مقدمه

در این مقاله درباره ی شغل تعمیرکار خودرو و وظایف آن ها در قبال مراجعه کنندگان توضیحات لازم ارائه شده است.
اگر شما به شغل تعمیرکار خودرو علاقه دارید و می خواهید یه تعمیرگاه خودروی تخصصی بزنید و یا تصمیم دارید با وظایف این شغل بیشتر آشنا شوید به شما توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.
در ابتدا باید درباره ی این شغل همه چیز را بدانید:
قبل از انتخاب این شغل باید ببینید آیا با ویژگی های شخصیتی، علایق و مهارت ها و ارزش های شما هم خوانی دارد یا خیر؟ البته که این عوامل بسیار بیشتر از این ها هستند یعنی شما باید به ویژگی های خانوادگی، شرایط جامعه هم دقت نمایید و در انتخاب شغل همه ی شرایط را درنظر بگیرید.
شناخت درست از شخصیتتان نیازمند زمان و تخصص کافی است و با یک نفکر و باور اشتباه نمی توان نتیجه ی بزرگی گرفت و این شغل را انتخاب نمود.
البته هر فردی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند باز هم در بعضی از موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
علاوه بر این مسائل باید عرض کنیم که همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

کار مکانیک خودرو همراه با به کارگیری مهارت های فنی و توانایی مناسب در عیب یابی و حل مسائل است. چنین شخصی باید دقیق، باحوصله و متعهد باشد.

کسب تجربه در این شغل بسیار مهم است. مکانیک خودرو باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کرده و خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهد و باید بتواند به نوعی اطمینان مشتریان را به خود جلب کند و این کار زمانی اتفاق می افتد که کار با کیفیت همراه با استفاده از قطعات مناسب و مرغوب باشد و تحویل به موقع ماشین به مشتری و در محاسبه ی هزینه ای که از مشتری می خواهند دریافت نمایند بسیار موثر است.

اگر شما در سی سال پیش به فکر شغل مکانیکی می افتادید احتمالا تنها کاری که باید انجام می دادید شاگردی یک تعمیرگاه خودروی ساده بود و یک ساله تبدیل به یک تعمیرکار حرفه ای می شدید. ولی با پیشرفته شدن خودرو ها و تکنولوژیک شدن آن ها، قاعدتا باید تعمیر حرفه ای آن ها را بلد باشید به همین منظور آموزشگاه های حرفه ای برای تعمیر خودرو ایجاد شده اند که شما را با مجوز راهی این حرفه ی دوست داشتنی و پولساز می کنند. امروزه بعضی از کار هایی که یک تعمیرکار خودرو باید انجام دهد عبارتند از:

تعمیر اساسی موتور‌ های بنزینی و دیزلی

تعمیر دستگاه‌ های الکتریکی خودروها ( باطری سازی )

تعمیر دستگاه‌ های سوخت رسانی موتور های بنزینی و دیزلی

تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل

تعمیر چرخها و سیستم ترمز

چک دوره ای دستگاهها طبق دستورالعمل دستگاهها

تعمیر سیستم تعلیق و سیستم فرمان

انجام تعمیرات مکانیکی دستگاههای تولید و آزمایشگاهی

نگه داری قطعات یدکی تجهیزات تولید

تنظیم موتور

حضور به موقع ومرتب ومنظم و حفظ نظم و انضباط در تعمیرگاه

ویژگی‌های یک مکانیک ماهر

یکی از ویژگی های مهمی که یک مکانیک باید داشته باشد، هنر برقراری ارتباط با مشتریان و احترام به آن ها است. اگر تعمیرکار خودرو در کنار کیفیت کار عالی، برخورد مناسبی هم داشته باشد مشتری را برای دفعات بعدی ترغیب می نماید که به او مراجعه کنند و بدون شک آن مکانیک را به اطرافیان خود نیز معرفی می‌کنند.

اما اگر مکانیک کم حوصله باشد، با مشتری با لحن تند صحبت کند و برخورد بدی داشته باشد، در این صورت قطعا تمام مشتری‌های وفا دار خود را از دست خواهد داد. همچنین یک مکانیک ماهر باید بتواند توضیحات اختصاصی در مورد قطعات و عیب و ایراد‌ های خودرو را برای مشتریان به زبان رسا، ساده و قابل فهم توضیح دهد و از به‌ کار بردن کلمات یا اصطلاحات تخصصی خودداری نماید.

مهارت‌های فنی

یک مکانیک ماهر باید شناخت کافی درباره ی ساختار انواع خود را داشته باشد و بتواند به درستی عیب خودرو را تشخیص نماید.

همچنین می‌ تواند با ابزار های مختلف کار کند. یک مکانیک با تجربه می‌ داند که یک اشتباه جزئی، در هر قسمت از خودرو ممکن است باعث حادثه شود و خسارات جبران‌ ناپذیری به همراه داشته باشد. پس باید کار تعمیر خودرو را با دقت بالا، تمرکز و حساسیت کامل انجام دهد.

توانایی تشخیص سریع مشکل

امروزه افراد بسیاری با خودروهایشان امرار معاش می کنند و در حقیقت ماشین های آن ها منبع درآمدشان محسوب می شود. به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی و روی کار آمدن بسیاری از نرم افزارهای درخواست تاکسی آنلاین، بسیاری از افراد به این شغل روی آوردند و از این طریق امرار معاش می نمایند. درنتیجه نمی‌ توانند مدتی طولانی خودرو خود را در تعمیرگاه قرار دهند. پس توانایی تشخیص درست و سریع مشکل خودرو اهمیت بسیاری دارد و مکانیک باید بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، عیب خودرو را تشخیص دهد و خودرو را تعمیر کند و بدون هیچ عیبی به مشتری تحویل دهد.مگر اینکه خود عیوب ماشین را به مشتری توضیح دهد و مشتری با رضایت خودش از مکانیک بخواهد که فقط عیب اصلی خودرو را برطرف نماید.

تکنولوژی روز

کاملا واضح است که صنعت خودروسازی روز ‌به روز در حال پیشرفت است و مکانیک‌ های ماهر در دنیا همیشه نسبت به آخرین پیشرفت‌ ها آگاهی کامل و اطلاعات کافی را دارند. اگر یک تعمیرکار از آخرین پیشرفت‌های صنعت خودرو و تعمیرات آن آگاهی نداشته باشد قطعا نمی‌ تواند به مشتریان خدمات با کیفیت ارائه دهد. هم‌ چنین کسانی که تجربه بیشتری دارند، می‌ دانند که ممکن است هر خودرویی با هر عیبی وارد تعمیرگاهشان شود و آنها نمی‌ توانند از قبل نوع خودرو را پیش‌ بینی نمایند. پس داشتن اطلاعات کافی در مورد موتور، سیستم الکترونیکی، سیستم سوخت، سیستم تهویه و … مربوط به همه خودرو ها بسیار ضروری است.

مدیریت صحیح

یک مکانیک باید هم نقش مدیریت تعمیرگاه را به خوبی ایفا نماید هم حسابدار و هم تعمیرکار خودرو، پس ممکن است در موقعیت‌های خاص و پیش‌ بینی نشده قرار بگیرد در این صورت لازم است توانایی مدیریت بحران را داشته باشد. یک مکانیک حرفه‌ ای می‌تواند در شرایط حاد و خاص خونسردی خود را حفظ کند، کنترل شرایط را در دست بگیرد و بهترین عملکرد را داشته باشد و گرنه در شرایط عادی هر کسی می تواند عملکرد خوب و مناسب داشته باشد. منظور از شرایط خاص و حاد عصبانیت و نارضایتی مشتری و برخورد با تعمیرکار خودرو است.

مسئولیت پذیری بالا

یک تعمیرکار ماهر و حرفه ای در کار خود انصاف دارد و وجدان کاری را سر لوحه  کار خود قرار می دهد و قطعا با مشتریان خود بسیار صادقانه رفتار می کند و در انجام کار تعمیر سعی می کند کار با کیفیتی را ارائه دهد و از قطعات مناسبی برای تعمیر خودرو استفاده نماید و این گونه باعث جلب رضایت مشتری شود. مشتری راضی حتما در دفعات بعدی به چنین تعمیرکار منصفی مراجعه می کند و حتما به آشنایان خود نیز آن تعمیرگاه را معرفی می نماید. به همین دلیل است که بعضی از تعمیرگاه های سطح شهر از محبوبیت خاصی برخوردارند و همیشه تعمیرگاه هایشان مملو از ماشین های خراب و آماده ی تعمیر است.

در مقابل مکانیک‌هایی هستند که به مشتریان می گویند که از بهترین قطعات استفاده کرده‌اند و هزینه قطعات خوب را از آن ها می‌گیرند، اما در واقعیت از معمولی‌ ترین و بدرد نخور ترین قطعات با کمترین هزینه‌ استفاده کرده‌اند. یا کسانی که از قطعات استوک یا دست‌ دوم استفاده می‌ کنند، اما هزینه قطعات نو را از مشتری می‌ گیرند. دوران طلایی چنین مکانیک‌ هایی زیاد دوام ندارد و خیلی زود مشتری‌ هایشان را از دست خواهند داد.

تجربه‌ کاری

البته که در کنار علم و دانش مکانیکی، تعمیرکاری را می توانیم یک تعمیرکار ماهر بنامیم که به اندازه ی کافی تجربه ی لازم را در این زمینه داشته باشد. قاعدتا در هر تجربه، اطلاعات جدید به او اضافه خواهد شد که در موقعیت های مشابه کمک شایانی به مکانیک می کند.

معمولا تعمیرکارانی که از تجربه ی کافی برخوردارند برای هر مشکل و عیبی یک راه حل و یک شیوه ی خاص برای تعمیر دارند.

تمیزی محیط کار

یک مکانیک حرفه‌ای علاوه بر روزهای معمولی، در روز های پر مشغله و شلوغ کاری نیز به نظافت محل کارخود اهمیت زیادی می‌ دهد. تمیزی محیط کار نشان می‌ دهد که او برای مشتریان خود ارزش قائل است و رعایت همین یک اصل ساده باعث جذب و جلب رضایت مشتری می شود.

تضمین کار

باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از تعمیرکاران به صورت تضمینی کار می کنند و اگر بعد از انجام تعمیر مشکلی برای خودرو پیش بیاید، بدون دریافت هزینه، مجددا آن را تعمیر می نمایند. تضمین کار، باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

اگر قصد جذب مشتری و جلب اعتماد آن ها را دارید حتما برای کار خود تضمین بگذارید. که در صورت ظهور مجدد همان عیب، مجددا به شما مراجعه کنند تا به صورت رایگان یا نصف هزینه خودرو را تعمیر نمایید.

قیمت، مهارت، کیفیت و زمان تحویل از جمله مواردی است که باید به آن ها توجه نمایید. همچنین به جز هزینه های اولیه، هزینه های تعمیرات متوالی خودرو را در نظر بگیرید و  این احساس را به مخاطب خود بدهید تا نگران خراب شدن ناگهانی خودروی خود نباشند.

امروزه خیلی از تعمیرکاران گارانتی تعمیر ارائه می دهند و چون به صورت سیستماتیک و اصولی کار تعمیر را می پذیرند؛ گارانتی تعمیر را نیز در سیستمشان برای شما ثبت می کنند و شما به راحتی می توانید در صورت بروز مشکل مجددا به آن تعمیرگاه مراجعه کنید و از امتیاز گارانتی تعمیر خود استفاده نمایید.

استفاده از نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

امروزه با توجه به رونق تکنولوژی در کسب و کارها ، تعمیرکاران نیز به سمت بهره وری از تکنولوژی پیش رفته اند.

نرم افزارهایی مخصوص تعمیرگاه وجود دارد که مشکلات زیادی که اکثر تعمیرکاران و همچنین مشتریان دارند را برطرف می کند. وظیفه ی این نرم افزارها مدیریت صحیح تعمیرگاه است.

از مهم ترین وظایف این نرم افزارها دادن رسید چاپی با لوگوی تعمیرگاه است که هم کار را برای تعمیرکاران راحت کرده است و هم در نگاه مشتری تاثیر بسزایی می گذارد. ضمن اینکه مشتری نیز اینگونه اعتماد بیشتری دارد.

مشتریان می توانند با اطمینان خاطر بعد از پذیرش و دادن اطلاعات تماس خود و… رسید خود را تحویل بگیرند و با ارسال کد روی آن به تعمیرگاه، از آخرین وضعیت خودروی خود باخبر شوند.

تعمیرگاه های تخصصی ویژه نیز مجهز به تلفن گویا می باشند که باعث شده زمان زیادی را برای پاسخ گویی به مشتریان اختصاص ندهند؛ چون از ابتدای ورود مشتری اطلاعات تماسش در سیستم ثبت و بایگانی شده، که همین امر باعث اطمینان خاطر مشتری می شود.

در نگاه مشتری این یک مزیت بزرگ محسوب می شود و نشان دهنده ی اعتبار آن تعمیرگاه است و باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

در ادامه نکاتی درباره ی ویژگی های یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه خوب که پیشنهاد ویژه ما نرم افزار جامع حسابداری و مدیریت تعمیرگاه اسکناس می باشد اشاره شده است:

  • تشکیل پرونده کامل خودرو (مالک خودرو، لوازم همراه، وضعیت ظاهری خودرو، عیب خودرو، معرف و …)
  • طراحی کلیه فرم های چاپی تعمیرات نظیر رسید پذیرش، فاکتور خدمات و امکان درج لوگوی اختصاصی در فرم ها
  • ارسال پیامک خودکار به مشتری (پیامک خوش آمدگویی، اعلام هزینه تعمیر خودرو، اعلام وضعیت فعلی خودرو، ارسال فاکتور و …)
  • سیستم حقوق و دستمزد پرسنل و تعمیرکاران به صورت ثابت، درصدی و ترکیبی
  • امکانات کامل حسابداری نظیر انبار، صندوق، چک، بانک، خرید، فروش، حواله و … به صورت یکپارچه با نرم افزار مدیریت تعمیرگاه
  • گزارشات آماری و نموداری از تمامی قسمت های نرم افزار، ساخت گزارشات سفارشی
  • پشتیبان گیری خودکار بر روی هارد، فلش مموری و امکان ارسال خودکار فایل پشتیبان به ایمیل
  • امکان شبکه کردن برای دسترسی همزمان به اطلاعات از چند سیستم در یک شعبه (داخلی) یا بین شعب (اینترنتی)
  • تعریف واحد های مختلف تعمیرگاه مانند مکانیکی، صافکاری، جلوبندی، برق خودرو و تعیین تعمیرکاران هر واحد
  • پاسخگوی خودکار تلفنی: اعلام خودکار وضعیت خودرو، هزینه تعمیر و… به مشتری با وارد کردن شماره قبض
نرم افزار ارسال پیامک انبوه

گفتگو با ما در واتساپ