باج افزار و راه های مقابله با آن

باج افزار و راه های مقابله با آن

باج افزار

با پیشرفت علوم فناوری اهمیت امنیت اطلاعات و داده ها بسیار حائز اهمیت است. یکی از این تهدیدها باج افزار ها هستند. باج افزارها از جمله مهم ترین رخدادهای ترسناک این روزهای فناوری اطلاعات در کسب و کارها و سازمانها هستند. دغدغه ها و نگرانی های حاصل از این امر برای صاحبان کسب و کار و مشاغل هر روز بیشتر می شود.  داده های یک سازمان از جمله باارزش ترین دارایی آن ها است. پس حفاظت از این اطلاعات و داده ها، فایل ها و اسناد برای آن ها و سایر افراد بسیار حیاتی بنظر می رسد.

در این مقاله به تعریف باج افزار و راه های مقابله با آن خواهیم پرداخت.

مقدمه:

باج-افزار-چیست-1

تعریف باج افزارها

نوعی از بدافزارها، که یا بر روی هارد دیسک اصلی نصب، و یا سیستم را قفل و از صاحب سیستم برای استفاده دوباره درخواست مبلغی به عنوان باج می کنند.

نمونه هایی از این بد افزار ها که اخیراً فعال می باشند عبارتند از: FenixLocker – HDDCryptor – Locky – Cyber SpLiTTer Vbs – UnblockUPC – MarsJoke -Nagini – CryptoWall- ACCDFISA -GPCode و نمونه ایرانی آن یعنی CLICK ME.

این تهدید ابتدا از کشور روسیه آغاز و سپس در چند کشور دیگر شامل استرالیا، آلمان و ایالات متحده ادامه پیدا کرد. سرعت رشد این بدافزار، بدلیل عدم شناسائی توسط آنتی ویروس رو به افزایش است. پس حتی وجود آنتی ویروس تضمینی برای عدم ابتلا به این تهدید نیست.

راه های ورود باج افزارها به سیستم های قربانی

  • از طریق بازکردن فایل های ضمیمه آلوده به ایمیل ها
  • بازدید از وب سایت های نامعتبر و آلوده
  • روش های مهندسی اجتماعی (ایجاد اشکال در برنامه فلش پلیر و جاوا)
  • اتصال فلش مشکوک و نامعتبر
  • نصب نرم افزار های فاقد اعتبار
  • کلیک بر روی لینک های مشکوک به بهانه جایزه های صوری

نحوه عملکرد باج افزار

نحوه عملکرد باج افزارها

باج افزار ها از طریق های مختلفی بصورت ویروس (کرم)، پس از نصب و اجرا شروع به ایجاد رمز در هاردیسک می کنند.

باج افزارهای پیشرفته برای رمزگذاری از کلید های عمومی استفاده و از کلید خصوصی برای خروج فایل از حالت رمز گذاری استفاده می کنند.
در نتیجه کاربر برای گشایش قفل باید به فرد خاطی مبلغی پرداخت کند.

باج افزارها برای دریافت پول، پیامک هایی با عناوین مختلف ارسال می کنند. بطورمثال پیامی مبنی بر فعالسازی ویندوز به کاربر نمایش داده می شود. و کاربر از همه جا بی خبر به نیت فعالسازی ویندوز در دام این افراد می افتد.
یا اینکه پیام هایی مبنی بر وجود داده هایی مانند نسخه های غیرقانونی کرک شده و یا سایت های غیر اخلاقی به کاربر می دهد، در اینصورت کاربر با ترس از پیگرد قانونی تن به انجام درخواست های هکر می دهد. و کاربر برای بازیابی اطلاعات و داده های خود مجبور به پرداخت مبلغ درخواستی می شود. علاوه بر آن این مبالغ پرداختی توسط قربانیان قابلیت بازیابی ندارد.

انواع باج افزار

انواع باج افزار

باج افزارها  متاسفانه همواره در طول زمان درحال پیشرفت و رشدهستند. و این امر تهدید بزرگی برای سازمان ها و کسب و کارها به شمار میرود. بدنام ترین این بدافزار ها به نام لوکی،که با نفوذ به سازمان هارا و بیمارستان بالیوود خسارت جبران ناپذیری به آنان وارد کرد.

یکی دیگر از انواع آن کریپتو وال است. که علاوه بر رمزگذاری، سبب تعویض نام فایل ها و در نتیجه گیجی کاربر در جستجوی داده های خود می شود.

یکی دیگر از رایج ترین این بدافزار ها کربر نام دارد. که طی یک ماه هزاران دلار به سازمان ها خسارات وارد کرده است. علاوه بر آن سازنده آن با انتشار آن در دارک وب آن را در اختیار سایر مجرمان قرار داده است.

بدافزار بعدی سم سم نامیده می شود. که دلیل شهرت آن بخاطر اخادی ده ها هزار دلاری در ازای کد قفل گشا است. این باج افزار علاوه بر انتشار توسط ایمیل آلوده، مجرمان را در جستجوی شبکه هایی با میزان امنیت پائین یاری می دهند، تا راحت تر در سیستم های هدف منتشر شوند.

اطلاع از ابتلا به باج افزار

چگونه از ابتلا به باج افزار مطلع شویم؟

خوشبختانه باج افزار به تنهائی قادر به ورود در سیستم کاربر نیست. بلکه بصورت پیوست یا پیوند در ایمیل و یا ورود کاربر به یک سایت آلوده صورت می گیرد.

فرد خاطی برای رسیدن به مقاصد خود پنج مرحله را طی میکند. عبارتند از:

  • بدافزار کنترل رایانه را بدست می گیرد.

پس از دسترسی به اطلاعات شروع به رمزگذاری انواع فایل و پرونده ها، و همچنین دسترسی کاربر را هم غیرفعال می کند.

  • کاربر مطلع می شود.

برای دریافت باج توسط کاربر در این قسمت، مجرم پیام و اعلان هایی مبنی بر درخواست مطالبات خود و نحوه چگونگی دسترسی دوباره کاربر به سیستم را نمایش می دهد.

  • باج توسط کاربر پرداخت می شود.

پس از آگاهی کاربر از آلودگی سیستم خود و عدم دسترسی به آن، مجبور به پرداخت مبلغ درخواستی توسط مجرمان می شود. قربانی برای دریافت اطلاعات خود چاره ای جز این نمی بیند.

  • دسترسی به اطلاعات به کاربر داده می شود.

پس از پرداخت باج توسط کاربر به مجرم، دسترسی کاربر به سیستم و اطلاعات او میسر می شود. البته تضمینی برای بازگردانی کامل اطلاعات توسط مجرم وجود ندارد.

راه های جلوگیری از ورود باج افزار ها به سرور

باید از فایل ها و اطلاعات مهم خود در فواصل زمانی کم و بطور منظم فایل پشتیبان بگیرید. و این فایل را در فلش و یا DVD های مطمئن نگهداری کنید.

  1.  باج افزار همچنین توانایی دسترسی به فایل های پشتیبان از طریق شبکه و رمز گذاری آن ها را نیز دارند. دسترسی به سرور باید تحت کنترل، و پسورد راهبر ویندوز و دیتابیس هم فقط باید در اختیار افراد مطمئن و امین قرار داشته باشد .
  2. یکی از دیگر از مهمترین کارها، آپدیت منظم سیستم‌ عامل، آنتی‌ ویروس و سایر نرم‌ افزارهای کاربردی است.
  3.  از حساب هایی با دسترسی بالا مانند Administrator و Root خودداری کنید. این کار باعث می‌ شود بدافزار ها امکان نصب  روی کامپیوتر را نداشته باشند.
  4. بر لاگین های ناموفق روی سرورها نظارت کنید. از پورت پیش فرض مانند ۱۴۳۳ در SQL Server استفاده نکنید.
  5. برای جلوگیری از اجرای ویروس‌ ها هنگام استفاده از USB و DVD/CD ، Auto play را از طریق Group policy غیرفعال کنید.

هدف باج افزارها چه کسانی هستند.

راه های متنوعی برای ورود مهاجمین به سیستم های هدف وجود دارد. به همین دلیل مجرمان، سازمان ها و یا مجموعه های موردنظر خود برای ورود باج افزار را شناسائی و انتخاب می کنند. مهاجمین هدف هایی را که از نظر تیم امنیتی کوچک و ضعیف هستند را فرصت های خوبی درنظر می گیرند. بطور مثال دانشگاه ها از جمله هدف های راحت برای ورود باج افزارها می باشند، چرا که بدلیل امنیت کم و استفاده چند کاربر امکان دسترسی به سیستم و رمز گذاری اطلاعات و فایل های آن ها وجود دارد.

یا مثلا ارگان های دولتی و یا بیمارستان ها که برای بازگردانی اطلاعاتشان حاضر به پرداخت باج موردنظر هستند. علاوه بر آن برخی سازمان ها بدلیل وجود اطلاعات محرمانه با قبول پرداخت باج، از انتشار آن به بیرون ممانعت می کنند.

پس از آلوده شدن به باج افزار چه کاری باید انجام داد؟

امروز ابزارهای مقابله با باج افزارها بیشتر برای نسخه های قدیمی فقط کارآیی دارد. در حالیکه نرم افزارها و باج افزارها بطور مداوم در حال آپدیت و بروز رسانی هستند. اینکار امکان تغییر در روش های رمز گذاری و عدم امکان بازگشائی رمزها توسط قربانیان می شود. برای حذف باج افزار و سایر بدافزارها، یک اسکن کامل با یک راه حل امنیتی و به روز را انجام دهید.

سخن آخر

اهمیت امنیت و حفظ اطلاعات امروزه بر هیچکس پوشیده نیست. علاوه بر آن همزمان با پیشرفت نرم افزارها و سایر فناوری متاسفانه باج افزار ها و بدافزار ها هم باهمان سرعت در حال رشد هستند. بنابراین تضمینی برای عدم برخورد با این تهدیدات برای ما وجود ندارد. بنابراین با حفظ اصول امنیتی و بروز رسانی نرم افزار ها و کدهای امنیتی از ورود هکرها به سیستم خود باید جلوگیری کنید.

در این مقاله به تعریف باج افزارها و انواع آن پرداختیم. در ادامه به روش های جلوگیری از ورود این بدافزار نیز بیان کردیم. شما با مطالعه این مقاله اطلاعات زیادی راجب این مقوله و راه های مقابله با آن را خواهید آموخت.

گفتگو با ما در واتساپ