بازاریابی در هوش مصنوعی

بازاریابی در هوش مصنوعی(دیجیتال مارکتینگ)

زمانی به نظر می‌رسید که هوش مصنوعی تنها برای داستان‌های علمی‌-تخیلی کاربرد دارد. در آن زمان، هوش مصنوعی محدود به چیزی می‌شد که مردم می‌توانستند تنها آن را تصور کنند، اما در واقع از آن استفاده نمی‌کردند. اما بازاریابی در هوش مصنوعی و استفاده کاربردی آن در جهت ارتقا کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز هر روز پررنگ تر می شود.

در این متن، کاربرد و نقش بازیاریابی و دیجیتال مارکتینگ در هوش مصنوعی را توضیح خواهیم داد.

مقدمه:

دیجیتال مارکتینگ

تعریف دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی در هوش مصنوعی)

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که گاهی نیز هوش ماشینی نامیده می‌شود، هوشی است که مربوط به ماشین و رایانه است. بر خلاف هوش طبیعی که متعلق به انسان و حیوان است. AI را مطالعه‌ی عامل‌های هوشمند (intelligent agents) تعریف کرده‌اند.

عامل هوشمند هر دستگاهی است که محیط پیرامون خود را درک می‌کند و تلاش می‌کند تا با بالاترین شانس به اهداف خود دست یابد. تعریف دیگری که می‌توان برای هوش مصنوعی ارائه کرد به این صورت است: AI در حقیقت ماشین‌ها یا رایانه‌هایی هستند که سعی در تقلید اعمال شناختی (cognitive) انسان‌ها مانند یادگیری و حل مسئله دارند.

کاربرد هوش مصنوعی در مارکتینگ چیست؟

تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی بسیار گسترده است. بازاریابان در حال حاضر از کابردهای گوناگون هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

در ادامه به بررسی کاربردهای دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

بهبود تجربه‌ی کاربری

هوش مصنوعی قادر است اطلاعات را جمع‌آوری و تحلیل کند و با بررسی آن‌ها، تجربه‌ی کاربری منحصر‌به‌فردی برای هر شخص تولید نماید. شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام از این قابلیت استفاده می‌کنند تا مطالبی را به شما نشان دهند که احتمالا به آن‌ها علاقه‌ی بیشتری دارید. به همین ترتیب، تبلیغات مرتبط‌ تری هم برای شما به نمایش می‌گذارند.

یکی دیگر از موارد استفاده‌ی هوش مصنوعی، طراحی صفحه‌ی اصلی وب‌سایت‌ها و  آنلاین شاپ مخصوص هر کاربر است. در واقع شرکت‌ها با این کار، این حس را به شما منتقل می‌کنند که برندشان به‌صورت ویژه برای شما ساخته شده است. هر کاربر با توجه به علایقش مطالبی را در صفحه‌ی اول می‌بیند که برایش جالب‌تر است، و به این ترتیب، احتمال تعاملش با مطالب، یا خرید از آن فروشگاه اینترنتی بیشتر می‌شود.

از جمله‌ی جدیدترین کاربردهای تکنولوژی هوش مصنوعی، امکان تست محصول به‌صورت واقعیت افزوده است. در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند لباسی را به‌صورت مجازی پرو کنید، یا چند تکه لباس را در کنار هم قرار دهید و ببینید با هم تناسب دارند یا نه. به این ترتیب، انتخاب محصول برای کاربران ساده‌تر می‌شود و از طرف دیگر احتمال بازگشت محصول یا نارضایتی مشتری پایین می‌آید.و همچنین درصد رضایت مشتری از کسب و کار شما افزایش می یابد.

تولید محتوا

فناوری هوش مصنوعی، امکان تولید محتوا به‌صورت اتوماتیک را ایجاد کرده است. وب‌سایت‌های خبری از این فناوری برای تولید متن اخبار ساده، نظیر تغییرات در بازار بورس و همچنین نتایج مسابقات ورزشی استفاده می‌کنند. آسوشیتدپرس، یاهو و وب‌سایت‌های دیگر، مدت‌هاست که این روش را برای کاهش هزینه‌ی تولید محتوای خود به‌کار می‌بندند. احتمال خیلی زیادی وجود دارد که شما پیش از این متن‌های تولید شده توسط ماشین‌ها را خوانده باشید، اما متوجه نشده باشید که نویسنده‌ی آن‌ها انسان نبوده است. حالا با پیشرفت این تکنولوژی، ربات‌ها قادر شده‌اند مطالب طولانی‌تر و معنی‌دارتری هم تولید کنند. اکانت‌هایی در اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که تولید محتوا و مدیریت صفحه‌ی آن‌ها، کاملا توسط ربات انجام می‌شود. در بسیاری از موارد این موضوع تا مدت‌ها مخفی باقی می‌ماند و کاربران متوجه‌اش نمی‌شوند. اینکار علاوه بر جلوگیری از خطاهای احتمالی باغث بهبود سرعت در تولید محتوا می شود.

تولید محتوا

خدمات مشتریان

یکی از نیازهای دائمی پلتفرم‌های آنلاین، پاسخ‌گویی سریع و راه‌گشا به سوالات مشتریان و کاربران است. ربات‌های گفتگوی آنلاین به حدی پیشرفت کرده‌اند که به کاربران احساس گفتگو با یک انسان را می‌دهند. آن‌ها با تحلیل گفتگوهای واقعی قادرند پاسخ سوالات مشتریان را به طرز کاملا هوشمندانه بدهند و تمام طول شبانه‌روز در دسترس هستند. از آن‌جا که این ربات‌ها دائم در حال یادگیری هستند، از تجربیات گذشته‌ی خود و واکنش کاربران مرتب بازخورد می‌گیرند و خود را بهبود می‌دهند. از این فناوری برای تبلیغات نیز استفاده می‌شود.

سیستم های پیش‌بینی رفتار کاربر

هوش مصنوعی قادر به بررسی رفتار انسان و یادگیری از او است. در نتیجه، با تحلیل داده‌های قبلی می‌تواند رفتار انسان را پیش‌بینی کند. یکی از کاربردهای این موضوع در موتورهای جستجوست. حتما برای شما پیش آمده که در حال جستجوی عبارتی در گوگل بوده‌اید، و ادامه‌ی آن را گوگل پیش‌بینی کرده است. یکی دیگر از موارد استفاده‌ی این ویژگی، در موتورهای پیشنهاددهنده است. این برنامه‌های کامپیوتری با تحلیل رفتار کاربران، الگوهای مشابه را کشف می‌کنند و می‌توانند حدس بزند کاربران مختلف به چه چیزهایی علاقه دارند و همان‌ را به آن‌ها پیشنهاد دهند. 

این موضوع در اینستاگرام هم به چشم میخورد که وقتی شما از پیج های خاصی دیدن می کنید، الگوریتم آن به صورتی است که بعد مدتی پیج های مشابه آن را به شما پیشنهاد می دهد.

بازاریابی در هوش مصنوعی و تبلیغات هوشمندانه تر

بازاریابان در حال حاضر تمرکز خود را بر تبلیغات هوشمندانه تر با راه حل های مبتنی بر مشتری مداری قرار داده اند. اما هوش مصنوعی به تیم های بازاریابی تمرکز دقیق تر بر لایه های مشتری را فراهم می آورند. و در واقع نگاهی دقیق تر را در جستجوی کلمات کلیدی، تحلیل پروفایل های رسانه های اجتماعی و سایر داده های آنلاین به بازاریابان هدیه می دهد.

ارائه محتوای پالایش شده

بازاریابان با هوش مصنوعی می توانند داده ها و هدف گیری خود را به کل یک سطح جدید ارتقاء دهند. تجزیه تحلیل مخاطب می تواند اطلاعات جمعیت شناختی  را تا سطح فردی و درک الگوی رفتاری فرد توسعه یابد. در حال حاضر، بازاریابان می توانند با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی مشتریان بالقوه استفاده کنند. و محتوای ایده آلی که مرتبط با ایشان است را تحویل دهند. و از پرداختن به مطالب بی ربط تا حدالامکان جلوگیری بعمل آورند.

سخن آخر

هوش مصنوعی نه تنها برای کشف بینش های پنهان استفاده می گردد. بلکه هوش مصنوعی می تواند به صورت کاملاً واقعی بیاموزد.
انتقال بینش های پنهان گذشته به کمپین های جدید، توسعه بهینه سازی محتوا برای کاربران مرتبط از جمله موارد مرتبط با این موضوع است.
با گذشت زمان، راه حل های هوش مصنوعی هوشمندانه تر و داده های غیر مفید حذف خواهد شد.علاوه بر آن قدرت تصمیم گیری در زمانی هدفمندتر ارتقاء خواهد یافت. در آینده دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی در هوش مصنوعی جز لاینفک در مشاغل و کسب و کار خواهد شد.
گفتگو با ما در واتساپ