تعمیرات برای مشتری با تسویه نقدی، کارتخوان، تخفیف و یا بدون تسویه حساب

مشاهده امکانات و توضیحات نرم افزار اسکناس


تعمیرات برای مشتری با تسویه نقدی، کارتخوان، تخفیف و یا بدون تسویه حساب

تعمیرات برای مشتری با تسویه نقدی، کارتخوان، تخفیف و یا بدون تسویه حساب

بسم الله الرحمن الرحيم

تعميرات براي مشتري با تسويه نقدي، كارتخوان، تخفيف و يا بدون تسويه حساب

 

پيش نياز ها:

آموزش سطح 1 نرم افزار مديريت تعميرگاه، خدمات و خدمات پس از فروش اسكناس

آموزش سطح 1 نرم افزار حسابداري فروشگاهي، شركتي اسكناس

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: تحويل دستگاه به مشتري و انواع روش پرداخت هزينه تعميرات

فصل دوم: مشاهده گردش حساب و مانده حساب مشتريان تعميرگاه

فصل سوم: دريافت هزينه تعمير دستگاه قبلا تحويل شده

 

 

 

مقدمه

در اكثر تعميرگاه ها هنگام تحويل دستگاه تعميري، مشتري تمام هزيه تعميرات را پرداخت كرده و دستگاه تعميري خود را تحويل مي گيرد.

پرداخت هزينه توسط مشتري مي تواند به صورت نقدي يا كارتخوان باشد. البته گاهي اوقات نيز پيش مي آيد كه مشتري بخشي از هزينه تعمير را به صورت نقدي و بخش ديگري از آن را از طريق كارتخوان (دستگاه POS) پرداخت مي كند. همچنين برخي اوقات ممكن است قسمتي از هزينه تعمير به مشتري تخفيف داده شود و يا براي رند كردن مبلغ دريافتي از هزينه تعميرات كسر شود.

خوشبختانه تمام اين حالات در نرم افزار مديريت تعميرات اسكناس پيش بيني شده است و اين امكان وجود داره كه نحوه پرداخت هزينه تعميرات را به صورت نقد، كارتخواه يا تركيبي از اين دو ثبت نمود. همچنين مي توان تمام يا بخشي از هزينه تعميرات را به مشتري تخفيف داد.

علاوه بر حالات متفاوتي كه گفته شد حالت نادر ديگري وجود دارد كه مشتري دستگاه تعميري را تحويل گرفته ولي هزينه آن را فعلا پرداخت نمي كند و يا فقط قسمتي از هزينه را پرداخت مي كند.

اين حالت بيشتر براي مشتريان ثابت يا همكاران پيش مي آيد و به اين حالت تحويل دستگاه به مشتري بدون تسويه حساب مي گوييم.

در صورتي كه علاوه بر نسخه مديريت تعميرات نسخه حسابداري نيز استفاده مي كنيد اين امكان را داريد كه مانده حساب مشتري را پس از تحويل دستگاه نگاه داريد و بعدا تسويه حساب را ثبت كنيد. همچنين اين امكان وجود دارد كه به نام يك مشتري چندين دستگاه تعمير كنيد و بدون تسويه حساب تحويل دهيد و در آينده گزارش عملكرد حساب اين مشتري را مشاهده كرده و سند دريافت براي او ثبت كنيد.

 

 

فصل اول: تحويل دستگاه به مشتري و انواع روش پرداخت هزينه تعميرات

در آموزش سطح 1 نرم افزار مديريت تعميرگاه نحوه تحويل دستگاه تعميري به مشتري و دريافت نقدي هزينه تعمير گفته شده است. در اين فصل قصد داريم نحوه ثبت دريافت هزينه تعمير به روش هاي متفاوت را بررسي كنيم.

توجه كنيد كه قبل از هر كاري براي دريافت هزينه تعميرات به از طريق كارتخوان، ابتدا بايد بانك هايي كه در آن حساب داريم يا حداقل فقط بانك هاي يكه از آنها دستگاه كارتخوان (POS) داريم را در نرم افزار معرفي كنيم. براي اين منظور كافي است وارد آيتم 71 منوي اصلي شويد:

 

Title: معرفی حساب

 

Title: افتتاح حساب در نرم افزار حسابداری تعمیرگاه

 

سپس مانند تصوير بالا گروه حساب "بانك ها" را انتخاب كرده و پس از وارد كردن نام بانك مورد نظر بر روي "افزودن حساب" كليك كنيد تا به ليست بانك ها افزوده گردد.

 

حال فرض كنيد در يك مشتري براي دريافت دستگاه تعميري خود كه تعمير شده است به شما مراجعه مي كند. مانند آنچه در آموزش سطح 1 مديريت تعميرگاه گفته شد وارد بخش تحويل دستگاه به مشتري شويد.

براي اين منظور در پنجره اصلي نرم افزار اسكناس از قسمت ميانبر ها بر روي "همه دستگاه هاي درون تعميرگاه" كليك كنيد تا پنجره همه دستگاه هاي درون تعميرگاه باز شود:

 

Title: مشاهده دستگاه های درون تعمیرگاه

 

روي دستگاه مورد نظر راست كليك كرده و گزينه "تحويل دستگاه به مشتري/لغو تحويل" را انتخاب كنيد (يا از روي كيبورد F8 را بزنيد)

 

Title: تحویل دستگاه تعمیری به مشتری تعمیرگاه

 

پس از انتخاب اين گزينه پنجره "تحويل دستگاه به مشتري" باز مي شود:

 

Title: تحویل دستگاه به مشتری - Description: SNAGHTML5cb80a

 

Title: تحویل دستگاه تعمیری به مشتری و دریافت نقدی هزینه

 

همانطور كه مشاهده مي كنيد به طور پيش فرض كل هزينه تعمير در قسمت "نقد" وارد شده است و اگر بدون هيچ تغييري بر روي "تحويل" كليك كنيد، دريافت هزينه تعميرات به صورت نقدي ثبت مي گردد.

در صورتي كه به مشتري تخفيف داده ايد و مثلا به جاي 230 هزار تومان، مبلغ 220 هزار تومان دريافت كرده ايد كافي است مبلغ 2،200،000 ريال را در اين قسمت جايگزين كنيد:

 

Title: تخفیف به مشتری تعمیرگاه

 

وقتي مبلغ 220 هزار تومان در قسمت نقدي وارد مي نماييم نرم افزار به طور خودكار 10 هزار تومان باقي مانده را تخفيف لحاظ مي كند، شما فقط بر روي "تحويل" كليك كنيد تا تحويل ثبت شود.

 

حال فرض كنيد مشتري از كل 2،300،000 ريال، مبلغ 1،000،000 ريال را نقد پرداخت كرده است، مبلغ 1،100،000 ريال را كارت كشيده و مبلغ 200،000 ريال را تخفيف گرفته است.

در اين حالت بايد در قسمت "نقد" مبلغ 1،000،000 ريال را وارد نموده، اينتر بزنيد و در قسمت "كارتخوان" نيز مبلغ 1،100،000 ريال وارد نماييد:

 

Title: دریافت توسط کارتخوان در نرم افزار تعمیرات اسکناس

 

باز هم به طور خودكار 200،000 ريال باقي مانده در قسمت تخفيف ثبت مي شود.

اكنون اگر بر روي "تحويل" كليك نماييد پيغام زير را مشاهده خواهيد كرد:

 

Title: خطای انتخاب بانک کارتخوان

 

زيرا ابتدا بايد بانك كارتخوان را مشخص نماييد:

 

Title: انتخاب بانک کارتخوان هنگام تحویل دستگاه تعمیری به مشتری

 

اكنون مي توانيد بر روي "تحويل" كليك نماييد.

 

در صورتي كه دستگاه را به مشتري تحويل داده و هزينه خدمات را از او نگرفته ايد و مي خواهيد مشتري مانده حساب داشته باشد كافي است قسمت نقد، كارتخوان و تخفيف را پاك كنيد:

 

Title: تحویل دستگاه تعمیری به مشتری بدون تسویه حساب

 

اكنون اگر بر روي "تحويل" كليك نماييد دستگاه تعميري به مشتري تحويل مي شود اما مشتري همچنان 2،300،000 ريال بدهكار است.

 

نكته: در صورتي كه در اكثر اوقات از كارتخوان يك بانك خاص استفاده مي كنيد، مي توانيد از قسمت تنظيمات نرم افزار اسكناس بانك مربوطه را به عنوان بانك پيش فرض كارتخوان انتخاب كنيد تا لازم نباشد هنگام تحويل دستگاه به مشتري، هر بار بانك دلخواه را انتخاب كنيد. براي اين منظور وارد آيتم 820 منوي اصلي شويد، سپس مانند تصوير زير سربرگ "تعميرگاه" را انتخاب كرده و "بانك كارتخوان" را انتخاب نماييد:

 

Title: تنظیم بانک پیش فرض کارت خوان

 

 

فصل دوم: مشاهده گردش حساب و مانده حساب مشتريان تعميرگاه

به طور خودكار براي هر مشتري تعميرگاه يك حساب نيز ايجاد مي گردد. بهترين روش براي مشاهده گزارش مشتريان تعميرگاه اين است كه ابتدا وارد آيتم 11 منوي اصلي شويد:

 

Title: ثبت سند حسابداری در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

 

پس از انتخاب حساب مشتري مانند تصوير زير مانده حساب مشتري نمايش داده مي شود:

 

Title: گزارش دستگاه های تعمیری مشتری نرم افزار مدیریت تعمیرگاه

 

براي مشاهده گزارش حساب و دستگاه هاي تعميري كه براي اين مشتري تعمير كرده ايد، در قسمت كد عمليات عدد 33 را وارد نماييد يا از منوي "تعميرگاه" گزينه "گزارش قبوض و ريز اسناد" را انتخاب نماييد:

 

Title: گزارش قبوض و ریز اسناد حساب مشتری تعمیرات

 

در اين گزارش تمام دستگاه هاي تعميري كه اين مشتري براي شما آورده است قرار دارد، دستگاه هايي كه مانده قبض آنها صفر نيست يعني هنوز هزينه تعميرشان كامل پرداخت نشده است.

 

فصل سوم: دريافت هزينه تعمير دستگاه قبلا تحويل شده

در فصل اول گفتيم چگونه يك دستگاه تعميري را پس از تعمير به مشتري تحويل داده ولي هزينه تعمير آن را دريافت نكنيم.

اكنون ياد مي گيريم چگونه وقتي مشتري پس از مدتي از زمان تحويل هزينه تعمير دستگاه را پرداخت كرد آن را ثبت كنيم.

براي ثبت سند دريافت هزينه تعمير كافي است بر روي دستگاه تحويل داده شده راست كليك كرده و گزينه "سند دريافت بابت دستگاه" را انتخاب نماييد:

 

Title: ثبت سند دریافت بابت دستگاه تعمیری

 

Title: اخطار تحویل دستگاه

 

Title: تبت سریع سند دریافت بابت دستگاه تعمیری

 

Title: تبت سریع سند دریافت

 

در قسمت بالا نحوه دريافت هزينه را مشخص كرده و بر روي "ثبت اسناد" كليك كنيد.

ضمنا اينجا نيز مي توانيد همه مبلغ را دريافت نكنيد و فقط قسمتي از مانده حساب را دريافت كرده تا مشتري همچنان مانده حساب داشته باشد.

 

علاوه بر روش بالا از طريق ثبت سند حسابداري نيز مي توانيد براي مشتري تعميرگاه سند دريافت ثبت كنيد كه در فصل 7 آموزش سطح 1 نرم افزار حسابداري به طور كامل آموزش داده شده است.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:

ترفند هاي تعميرگاه , مانده حساب , تعمير براي همكار يا مشتري ثابت بدون تسويه حساب , تسويه حساب