آیا همیشه حق با مشتری است؟

آیا همیشه حق با مشتری است؟

تقریبا محال بنظر میرسد که هر صاحب کسب وکاری تاکنون این جمله “همیشه حق با مشتری است.” را تاکنون نشنیده باشد.

حق و حقوق مشتری از جمله مسایلی است که همه صاحبین مشاغل که به نوعی با مشتری در ارتباط هستند با آن برخورد کرده اند.

در این متن، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و آن را به  تفضیل توضیح خواهیم داد.

مقدمه:

حق مشتری
حقوق مشتری

قبل از هرچیز به حقوق مسلم مشتری خواهیم پرداخت.

حقوق مشتری

-برخورداری از یک رفتار منصفانه و مودبانه

-دریافت سرویس های مناسب

-صداقت و شفافیت سازی در معامله

-حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی

-حق اعتراض و درخواست جبران خسارت و گارانتی خدمات

-حق پشتیبانی و تضمین خدمات پس از فروش

-برخورداری از یک رفتار منصفانه و مودبانه

برخورد منصفانه و مودبانه از مهمترین اصول در ارتباط با مشتری و اصلی ترین حقوق مشتری است. شما در هرکسب و کاری باید با مشتری رفتاری منصفانه و توام با ادب داشته باشید که این کار علاوه بر افزایش اعتماد مشتری به شما، سبب رضایت او از خدمات شما هم خواهد شد.

-دریافت سرویس های مناسب

ارائه سرویس های متناسب با نیاز های مشتری از جمله حقوق دیگر مشتری است. شما با ارائه سرویس های مختلف سبب جذب مشتری و رضایت او از خدمات خود خواهید شد. این سرویس ها باید همچنین متناسب با بودجه و قدرت خرید مشتری باشد.

شفافیت

-صداقت و شفافیت سازی در معامله

در یک کسب و کار موفق باید تمامی مفاد یک معامله بین طرفین کاملا شفاف و با صداقت باشد. از جمله حقوق مشتری، توضیح کامل تمامی جوانب یک معامله یا خرید یک محصول می باشد که با دید بازدتری از خدمات مورد نیاز خود استفاده کند.

-حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی

اطلاعات شخصی و حقوقی مشتری باید محفوظ نگاه داشته شود. مگر اینکه طبق قوانین، شرکت موظف به پاسخگویی به نهادهای قانونی کشور باشد. مشتریان حق دارند، اطلاعاتشان از هر نوع ارتباط الکترونیکی و یا فیزیکی که حریم خصوصی آنها را نقض می کند، حفظ شود.

حفظ اطلاعات مشتری

-حق اعتراض و درخواست جبران خسارت و گارانتی خدمات

شرکت باید روش های جبران خسارت خود را در صورت شفاف ابلاغ کند و مشتری در صورت نقض تعهدات شرکت، اعتراض و خسارت دریافت نماید. همچنین مبحث گارانتی و تضمین خدمات پس از فروش باید کاملا شفاف و دارای موارد مشخص باشد.

-حق پشتیبانی و تضمین خدمات پس از فروش

پشتیبانی و خدمات پس از فروش از جمله حقوق اساسی یک مشتری پس از خرید یک محصول می باشد.

مشتری حق دارد با روشهای تعریف شده با شرکت در ارتباط باشد و پشتیبانی دریافت کند.

و مجوعه موردنظر موظف است تا تمامی سوالات و نیازهای مشتری خود را بصورت کامل و به نحو احسن برطرف نماید.

نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی اسکناس و پشتیبانی

نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی اسکناس جامع ترین و کاملترین  نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی است.

شما با نصب آن تمام نیاز های خود شامل حسابداری و  موارد لازم برای مدیریت تعمیرگاه خود را بطور جامع دریافت خواهید کرد.

علاوه بر کلیه امکانات برجسته و مورد نیاز، پشتیبانی قوی و آپدیت های به روز این نرم افزار کلیه نیاز های مشتریان خود را برآورده کرده است.

هم چنین پیج اینستاگرام اسکناس همواره با تولید محتوای مستمر و ارتباط موثر با مشتریان، در ارائه بهترین خدمات مورد نظر برای آن ها تلاش می کند.

لوگو نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

با توجه به موارد بالا در مورد حقوق مشتریان، الزام به رعایت آن اهمیت ویژه ای داشته است. هر کسب و کاری برای تضمین بقا خود باید این حقوق را رعایت و اجرا کند.

گاهی هم حق با مشتری نیست شاید این جمله از نظر بعضی یک جمله پریسک برای از دست دادن مشتری باشد. ولی اعتقاد به این شعار هم گاهی باعث ایجاد ضررهایی برای کسب و کار شما خواهد شد.

در ادامه به بررسی دلایلی که همیشه هم حق با مشتریان نیست خواهیم پرداخت.

مشتریان غیرمنطقی، باعث زوال تدریجی منابع محدود شما می‌شوند.

منابعی در اختیار شما نامحدود نمی باشند. از این رو شما این منابع را برای مشتریانی که برای شما مساله ساز هستند اختصاص ندهید.

شما پول، زمان و هزینه های که در اختیار دارید برای ارائه خدمات کافی به مشتریانتان است. پس سعی کنید آن را برای آن دسته از مشتریان غیر معقول و منطقی در نظر نگیرید.

اگر شما این منابع را برای مشتریان معقول خود تخصیص دهید به حفظ و ایجاد مشتریان وفادار به خود کمک شایانی خواهید کرد.

علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها،باعث تمرکز بر روی رفع نیازهای مشتریان خوب خواهید شد.

ارجحیت مشتری بر کارمندان

اگر کارمندانی قابل اعتماد و احترام دارید شما بسیار خوش شانس هستید.، هرگز به خاطر جانبداری و طرفداری از مشتری، برای از دست دادن آنها ریسک نکنید. وقتی به کارمندان خود می‌گویید «همیشه حق با مشتری است» سریعا آنها را در مقابل مشتری‌ها قرار می‌دهید و همیشه مشتری برنده می‌شود. اگر می‌خواهید کارمندانی خشنود و تاثیرگذار داشته باشید، از آنها جانبداری کنید. به آنها اطمینان دهید که به قضاوت و عقاید آنها احترام می‌گذارید و وقتی در شرایطی قرار گرفتید که یا باید از کارمند خود جانبداری کنید یا مشتری بدون منطق، همیشه کارمند خود را انتخاب کنید.

داشتن کارمندان خشنود ارائه بهترین خدمات به مشتری را در پی دارد. باور داشتن این مطلب که همیشه حق با مشتری است، روش ناخودآگاه محبوب دانستن ارباب رجوع در برابر کارمند است که منجر به رنجش در میان کارمندان می‌شود. زمانی که مدیران اولویت را به کارمندان دهند، متعاقبا کارمندان نیز ارباب رجوع را در اولویت قرار می‌دهند.

همه چیز پول نیست.

همه ما ارباب رجوع‌ها و مشتریانی داریم که انتظارات غیرواقعی از خدماتی که باید به آن ها ارائه شود تا آنها را خوشحال نگه داریم، دارند. تقاضا اینکه ما، انرژی و منابع بیشتری نسبت به سایر مشتریان خود، به آنها اختصاص دهیم. از قطع ارتباط با ارباب رجوع‌ها یا مشتریانی که پشت سر هم تقاضاهای غیرواقعی دارند، یا کسانی که همواره باعث استرس و اختلاف هستند، نهراسید. بیشتر از اینکه زمان، کرامت و سلامت روانی خود را به صورت مداوم فدا کنید، تمام تلاش خود را بر یافتن و پیگیری ارباب‌رجوع‌ها یا مشتریان جدیدی متمرکز کنید که برای زمان و محدودیت‌های شما احترام قائل هستند.

نتیجه گیری:

تنهابه این دلیل که همیشه حق با مشتریان و ارباب‌رجوع‌های شما نیست، نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید و ازتوجه به آنها غافل شوید. اگر مشتری یا ارباب رجوعی دارید که امکان راضی کردن آنها به‌نظر فراهم نیست، سعی کنید از آنها بیاموزید، این به آن معنا نیست که لازم است شما آنها را به‌عنوان مشتری حفظ کنید، اما از خود سوال کنید که چه کار متفاوتی می‌توانید درآینده انجام دهید تا از بروز مشکلات مشابه جلوگیری شود. همچنین  به سادگی در برابر رفع تضاد و حل اختلاف با مشتری تسلیم نشوید.

زمانی که به‌طور مداوم با مشتری یا ارباب رجوع بی‌منطق و نامعقول سر و کار دارید، به تصویر و هدف بزرگ‌تر بیندیشید. ببینید چه چیزی واقعا مهم است و از خود بپرسید که آیا تلاش مداوم برای خوشحال و راضی کردن یک مشتری یا ارباب رجوع بی‌منطق و نامعقول واقعا بهترین تصمیم کسب‌وکار محسوب می‌شود؟

امید است با مطالعه این متن به جواب مورد نظر خود، راجب به این جمله کلیشه ای رسیده باشید.

گفتگو با ما در واتساپ