نرم افزار

مقدمه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن ابزارها و رایانه های تخصصی مختلف، نمی توان بدون استفاده از نرم افزارها کاری را پیش برد و استفاده از تمامی این سخت افزارها فقط و فقط با نرم افزار قابل انجام است.

در ادامه ی این مقاله، انواع نرم افزارها را با ذکر توضیح مختصری برای هرکدام مطرح کردیم.

نرم افزار چیست؟

قبل از اختراع نرم افزار، به اسباب و وسایل در انگلیس، سخت افزار یا هارد ور می گفتند. در سال هزار و نهصدو پنجاه و هشت شخصی به نام جان توکی برای این اختراع واژه ی نرم افزار یا سافت ور را انتخاب کرد که در مقابل  واژه ی سخت افزار قرار دارد.

نرم افزار کامپیوتری برنامه ای تشکیل شده از زبان ماشین است وشامل دستورالعمل های دقیق است که هدف خاصی را دنبال می کند. این نرم افزار ها توسط برنامه نویسان تدوین و انتشار داده می شود.

برنامه نویسان می توانند در هر مکانی و با داشتن یک لپ تاپ ساده کار خود را انجام دهند. هر برنامه شامل هزاران کد است که با الگوریتمی خاص توسط برنامه نویسان کنار هم قرار گرفته اند و فقط ظاهر گرافیکی نرم افزار قابل مشاهده است و اقدامات دیگر برنامه نویسان از دید شما پنهان می ماند.

نرم افزار ها را می توان با توجه به معیار های مختلفی دسته بندی کرد. از جمله معیار های مهم برای دسته بندی آن ها، توجه به هدف و کارایی نرم افزار، نوع کاربر و عملکرد نرم افزار و … می توان مورد بررسی قرار داد.

در ادامه به بررسی انواع نرم افزار ها و کارایی آن ها می پردازیم.

نرم افزار

در حال حاضر نرم افزارهای کامپیوتری فراوانی را می توان یافت که برای هر کسب و کار و هر رده سنی و … در بازار موجود هستند و توانسته اند در هر زمینه ای نیاز های افراد را برآورده کنند.

نرم افزار ها شامل دو دسته اند نرم افزار های فنی و نرم افزار های حقوقی که این دو دسته، شامل چندین قسمت می شود.

  • نرم افزار پایه

این نمونه نرم افزار ها به عنوان ابزار برنامه نویسی شهرت دارند و از این دسته برای نوشتن سایر برنامه های کاربردی استفاده می کنند.

ابزارهایی که به برنامه نویسان برای خلق یک برنامه ی کاربردی دیگر کمک می کنند شامل ویرایشگر متن، مترجم ها و مفسرها هستند.

کار کامپایلرها یا مفسرها این است که کد های نوشته شده را به زبان کامپیوتری می فهمند و ترجمه می کنند.

مترجم ها نیز کد ها را اجرا می کنند.

  • نرم افزار های سیستمی

برای راه اندازی و اجرای سخت افزار های کامپیوتری و سیستمی از نرم افزار های سیستمی استفاده می شود.

این گونه نرم افزارها نیازی به نصب ندارند و به سیستم عامل، درایوها و سرورها و همچنین برنامه های جانبی سیستمی گفته می شود.

یکی از مزیت های این نرم افزار ها این است که می تواند فایل های بدون استفاده و غیر ضروری را حذف کند و فایل های گم شده را جستجو کند.

  • نرم افزار کاربردی

برای اینکه به سخت افزارهای کامپیوتری جان ببخشیم و از آن ها استفاده نماییم احتیاج به نرم افزار های کاربردی داریم.

در گذشته نرم افزارهای کاربردی به شکل امروزی وجود نداشت و ارتباط با کامپیوتر برای کاربران، کاری بسیار دشوار به حساب می آمد اما با ایجاد رابط کاربری گرافیکی و استفاده از نرم افزارهای کاربردی، کار با رایانه بسیار آسان تر و لذت بخش تر شد.

از جمله نرم افزار های کاربردی می توان به سیستم عامل ها و درایورهای مختلف و… اشاره کرد.

  1. بدافزار

نرم افزارهای مخربی که طیف وسیعی از نرم افزارهایی را در برمی گیرد که امنیت کامپیوتر رابه خطر می اندازد.

قطعا تا کنون متوجه درست کار نکردن و انجام کارهای تکراری توسط سیستم کامپیوترتان شده اید.

این گونه بدافزارها توسط برنامه نویسانی کدنویسی می شوند که هدفشان ورود بدون اجازه به سیستم افراد و اقدام به کارهای خرابکارانه است.

بدافزارها می توانند به گونه های مختلف باشند.

  1. بکدور ها: برای این منظور درست شده اند که بتوانند در آینده به صورت مجدد وارد سیستم شوند.
  2. تروجان هورس : برنامه ای که به ظاهر مفید به نظر می رسد؛ ولی در واقع به صورت مخفیانه خرابکاری می کند.
  3. وورم: این برنامه ها از طریق حفره های شبکه ای اینترنت به آن نفوذ می کنند. این کرم ها ابتدا سیستم های ناامن متصل به شبکه را جستجو می کنند سپس وارد سیستم می شوند و از طریق این سیستم وارد سیستم های دیگرمی شوند.
  4. نرم افزارهای جاسوسی : این بدافزارها اطلاعات را از سیستم کامپیوتری سرقت می کنند و معمولا به وسیله ی اسب تروجان ها یا کرم ها در سیستم نصب می شود و یا اینکه مستقیما شخص نفوذگر آن را در سیستم مورد نظر نصب می کند.
  1. تبلیغ مزاحم

نرم افزار هایی که به وسیله ی آن ها تبلیغات اینترنتی در فضای مجازی اجرا یا دانلود می شوند.

متاسفانه برنامه نویسان سودجو از این روش به منظور تولید درآمد و کسب سود استفاده می کنند.

این ابزارها برای امنیت کامپیوتر یا حریم خصوصی مضر نیستند و فقط داده هایی مانند وب سایت هایی که اغلب بازدید بیشتری می کنید و یا صفحاتی که به عنوان صفحه ی علاقمندی ثبت کرده اید را جمع آوری می کنند.

  1. نرم افزارهای مدیریتی

این نرم افزارها با هدف رفع نیازهای صاحبان کسب و کارها طراحی شده است.

بسیاری از کسب و کار ها برای اداره ی مجموعه ی خود احتیاج به زمان زیادی دارند تا بتوانند از عهده ی چندین کار به صورت همزمان برآیند.

نرم افزارهای مدیریتی توسط برنامه نویسان خوش ذوقی طراحی شده که می خواستند با خلاقیت و دقت بسیار، باری از دوش صاحبان مشاغل گوناگون بردارند.

شرکت ارقام گستران با بهره گیری از دانش فنی برنامه نویسان حرفه ای، اقدام به تولید نرم افزارهای مدیریتی کرده است.

با استفاده از نرم های مدیریتی می توانید اطلاعات مشتریان را به صورت کامل و دقیق وارد کنید تا برای همیشه ثبت شوند و در مواقع لزوم با وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره تماس یا نام شخص تمام اطلاعات مشتریتان مانند اخرین تاریخ و دفعات مراجعه مشتری، هزینه ای که از مشتری دریافت نموده اید بدهکار یا بستانکار بودن و قطعات مصرفی و … را در سیستم مشاهده کنید.

علاوه بر آن نرم افزارهای مدیریتی شما را از داشتن چندین نرم افزار بی نیاز می کند و به راحتی با در اختیار داشتن یک نرم افزار، می توانید از آیتم حسابداری به صورت کامل و حرفه ای، بهره ی لازم را ببرید و حتی از گردش مالی یا هرآن چیزی که مورد نیاز شماست گزارش کامل را دریافت نمایید.

بعضی از مشاغل برای ارتباط با مشتریان خود، تبلیغ کسب و کار یا ارائه ی فاکتور به صورت سیستماتیک از سیستم پیامکی استفاده می کنند.

برنامه نویسان اسکناس برای این منظور، علاوه بر نرم افزار پیامک انبوه برای راحتی کاربر و جامع بودن نرم افزارهای مدیریتی خود، آیتم ارسال پیامک انبوه را به صورت رایگان، بر روی تمامی نسخه های مدیریت تعمیرگاهی خود اجرا نموده اند.

  1. نرم افزار های جانبی

این نرم افزار ها برای مدیریت سخت افزارها و نرم افزارهای رایانه ای کمک  می کنند و به نرم افزارهای خدماتی معروفند.

این نرم افزارها معمولا وظایف محدودی دارند و عملکردهای آن ها به صورت مشخص و کوچک است.

نرم افزارهای ویروس یاب یا نرم افزارهای سیستم جانبی که معمولا بعد از نصب ویندوز به ان ها احتیاج دارید و نرم افزارهای یک پارچه سازی دیسک سخت و … از نوع نرم افزار های جانبی هستند.

  1. نرم افزارهای پشتیبان گیری و ریکاوری

پشتیبان گیری یا همان عمل بک آپ، به کپی کردن اطلاعات گفته می شود. با داشتن یک نسخه از اطلاعات، دیگر نگران از دست رفتن آن ها نیستید چرا که نرم افزار های پشتیبان گیری دقیقا این کار را برای شما انجام خواهند داد.

باید به انتخاب نوع نرم افزار توجه داشته باشید و قبل از پشتبان گیری از اطلاعات خود قابلیت های نرم افزار را به درستی بشناسید و با دیگر نرم افزار های موجود مقایسه کنید. حتما از نرم افزاری استفاده کنید که از سلامت و امنیت آن مطمئنید، در غیر این صورت محکوم به فنا هستید.

نرم افزارهای ریکاوری یا بازیابی اطلاعات

ممکن است شما از نرم افزارهای پشتبان گیری استفاده نکگرده باشید و تمام اطلاعات خود را به هر دلیلی از دست بدهید.

از دست رفتن اطلاعات به عناوین مختلف اتفاق می افتد مانند مفقود شدن یا حذف غیرعمد اطلاعات، مشکلات نرم افزاری یا هارد دیسک ها و ویروس ها و حتی قطع شدن ناگهانی برق می تواند آسیب روحی و حتی کاری بزرگی به شما بزند. نرم افزار های ریکاوری، تمامی اطلاعات شما را باز می گرداند و یا فایل هایی که خراب شده را ترمیم می کند.

البته صراحتا نمی توان عرض کرد که تمامی داده ها را می توان بازیابی کرد ممکن است سامانه یا اطلاعات شما به قدری آسیب دیده باشد که قسمت بزرگی از داده ها قابل برگشت نباشد و برای همیشه آن ها را از دست بدهید.

  1. نرم افزارهای شبیه سازی

آموزشگاه ها و دانشکده های آموزش خلبانی و یا کارخانجات اتومبیل برای طراحی بدنه ی خودروهای خود و یا شهر بازی ها با شبیه سازی حس پرواز یا رانندگی و بسیاری از موارد دیگر، با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی کار می کنند.

  1. نرم افزارهای نهفته

بسیاری از اسباب بازی ها و قطعات اتومبیل و یا تجهیزات پزشکی برای کار کردن احتیاج به یک برنامه و دستورالعمل دارند. کامپیوتر های ریزی که در این وسایل به کار رفته را نرم افزارهای نهفته می گویند که با برنامه هایی که روی آن ها نصب گردیده کنترل می شوند.

  1. نرم افزارهای سفارشی

این نرم افزارها معمولا برای کاربر یا سازمان خاصی به صورت سفارشی طراحی می شود و چون مختص همان کاربر یا سازمان طراحی می شود مشخصات و ویژگی های آن ها دقیقا مطابق با نیاز کاربر طراحی می شود.

مثلا برای راحتی کار تعمیرکاران موبایل، لوازم خانگی یا اتومبیل، نرم افزار مدیریت تعمیرگاهی بسیاری موجود است که تعمیرکاران می توانند با مقایسه ی مشخصات و امکانات آن ها بهترین را برگزینند اما کلینیک های تخصصی و بزرگ بی شماری در سطح کشور فعالیت دارند که برای اکثریت افراد شناخته شده اند؛ صاحبان این تعمیرگاه های بزرگ، معمولا تقاضای طراحی نرم افزار مختص تعمیرگاه خود را دارند.

شرکت اسکناس این امکان را برای صاحبان چنین کسب و کار های بزرگی فراهم کرده تا با قیمت بسیار مناسب و با بهره گیری از تجربه و دانش تیم تخصصی خود بهترین نرم افزار را برای این اشخاص تولید نماید.

  1. نرم افزارهای رایگان

این گونه نرم افزارها به طور عام قابل دانلود و استفاده و نشر هستند اما ممکن است قابلیت تغییر و استفاده مجدد توسط کاربر را نداشته باشد.

نرم افزارهای رایگان انواع مختلفی دارد مثلا: بعضی از نرم افزارهای رایگان نیز، امکانات محدودی را در دسترس عموم قرار داده و امکانات اصلی با پرداخت درون مایه ای توسط کاربران قابل استفاده است.

بعضی دیگر از نرم افزارها برای تمامی کاربران رایگان است اما در نرم افزار به صورت خودکار تبلیغات نمایان می شود و در اصل برنامه نویس چنین نرم افزارهایی به جای هزینه گرفتن از کاربران با مصرف حجم کمی از اینترنت آن ها هزینه ی نرم افزار خود را در می آورد.

نرم افزار

نتیجه گیری

زندگی در جهان با استفاده از رایانه ها و ابزارهای دیجیتالی بسیار جذاب تر و راحت تر از پیش شده است. این سخت افزارها به وسیله ی نرم افزار قابل استفاده و اجرا هستند.

امروزه طیف وسیعی از نرم افزارهای مختلف در دنیا وجود دارد. که در این مقاله سعی داشتیم به بررسی انواع نرم افزارها بپردازیم. البته که تعداد و انواع نرم افزارها بسیار بیشتر از چیزیست که در این مقاله گنجانده ایم مثلا نرم افزارهای اختراعی و نرم افزارهای کپی رایتی، مشاع و غیر مشاع، واسط و غیر واسط ، مکمل و سازگار، مشروط و جزئی .

لازم به ذکر است هر چه بیشتر نرم افزارها شناخته شده باشند چه از نظر انواع و اجزاء از جهت فنی و علمی سبب افزایش سطح کیفی و کارآمدتر شدن حمایت های حقوقی از این پدیده ی عجیب و پرکارقبرد معاصر می شود.

گفتگو با ما در واتساپ