وفاداری مبتنی بر ارزش‌های مشترک
  • باشگاه بازی
  • برنامه باشگاه  ترکیبی
مزیت و معایب باشگاه مشتریان

مزایای باشگاه مشتریان چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کار ها مهم و دلایل وجود آن چیست؟ و چرا کسب و کارهای بزرگ و مهم به ایجاد این باشگاه ها می پردازند؟

با چند مورد مهم از مزایای این باشگاه ها آشنا می شویم.

۱: در ابتدای راه‌اندازی باشگاه مشتریان و سپس در ادامه فعالیت آن، مشتریان اطلاعات شخصی مفیدی را به شما ارائه می‌دهند، اطلاعاتی شامل سن، جنسیت و طبقات اجتماعی. این اطلاعات به همراه تاریخچه خرید و سلیقه خاص مشتریان، دانش مفیدی را به شما می‌دهند که در پیش‌برد کسب‌وکارتان به آن نیاز پیدا می‌کنید.

۲: اغلب افراد برای برندها و فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین مورد علاقه خود بیشتر هزینه می‌کنند تا یک برند جدید و ناشناخته. بنابراین نگه داشتن مشتریان قدیمی‌، سود بیشتری نسبت به راضی کردن مشتری جدید به خرید از شما دارد.

۳: جذب مشتری جدید هزینه بالاتری نسبت به حفظ مشتریان فعلی برای شما دارد.

از دیگر مزایا باشگاه مشتریان

۴: مشتری قدیمی و وفادار به شما واکنش های سودمند و معتبری ارائه می‌دهد و همین تاثیر قابل توجهی در آینده کسب‌وکار شما خواهد داشت..

۵: بسیاری از مشتریان شما مایلند به واسطه خرید و اعتمادشان از مزایای خاصی برخوردار باشند. این مزایا لزوما و همیشه به شکل مادی و فیزیکی نیست و گاهی عضویت در یک باشگاه خاص به تنهایی احساس ارزشمندی به مشتریان قدیمی شما را می‌دهد و آن‌ها را بیش از پیش به کسب‌وکار شماوفادار می‌کند.

۶: در نهایت تاسیس یک باشگاه مشتریان خوب و قوی با مزایای ویژه، مشتریان جدید را نیز به سمت کسب‌ و کار شما جذب می‌کند.

جذب مشتری جدید و حفظ مشتری قدیمی هر دو از اصول اولیه و مهمی هستند. اما باتوجه به آمار و ارقام حفظ مشتریان وفادار و قدیمی، سود بیشتر و هزینه کمتری برای کسب‌وکار شما نسبت به جذب مشتری جدید دارد:

  • هزینه جذب مشتری جدید حدود هفت برابر هزینه‌ ی حفظ مشتریان وفادار خود می‌پردازید است.
  • احتمال فروش محصولات به مشتریان قبلی شما، ۶۰ تا ۷۰ درصد است در حالی‌که  احتمال خرید مشتری جدید ۵ تا ۲۰ درصد است.
  • بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند ۶۵% کسب‌وکار شما در آینده را مشتریان فعلی شما تشکیل می‌دهند.
  • بیشتر سود کسب‌وکار شما در آینده از ۲۰% مشتریان فعلی کسب‌وکارتان تامین می‌شود.

برخی معایب باشگاه مشتریان

با وجود تمام مزایا، باشگاه مشتریان معایبی نیز دارد. با شناسایی و لحاظ این معایب و کاهش ریسک آن‌ها شما یک باشگاه مشتریان موفق را راه‌اندازی خواهید کرد.

۱: بعضی از مشتری‌ها هنگام عضویت در باشگاه اطلاعات درست و معتبری از خود ارائه نمی‌دهند و همین مسئله ممکن است تا حدودی گمراه‌کننده باشد.

۲: راه‌اندازی باشگاه مشتریان متحمل هزینه هایی برای شما است. با این‌حال سود حاصل از آن، هزینه‌های اولیه را توجیه می‌کند.

۳: در حال حاضر اغلب کسب‌وکارها دارای باشگاه مشتریان بوده و این امر رقابت را برای کسب و کار شما سخت تر میکند. ترجیحا برنامه‌ای ارائه بدهید که علاوه بر جذب و حفظ مشتری، با بودجه و سطح مالی شما هم‌خوانی داشته باشد.

چگونه یک باشگاه مشتریان موفق داشته باشیم؟

مشتریان وفادار فعلی‌ شما همان باشگاه وفاداری مشتریان محسوب می‌شوند. اما یک شبکه از مشتری‌های پروپاقرص و همیشگی به تنهایی تضمین‌کننده بقا و رشد کسب‌وکار شما نیست. برای ایجاد یک باشگاه مشتریان موفق نیازمند یک برنامه وفاداری مناسب هستید. برنامه وفاداری، شامل اقداماتی که به مشتری قدیمی شما امتیاز ویژه‌ای می‌دهد و او را از سایر خریداران متمایز می‌کند.

در ادامه، مراحل راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان وفادار را به‌طور کلی مرور می‌کنیم:

۱: ابتدا باید مشتری خود و نیازهای او را بشناسید.

۲:هدف خود از ایجاد این باشگاه را کاملا مشخص کنید.

۳: گروه های مختلف مشتریان خود را که شامل قدیمی، جدید و وفادار است تعیین کنید.

۴: به مشتریان خود مزایای عضویت در این باشگاه را توضیح دهید. و هم چنین با عضویت در آن چه امتیازات دیگری نیز خواهند داشت.

۵: بودجه مشخصی متناسب با کسب‌وکارتان در نظر بگیرید.

۶: راه های ارتباطی با مشتریان خود را ایجاد و همیشه به نیاز های آن ها توجه و از آن ها پشتیبانی کنید.

۷: داده‌ها و اطلاعاتی که از مشتریان خود به دست می‌آورید طبقه‌بندی و نگهداری کنید.

استفاده از فناوری های روز

علاوه بر موارد فوق شما با استفاده از فناوری ها و برنامه های روز، امتیازات و مزایای بیشتری را برای مشتریان موجود در باشگاه مشتریانتان در نظر بگیرید.

بطور مثال اگر شما دارای یک مجموعه تعمیرگاه و یا حتی فروشگاه باشید استفاده از پنل های پیامکی، امکان ارتباط هرچه بیشتر شما با مشتریانتان را ایجاد میکند.

مثلا تعمیرگاه ماشین برای مشتریان قدیمی خود برای سرویس دوره ای با استفاده از پنل پیامک امکان اطلاع رسانی به موقع را خواهد داشت.

یا در مواردی دیگر مثلا تخفیفاتی برای مناسبت ها و اعیاد مختلف درنظر بگیرید.

علاوه برآن پس از ارائه خدمات هم شما با پیامکی مبنی بر تشکر از انتخاب مجموعه شما رضایت و اعتماد بیشتر مشتری خود را بدست آورید.

در ادامه شما را با یک نرم افزار کامل و جامع که دارای پنل پیامکی نیز است، آشنا خواهیم کرد.

 اسکناس

نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی اسکناس با داشتن کلیه امکانات شامل حسابداری، پذیرش و تحویل به مشتری و ثبت قطعات و خدمات مصرفی و کلیه امور مربوط به مدیریت صحیح تعمیرگاه، به تعمیرکاران کمک شایانی کرده است.

قیمت مناسب و مقرون بصرفه نرم افزار باتوجه به قدرت خرید مشتریان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر آن با افزونه پیام کوتاه و تلفن گویا نیاز تعمیرکار را به داشتن منشی برطرف نموده و با پاسخگویی ۲۴ ساعته رضایت مشتریان را دربردارد.

همچنین با این پنل، پیامک حتی واسه مشتریانی که پیامک تبلیغاتی خود را مسدود کرده اند نیز ارسال می شود.

آموزش مناسب و صحیح باعث افزایش بهره وری کاربران از نرم افزار می شود.

و پشتیبانی قوی نرم افزار که  در واتساپ و با کارشناسان کارآمد انجام می شود.

همچنان پیج اینستاگرام اسکناس با داشتن محتوای آموزشی در رفع نیاز مشتریان خود تلاش می کند.

لوگو اسکناس

سخن آخر

در این مقاله به تعریف باشگاه مشتریان و مزایا و معایب آن پرداختیم و اینکه چرا برای کسب و کار ما بسیار سودمند خواهد بود. در ادامه به یکی از راه‌های ارتباطی با مشتری های وفادار که همان ایجاد باشگاه مشتریان است پرداختیم. ضمن معرفی کلیات باشگاه مشتری‌ها، از اهداف و مراحل ایجاد آن صحبت کردیم و انواع باشگاه مشتریان را معرفی کردیم.

در پایان مقاله هم از مزایا و معایب ایجاد باشگاه مشتری‌ها بر روی کسب و کارها صحبت کردیم و به برخی از این موارد اشاره کردیم. بنظر میرسد که با مطالعه این مقاله، هر کسی ممکن است برای کسب و کار خود تصمیم به راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان بگیرد. به شما توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی تمام اهداف و پیش زمینه های لازم برای این موضوع را که در قالب این مقاله به آنها اشاره کردیم در نظر بگیرید و سپس دست به اقدام بزنید.

گفتگو با ما در واتساپ