ابزار مورد نیاز تعمیرات موبایل

مقدمه

با گسترش روز افزون تلفن های همراه در برند ها و مدل های مختلف، افراد بیشتری از آن ها استفاده می کنند، پس قطعا به همان اندازه تعمیرات موبایل نیز متقاضی بیشتری پیدا می کند.

برای ورود به این رشته در قدم اول باید ابزارهای تخصصی برای تعمیر را بشناسید.

توصیه می شود قبل از دوره دیدن در آموزشگاه یا تعمیرگاه های موبایل، حتما شناخت لازم از وسایل کار خود داشته باشید؛ شناسایی ابزار های تعمیرات موبایل، به عنوان الفبای یادگیری این حرفه  محسوب می شود و باعث می شود با دید بازتری به سراغ آموزش های اولیه ی تعمیر بروید.

علاوه بر مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان برای خرید ابزار آلات تعمیر، هزینه های دیگری مانند اجاره ی مکان خوب برای تعمیرگاه یا خرید نرم افزار مدیریت تعمیرگاه و … دارید؛ بدین منظور قبل از شروع این حرفه به راحتی می توانید میزان مبلغ مورد نیاز برای شروع به کار را پیش بینی کنید.

در این مقاله سعی داشتیم تا ابزارهای مهم و لازم تعمیرات موبایل را همراه با تصویر به شما نشان دهیم.

برای تعمیر موبایل چه وسایلی نیاز است؟

پیچ گوشتی

این ابزار اولین و مهم ترین ابزاری است که برای تعمیرات موبایل باید داشته باشید چرا که قبل از تعمیر گوشی قاعدتا باید بتوانید آن را باز کنید. پیچ گوشتی های مخصوص تعمیرات موبایل، مدل های مختلفی دارد و از نظر ابعاد آنقدر کوچک هستند که به راحتی می توان با آن ها پیچ موبایل را باز کرد.

یک تعمیرکار موبایل در قدم اول باید شناخت دقیقی از پیچ گوشتی های متفاوت برای باز کردن گوشی های مختلف مانند گوشی های اندروید یا اپل داشته باشد.

برخی از شرکت ها، کار شما را راحت کردند و تمام پیچ گوشتی های لازم در زمینه ی تعمیرات موبایل را در قالب پکیج های پیچ گوشتی عرضه کرده اند. البته سعی کنید پکیجی را انتخاب کنید که سر پیچ گوشتی غیر قابل تعویض باشد، چون روزانه با آن ها سر وکار دارید و احتمال گم شدن آن ها بسیار زیاد است و هم اینکه چند پیچ گوشتی، کنار دستتان باشد بهتر از یک پیچ گوشتی با سری های مختلف است.

پیچ گوشتی ها باید خاصیت آهنربایی داشته باشند تا بتوانید پیچ های ریز موبایل را به وسیله ی خاصیت آهنربایی آن ها کنترل کنید.

چند مورد از پیچ گوشتی های مهم و پرکاربرد در زمینه ی تعمیرات موبایل را به اختصار بیان می کنیم اما تعداد این پیچ گوشتی ها بیشتر از این چند موردی است که من اشاره کردم. این پیچ گوشتی ها می توانند برقی و در ابعاد و اندازه های مختلف باشند.

پیچ گوشتی ۴ سو: پرکاربردی ترین ابزار در زمینه ی تعمیرات موبایل هست و از آن جایی که در تمام مدل ها از پیچ چهارسو استفاده شده اگر پیچ گوشتی چهارسو نداشته باشید قادر به باز کردن هیچ موبایلی نخواهید بود.

پبچ گوشتی آیفون : قاعدتا گوشی های آیفون هم، در معرض تعمیر قرار می گیرند؛ پس باید پیچ گوشتی مخصوص به مدل های آیفون را در اختیار داشته باشید. در گوشی های آیفون در کنار سوکت شارژر، دو مدل پیچ متفاوت وجود دارد که برای باز کردن آن ها احتیاج به پیچ گوشتی های مخصوص است.

پیچ گوشتی های T6 و T5 : قطعا بیشترین میزان کارهای تعمیری شما به گوشی های ساده و قدیمی اختصاص پیدا می کند. به همین منظور نیاز به این پیچ گوشتی ها دارید. این مدل پیچ گوشتی ها مختص گوشی های ساده و قدیمی است.

پیچ گوشتی سه سو: اگر مشتری بخواهد یک گوشی با برند ناشناخته یا آیفون ۷ به شما تحویل دهد حتما به این مدل پیچ گوشتی احتیاج پیدا می کنید. در گوشی ایفون ۷ یک پیچ مخصوص  دارد که باید با این پیچ گوشتی باز کنید.

پیچ گوشتی

دستگاه جداکننده ی گلس ازصفحه ی  نمایشگر

قبل از اینکه در رابطه با این دستگاه صحبت کنم. بهتر است به صورت خلاصه با نحوه ی جدا کردن گلس از گوشی، بدون داشتن دستگاه جداکننده آشنا شوید.

در ابتدا باید باطری موبایل، سیم کارت، کارت حافظه را از گوشی جدا کنید.

بعد با استفاده از تفنگ حرارتی یا سشوار داغ و با حوصله ی فراوان قطعات سخت افزاری گوشی را از هم جدا کنید. حرارت دهی غالبا یک ساعت وقت شما را می گیرد. با این کار چسبی که شیشه ی محافظ را گرفته آب می شود و بعد می توانید با استفاده از یک وسیله ی نوک تیز از همدیگر جدا کنید.

حال به سراغ دستگاه جداکننده می رویم. این دستگاه در انواع مختلف با رنج قیمت های متفاوتی در بازار موجود است. برای جدا کردن گوشی از این دستگاه باید تاچ و نمایشگر را از گوشی جدا کنید و بعد موبایل را داخل دستگاه بگذارید و در دستگاه را ببندید تا دما ی دستگاه کاهش پیدا کند. این کاهش دما تا جایی اتفاق می افتد که دمای گوشی به منفی ۱۸۰ درجه میرسد و گوشی یخ می زند.

با یخ زدن نمایشگر، خاصیت چسبندگی آن از بین می رود و به راحتی و بدون قبول ریسک شکستن نمایشگر، آن را جدا می کنید.

به نظرم وسیله ای بسیار لازم و کاربردی است و ارزش خرید دارد.

هیتر

گوشی های امروزی را غالبا ضد آب می سازند. برای ضد آب شدن گوشی ها، لاستیک های مقاومی را در لبه های قاب در نظر گرفته اند که از باز شدن قاب گوشی جلوگیری می کند. برای باز کردن این مدل گوشی ها، احتیاج به هیتر دارید تا لاستیک های اطراف قاب را با هیتر شل کنید تا به راحتی جدا شوند.

هیتر وسیله ای است که با استفاده از  آن می توانید گرمای کنترل شده ای برای قسمت های دیگر موبایل وارد کنید و به راحتی اجزای مختلف گوشی را از هم جدا کنید.

در هیتر، مانند سشوار، یک فن در دسته یا درون خود دستگاه قرار دارد و تولید باد می کند و با یک المنت، باد سرد، تبدیل به باد داغ می شود. دمای دستگاه هیتر را از ۱۰۰درجه تا ۴۸۰ درجه و حتی بعضی از مدل های آن تا ۸۰۰ درجه می توان تنظیم کرد.

بعضی از دستگاه های هیتر طوری طراحی شده که می توانید از آن به عنوان هویه استفاده کنید.

هیتر

پنس

یکی دیگر از ابزارهای اصلی در زمینه ی تعمیرات موبایل پنس است. ابزاری که به وسیله ی آن به راحتی می توانید اجزای ریز و کوچک را بردارید. پنس بسیار به موچین شباهت دارد اما به صورت دقیق تر و تخصصی تر طراحی شده تا تعمیرکار بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. آن قدر اجزای موبایل ریز است که در صورت نداشتن پنس، نمی توانید هیچ کاری را به درستی انجام دهید.

پنس

هویه

ابزاری که باید به عنوان یک تعمیرکار موبایل حتما آن را در اختیار داشته باشید هویه و سیم لحیم است.

ممکن است گوشی تعمیری احتیاج به تعمیر برد و قطعات الکترونیکی داشته باشد؛ پس برای اتصال یا جدا کردن پایه های قطعات الکترونیکی، احتیاج به هویه دارید.

هویه وسیله ای است که چه افراد فنی و چه افرادی که سر رشته ای از کارهای فنی ندارند با این وسیله آشنایی دارند به همین جهت از توضیح در رابطه با دستگاه و عملکرد آن صرف نظر می کنیم.

در تعمیر موبایل از هویه قلمی استفاده می شود. هویه قلمی معمولی و هویه قلمی قابل تنظیم SMD.

هویه های قلمی برای کارهای ظریفی مانند لحیم کردن پایه ها و قطعات ریز استفاده می شود. از هویه های SMD برای جدا کردن قطعاتی مانند خازن، مقاومت و… استفاده می شود.

منبع تغذیه

خیلی مواقع مشکل گوشی از باتری آن است و برای تعمیر این دسته از گوشی ها نیاز به دستگاهی دارید که بتواند به باتری شوک وارد کنید و یا به صورت مستقیم باتری را شارژ کند و یا حتی گوشی های خاموش و بدون باتری را روشن کنید تا بتوانید بدون باتری عیب یابی کنید. با منیع تغذیه به راحتی قادر خواهید بود تمامی این کارها را انجام دهید. عملا بدون وجود منبع تغذیه، قادر به تعمیر برخی از گوشی ها نخواهید بود.

منبع تغذیه

لوپ

یکی از گران قیمت ترین دستگاه هایی که شدیدا در تعمیرات به آن نیاز پیدا می کنید لوپ است. لوپ چه به صورت ظاهری چه عملکردی بسیار به میکروسکوپ شبیه است. معمولا برای دیدن مادربرد گوشی در ابعاد بزرگتر به کار می رود و به راحتی می توانید به تعیر مدار ها و قطعات آن بپردازید.

لوپ ها انواع مختلف آنالوگ و دیجیتال دارند. بهتر است لوپ آنالوگ را انتخاب کنید چرا که مدل دیجیتال معمولا با تاخیر در دادن اطلاعات همراه است و برای همین نمی توانید به درستی برد را تعمیر کنید.

مولتی متر

این دستگاه در بازار با نام مالتی متر یا اهم متر نیز شهرت دارد.

اگر قصد دارید در تعمیر موبایل، یک قطعه ی جدید به مدار اضافه کنید و قبل از استفاده می خواهید از سلامت آن قطعه باخبر شوید؛ مثلا برای تشخیص سالم بودن پایه های قطعه هایی مانند ترانزیستور، باید از مولتی متر استفاده کنید. توجه دشته باشید که اکثر مولتی مترها هانری متر ندارند و شما به وسیله ی این دستگاه، تنها می توانید از سلامت قطعه باخبر شوید و نه از ظرفیت انواع سلف آن!

از مولتی متر برای اندازه گیری، تست المان های الکتریکی، اندازه گیری ولتاژ و جریان استفاده می شود؛ حتی بعضی از مولتی متر ها توانایی اندازیه گیری دمای محیط را هم دارند.

در بازار دو نوع مولتی متر موجود است. مولتی متر آنالوگ و دیجیتال.  در خرید مولتی متر بهتر از از مدل آنالوگ آن استفاده کنید.

معمولا نمونه ی دیجیتالی آن ها در بازار دقیق نیستند؛ اما اگر تصمیم دارید مولتی متر دیجیتالی بخرید حتما نوع رنج دستی را تهیه کنید.

نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

در عصر حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی، کم تر کسی پیدا می شود که از این ابزار مهم استفاده نکند. این نرم افزار مدیریتی ضروری، شاید یک سخت افزار نباشد اما به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی در تعمیرگاه های امروزی، بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است.

اگر از تعمیرکاران باتجربه در این حرفه سوال کنید خیلی از تعمیرکاران از تماس های پی در پی مشتری های خود برای پیگیری وضعیت تعمیر دستگاه خود کلافه اند و عملا نصف بیشتر زمان کاری خود را صرف صحبت با مشتری می کنند.

خیلی از تعمیرکاران اطلاعات دقیق و مشخصی از سوابق مشتری های خود ندارند و ممکن است با مشتری بر سر زمان تعمیر موبایل یا قطعات استفاده شده در انجام تعمیر با مشکل مواجه شوند و یا حساب و کتاب دقیق هزینه ی تعمیری و قطعات به کار رفته شده نداشته باشند و از این بابت سردرگم باشند.

نرم افزار مدیریت تعمیرگاه، تمامی این مشکلات را به درستی مدیریت می کند و همین امر باعث سهولت بسیار در کار تعمیری شما می شود.

از جمله نرم افزارهای کاربردی که با قیمت مناسب و امکانات بسیار بالا مانند آیتم پیامک خودکار، قابلیت رسید چاپی به مشتری، ثبت و بایگانی شدن اطلاعات تعمیر مشتری و … می توانید تهیه کنید نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس است.

تعداد ابزار آلات برای تعمیر موبایل بسیار زیاد است و در یک مقاله قابل گنجایش نیست. مانند چسب نسوز، شابلون آی سی، سشوار صنعتی، چسب دوطرفه، خمیر قلع، فلکس و … .

نتیجه گیری

برای وارد شدن در شغل تعمیرات موبایل بهتر است با ابزارهای مهم در تعمیرات، قبل از آموزش های اصلی آشنا شوید.

این گونه، روند آموزش شما با سرعت بیشتری انجام می شود و می دانید که باید برای کار تعمیر چه ابزارهایی و با چه هزینه ای تهیه کنید.

بعضی از ابزارهای تخصصی و کاربرد آن ها را در این مقاله ذکر کردیم.

در قسمت مقالات سایت می توانید نحوه ی استفاده و تعمیر موبایل را نیز مطالعه کنید.

گفتگو با ما در واتساپ