مقدمه

اگر شما جزو افرادی هستید که دوست دار خودرو هستید و از انجام کارهای مرتبط با خودرو مانند تعمیر و کارهای فنی لذت می برید، شغل مکانیکی می تواند برای شما مناسب و البته پول ساز باشد.

خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری محسوب می شود به همین جهت کارشناسان و متخصصان زیادی با این صنعت در ارتباط هستند. مکانیکی خودرو  شامل بازدید، تشخیص و رفع عیب ها و مشکلات خودرو می شود.

مکانیک خودرو به فردی می گویند که به صورت عملی یا دانش فنی با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته باشد و به تعمیر و سرویس انواع خودروها تسلط کافی راداشته باشد. تعمیرکار خودرو، همه ی بخش های مکانیکی و الکتریکی خودرو از موتور و سیستم اگزور گرفته تا سیستم های تهویه و امنیتی خودرو را به خوبی می شناسد.

در این مقاله قرار است درباره ی این شغل دوست داشتنی و درآمد آن اطلاعات کافی را بدست آورید. پس بهتر است با ما همراه باشید.

برای اینکه بتوانید یک تعمیرکار حرفه ای و ماهر شوید باید به چند نکته توجه نمایید:

تا کنون به این فکر کرده اید که به چه شغلی علاقمندید؟ آیا اصلا به ماشین آلات مخصوصا خودروهای امروزی علاقمندید؟ آیا از کار تعمیر لذت می برید؟ لازمه ی اصلی انتخاب هر شغلی علاقمند بودن در آن است چرا که در این صورت از آ« شغل دلسرد شده و ادامه نمی دهید.

مسئله ی بعدی این است که باید رابطه خوبی با ابزارهای تعمیری داشته باشید مانند آچار و پسچ گوشتی و … را داشته باشید زیرا قطعا بیشترین زمان شما را تعمیر کردن به خود اختصاص می دهد. پس باید از این کار باید لذت کافی را ببرید.

شما به عنوان یک تعمیرکار خودرو باید توانایی انجام چنین کار را همزمان با هم داشته باشید. که ممکن است  این کارها خیلی هم به هم مربوط نباشند مثلا ممکن است شما مجبور باشید روی چند خودرو با مشکلات مختلف  به طور همزمان کار کنید که هر کدام نیاز به تشخیص و عملکرد صحیح جداگانه دارند و همچنین نیاز به تمرکز زیاد هم دارند.

نکته بعدی این است که تعمیرگاه ها دارای یک فضا و محیط بسته هستند و شما نیز باید با این محیط ها بتوانید ارتباط برقرار کنید و از کار کردن در این محیط ها لذت ببرید و با روحیات شما سازگاری لازم را داشته باشند.

یک موضوع قابل اهیمت دیگر قدرت بدنی بالا است که بهتر است یک تعمیرکار خودرو این خصوصیت را داشته باشد زیرا در این کار بسیار به شما کمک خواهد کرد و  ممکن است برای تعمیر یک خودرو نیاز باشد روی آن و یا حتی زیر آن خودرو بروید و یا قسمت های سنگین یک خودرو را جابه جا کنید پس اگر مکانیک مقاومت بدن بالایی نداشته باشد در این شغل ممکنه به مشکل بر بخورد.

و مسئله ی دیگر، ذهن خلاق در این رشته است که می تواند خیلی به کمک شما بیاید همچنین احساس کنجکاوی نیز هست که بتوانید یک وسیله یا یک ماشین را با دقت باز کنید و تمامی قسمت های آن را بررسی و تعمیر کنید و دوباره مجدد سر جایش قرار دهید پس ممکنه ساعت ها مجبور باشید روی یک وسیله فکر کنید تا مشکل آن را پیدا کنید و راه تعمیر آن را نیز پیدا کنید.

و در آخر روابط عمومی قوی که در تمامی رشته ها می تواند به شما کمک کند در این رشته نیز وجود دارد. شما باید توانایی برقراری ارتباط خوب با مشتریان و جلب اعتماد آنها را داشته باشید. تا دیگران برای تعمیر وسیله نقلیه خود بتوانند روی شما حساب کنند و اعتماد داشته باشند که در نهایت کار را بدون عیب و نقص به آنها تحویل خواهید داد که این نکته خیلی خیلی اهمیت دارد

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مکانیکی خودرو

برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش یا فنی و حرفه ای شوید. فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان دوره هنرستان می توانند از طریق شرکت در آزمون کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای،دانشگاه آزاد اسلامی وموسسات آموزش تکمیلی عالی و… در سطح کاردانی و کارشناسی همان رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

فرصت شغلی و بازارکار مکانیکی خودرو

بازار خودرو در دنیا رو به گسترش است و به صورت مداوم مدل ها و سیستم های جدیدی در حوزه خودرو به بازار عرضه می شوند. از طرفی داشتن خودرو برای همه مردم به یک ضرورت و هم چنین فرهنگ در زندگی تبدیل شده است و این روز ها تقریبا در هر خانواده ای حداقل یک خودرو پیدا می شوند. بنابراین مردم ناچارند برای رفع مشکلات و عیوب خود به مکانیک و تعمیرکار خودرو نیازمند باشند و به آن ها مراجعه نمایند. مکانیک و تعمیرکار خودرو می تواند در کارخانجات تولیدکننده خودرو و شرکت های وابسته ی آن ها از جمله: سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو، تعمیرگاه های مجاز شرکت های سازنده خودرو استخدام شود. همچنین فرد علاقمند به مکانیکی می تواند در تعمیرگاه های خودرو کار کرده و یا به طور مستقل تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند.

تعمیرگاه خودرو

درآمد رشته مکانیک

در هر شغلی نسبت به شغل های دیگر درآمد افراد متفاوت است علاوه بر آن در همان شغل نیز بسته به میزان تجربه، دانش و کارایی فرد درآمد افراد با یکدیگر متفاوت است و این میزان کاملا به توانایی های شما و تخصص و تسلط شما به این رشته مربوط است. هر چقدر شما میزان توانایی خود را در این رشته بالاتر بروید و بر کار خود مسلط تر باشید درآمد شما نیز به طبع آن افزایش پیدا خواهد کرد.

از جمله ی عواملی که در مشتریان باعث ایجاد رضایت می شوند عبارتند از: ارتباط مناسب با مشتریان، استفاده از وسایل مرغوب و با کیفیت و اصل، به موقع و سر وقت تحویل دادن خودرو و انجام کار تعمیر مطابق با میل مشتری البته در مواقعی که مشتری دانش و اطلاعات لازم را داشته باشد و موضوع کاملا تخصصی در حرفه ی شما نباشد. این عوامل نه تنها باعث ایجاد رضایت می شوند، باعث بالا رفتن میزان درآمد نیز خواهد شد. چرا که هر مشتری که از کار شما رضایت داشته باشد قطعا شما را به دیگر دوستان خود نیز معرفی می کند و به این ترتیب با بالا رفتن تعداد مشتریان میزان درآمد شما نیز بالا خواهد رفت.

تحقیقات نشان می دهد که خودرو در قرن بیست‌ و یکم به بخش بسیار مهمی از زندگی انسان تبدیل شده است و البته به واسطه آن رشته‌ های شغلی مختلفی شامل مهندسان مکانیک، طراحان خودرو، برنامه‌ نویسان رایانه، مهندسان ایمنی خودرو و غیره هم به وجود آمده است. ولی  شاید یکی از ملموس‌ ترین این مشاغل تعمیرکاری خودرو باشد. شغل تعمیرکاران شاخه‌ های متعددی مانند رادیاتورساز، لنت‌کوب، ترمزساز و عیب‌یاب خودرو دارد. هر چند که در سراسر جهان مکانیک یا تعمیرکار لزوما فقط به فردی گفته نمی‌ شود که مشکلات خودرو را شناسایی و رفع می‌ کند.

در کشور هایی مانند انگلیس، مالزی و استرالیا مالک خودرو در بازه‌ های زمانی مشخصی خودرویش را برای بازبینی به تعمیرگاه می‌ برد. به همین دلیل می‌توان گفت نگهداری اولیه خودرو بخشی اساسی از فعالیت‌ های یک مکانیک در کشورهای صنعتی محسوب می شود. اما در کشورهای دیگر افراد فقط وقتی به متخصص مراجعه می‌کنند که خودرویشان دچار مشکل شده است. همچنین اقدامات پیشگیرانه بخشی اساسی از شغل یک مکانیک است. در کنار پیشرفت سریع فناوری، شغل مکانیک نیز از فرآیند مکانیکی فراتر رفته است. چرا که خودرو های امروزی دارای رایانه و سیستم‌ های الکترونیکی پیچیده هستند، مکانیک‌ ها باید دانش وسیع‌ تری داشته باشند و مدام دانش خود را به روز کنند تا بتوانند از عهده ی تعمیر انواع خودرو برآیند.

در آمریکا دوره‌های آموزشی خاصی برای افرادی تدارک دیده شده که باعث فراگیری چنین مهارت‌هایی می شود و فرد پس از دریافت گواهینامه مکانیکی خودرو می‌ تواند برای استخدام اقدام کند. در کشوری مانند انگلیس مکانیک‌ هایی فعالیت می‌ کنند که به درخواست صاحب خودرو در محل حاضر می‌ شوند و نیازی نیست مالک وسیله نقلیه را به کارگاه آنان ببرد. هرچند که با همه گیر شدن اپلیکیشن های متفاوت و روی آوردن مردم به این ابزار های ارتباطی، در بسیاری از کشور های دنیا از جمله ایران عزیزمان می توانید در اپلیکیشن های درخواست تعمیرکار در منزل، از مکانیک مورد علاقه ی خود درخواست نماید تا خودرویش را در پارکینگ خانه ی خود تعمیر نماید.

دستمزد پایین مکانیک‌های ایرانی

برخلاف نکاتی که درباره ی وظایف تعمیرکاران در دنیا در پاراگراف قبل صحبت کردیم و علاوه بر کار تعمیر مکانیک وظایف دیگری را نیز به عهده دارد؛ ولی در ایران عملکرد اصلی شغل مکانیکی همان شناسایی نقص خودرو و تعمیر آن محسوب می‌شود.

براساس آخرین آمار سازمان بین‌ المللی خودروسازان جهان در‌ سال ۲۰۱۳ ایران چهار صدو هشتاد و هشت هزارمین دستگاه خودرو تولید کرده و براساس آمار سال ۲۰۱۱ بانک جهانی به ازای هر هزار نفر در ایران دویست دستگاه خودرو وجود داشته است. این رقم هرچند به اندازه کشور های صنعتی مانند آمریکا و استرالیا و موناکو نیست، اما به نسبت بالا محسوب می‌ شود. با وجود چنین آماری و این نکته که مردم ایران تمایل به نگه داشتن خودرو های قدیمی دارند، اهمیت تعمیرکار خودرو مشخص می‌شود. با وجود آن‌ که در کشور های دیگر کار فرما ملزم به بیمه کردن مکانیک‌ هاست اما در ایران تعمیرکاران به سختی می‌ توانند از امکانات بیمه بهره ببرند و البته متوسط دستمزد یک تعمیرکار خودرو نیز در ایران بسیار کم تر از تعمیرکاران دیگر خود در آمریکا یا امارات متحده عربی است.

درآمد ۵ تا ۱۵میلیون تومانی تعمیرکاران سیار

برخلاف نقاط دیگر دنیا، در ایران اوضاع کمی متفاوت است. «احمد نادری» یکی از استادکاران مکانیک دراین‌باره به «شهروند» می‌ گوید: تعمیرگاه‌ها در ایران به دودسته تقسیم می‌شوند؛ تعمیرگاه‌های آزاد و نمایندگی‌ها. در هر دو این واحد‌ها، سه دسته تعمیرکار یا مکانیک فعالیت می‌ کنند. دسته اول مالک کارگاه یا مستاجر آن است که درآمدهای خیلی بالایی دارند و با توجه به مکان کارگاه در شهر (بالاشهر، مرکز شهر یا قسمت‌های جنوبی شهر) دستمزد دریافت می‌ کنند که درآمد ماهانه‌ شان از ۱۰ تا ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان است.

دسته دوم افرادی هستند که به عنوان شاگرد مکانیکی شناخته می‌شوند. این افراد با توجه به نوع مهارتشان دستمزد دریافت می‌کنند که حداقل آن همان ششصد هزار تومان وزارت کار و حداکثر آن ۴ تا ۵ میلیون تومان است. البته تعداد افرادی که بتوانند چنین دستمزد بالایی دریافت کنند، بسیار اندک است.

علاوه بر این دو گروه، دسته سومی هم وجود دارند. آنها تعمیرکارانی بسیار ماهر هستند که اصول کار را به‌ طور کامل می‌ دانند و با مالک مکانیکی برحسب ‌درصد کار می‌کنند. به این معنا که دستمزدی که از مشتری دریافت می‌کنند، به خودشان تعلق دارد اما‌ درصدی از آن را به صاحب تعمیرگاه می‌دهند. میزان درآمد این گروه هم از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است. متاسفانه اغلب مکانیک‌ ها به سختی بیمه می‌ شوند و کار فرما تا حد ممکن سعی می‌کند از پرداخت بیمه سر باز بزند. عده‌ای هم که بیمه می‌ شوند، براساس حداقل حقوق این پوشش بیمه را دریافت می‌ کنند. به گفته یک استاد کار ماهر در ایران اغلب تعمیرکاران خودرو تجربی هستند و آموزش سازمان‌ های مختلف تاثیری در درآمدشان ندارد، مگر آن‌ که در کشور های خارجی دوره‌ های عالی گذرانده باشند.

مکانیک

چطور در این شغل موفق و به روز باشیم؟

با توجه به اینکه دنیا همواره در حال پیشرفت است و همیشه امکانات و سایل جدیدی در اختیار بشر قرار می گیرد. روش های قدیمی اصلا نمی توانند گزینه خوب و مناسبی باشند. به این ترتیب شما باید سعی کنید همیشه از طریق مطالعه همواره در مورد آخرین پیشرفت های تعمیر خودرو همواره خود را به روز کنید.

حتی گاهی ممکن است نیاز باشد که شما به کلاس های آموزشی فنی حرفه ای بروید و در این رشته خود را تقویت کنید. زیرا تمامی ماشین ها همواره در حال پیشرفت هستند مثلا در حال حاضر که خودروهای هیبریدی، ماشین های الکتریکی و سایر تکنولوژی ها در حال ورود به بازار هستند بنابراین این بهترین موقعیت است که شما بتوانید با استفاده از کلاس های مختلف خود را بروز کنید و از دیگران در این زمینه سبقت بگیرید.

استفاده از نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

و کلام آخر ما  استفاده از نرم افزار مدیریت تعمیرگاه است.

امروزه با توجه به رونق تکنولوژی در کسب و کار، تعمیرکاران نیز به سمت بهره وری از تکنولوژی پیش رفته اند.

نرم افزارهایی مخصوص تعمیرگاه وجود دارد که مشکلات زیادی که اکثر تعمیرکاران و همچنین مشتریان دارند را برطرف می کند.

از مهم ترین وظایف این نرم افزارها دادن رسید چاپی با لوگوی تعمیرگاه است که در ادامه، توضیح کاملی را مطرح کردیم که این رسید چاپی تا چه اندازه می تواند مفید واقع شود.

مشتریان می توانند با اطمینان خاطر بعد از پذیرش و دادن اطلاعات تماس خود و … رسید خود را تحویل بگیرند و با ارسال کد روی آن به تعمیرگاه، از آخرین وضعیت خودروی خود باخبر شوند.

تعمیرگاه های تخصصی ویژه نیز مجهز به تلفن گویا می باشند که باعث شده زمان زیادی را برای پاسخ گویی به مشتریان اختصاص ندهند؛ چون از ابتدای ورود مشتری اطلاعات تماسش در سیستم ثبت و بایگانی شده، که همین امر باعث اطمینان خاطر مشتری می شود.

در نگاه مشتری این یک مزیت بزرگ محسوب می شود و نشان دهنده ی اعتبار آن تعمیرگاه است و باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

تعمیر

نتیجه گیری

رشته ی مکانیکی معمولا به عنوان پردرآمدترین شغل های یاران محسوب می شودو البته که سختی های خود را دارد. برای موفق شدن در این شغل علاوه بر آمادگی جسمانی و داشتن مجوز و مدرک ، باید دانش لازم را برای تعمیر خودرو را داشته باشید و مدام این دانش را به روز کنید چرا که با پیشرفت و گسترش تکنولوژی در دنیا، خودروهای متنوعی نیز روانه ی بازار خواهد شد و یک تعمیرکار متبحر باید بتواند از عهده ی تعمیر انواع خودرو بر بیاید.

گفتگو با ما در واتساپ