آموزش ثبت حقوق و دستمزد خودكار و دستي پرسنل و كارمندان

مشاهده امکانات و توضیحات نرم افزار اسکناس


آموزش ثبت حقوق و دستمزد خودكار و دستي پرسنل و كارمندان

آموزش ثبت حقوق و دستمزد خودكار و دستي پرسنل و كارمندان

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش ثبت حقوق و دستمزد خودکار و دستی پرسنل و کارمندان

 

پیش نیاز ها:

آموزش سطح 1 نرم افزار حسابداری فروشگاهی، شرکتی اسکناس

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: انواع روش پرداخت حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری اسکناس

فصل دوم: تعریف و ایجاد حساب برای کارکنان و کارمندان

فصل سوم: آموزش ثبت خودکار حقوق و دستمزد ثابت برای کارمندان

فصل چهارم: آموزش تعریف و ثبت درصد فروش برای بازاریاب و فروشنده

فصل پنجم: آموزش ثبت حقوق و دستمزد به صورت کارمزدی و دستی

فصل ششم: آموزش ثبت برداشت حقوق کارمند

 

 

 

 

فصل اول: انواع روش پرداخت حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری اسکناس

 

 

در این فصل به روش های مختلف تعریف و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل در کسب و کار های مختلف می پردازیم:

1.     حقوق ثابت ماهیانه: در اکثر کسب و کار ها که شامل فروشگاه ها، شرکت ها، کارخانه ها، تولیدی های کوچک و بزرگ و... می شود دستمزد کارکنان به صورت حقوق ثابت و ماهیانه است. به این صورت که مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه برای هر یک از پرسنل تعریف شده و پس از کسر و اضافه کسورات و پاداش ها به شخص مورد نظر پرداخت می گردد.

2.     حقوق ثابت هفتگی: همانطور که گفته شد اکثر کارفرما ها دستمزد کارکنان خود را به صورت حقوق ثابت پرداخت می کنند اما ممکن است این حقوق ثابت به صورت ماهیانه نباشد. برخی مشاغل دستمزد کارکنان خود را به صورت هفتگی پرداخت می کنند.

3.     حقوق ثابت روزانه: تعداد معدودی از کارفرمایان هستند که دستمزد و حقوق کارکنان خود را به صورت روزانه و ثابت پرداخت می کنند.

4.     دستمزد و حقوق درصدی: خیلی از مشاغل نیز برای بازدهی بیشتر و راندمان بالاتر به کارکنان خود حقوق ثابت پرداخت نمی کنند بلکه نسبت به فعالیتی که کارکنان انجام می دهند درصدی از درآمد مجموعه را به کارمند پرداخت می کنند. برای حقوق و دستمزد درصدی می توان بازاریاب یا فروشنده درصدی را مثال زد که حقوق ثابت دریافت نمی کنند بلکه حقوق آنها درصدی از فروش می باشد.

5.     حقوق به صورت کارمزد: در این روش پرسنل و کارمندان مربوطه حقوق ثابت یا دستمزد درصدی دریافت نمی کنند بلکه کارمزد دریافت می کنند. در این روش که بیشتر برای کارگران مورد استفاده قرار می گیرد پرسنل بر اساس کار و فعالیتی که در مجموعه انجام می دهند کارمزد و حقوق دریافت می کنند. به عنوان مثال در یک تولیدی مانتو، خیاط ها حقوق ثابت یا درصدی از فروش ندارند بلکه بر اساس تعداد مانتویی که تولید می کنند دستمزد دریافت می کنند.

6.     حقوق و دستمزد تلفیقی: گاهی ممکن است یک کارفرما به پرسنل خود هم حقوق ثابت، هم حقوق درصدی و حتی کارمزد پرداخت کند. مثلا فرض کنید یک شرکت تجاری به بازاریابان خود ماهیانه مبلغ ناچیزی به صورت حقوق ثابت پرداخت می کند و علاوه بر آن نسبت به فروش بازاریابان به آنها درصد نیز می دهد. یا یک تولیدی مانتو علاوه بر کارمزد تولید مانتو به پرسنل خود حقوق ثابت نیز پرداخت می کند.

 

خوشحالیم که در نرم افزار حسابداری قدرتمند اسکناس تمام این حالات را پیش بینی کردیم و صاحبان مشاغل و شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ به راحتی می توانند طبق قوانین و شرایط دلخواه کسب و کار خودشان حقوق و دستمزد کارکنان را در نرم افزار به صورت خودکار یا دستی ثبت کرده و گزارش حقوق و دستمزد پرسنل را در نرم افزار حسابداری اسکناس مشاهده و مدیریت نمایند.

 

فصل دوم: تعریف و ایجاد حساب برای کارکنان و کارمندان

قبل از هر چیز باید در نرم افزار حسابداری اسکناس برای پرسنل خود حساب تعریف کنیم تا بتوانیم حساب و کتاب حقوق و دستمزدشان را مدیریت کنیم.

برای این منظور وارد آیتم 71 منوی اصلی شوید:

 

 

 

سپس مانند تصویر بالا وارد گروه "کارمندها" شوید و به ترتیب دلخواه نام کارمندان خود را وارد نموده و بر روی "افزودن حساب" کلیک کنید تا برای آنها حساب ایجاد گردد.

 

 

پرسنل شما مانند مشتریانتان دارای حساب می باشند و شما می توانید برای آنها هر نوع سندی مانند فاکتور خرید و فروش یا سند دریافت و پرداخت ثبت نمایید. کارمندان مانند مشتریان مانده حساب دارند که با ثبت حقوق بستانکار و با برداشت حقوق بدهکار می گردند.

 

 

فصل سوم: آموزش ثبت خودکار حقوق و دستمزد ثابت برای کارمندان

پس از افزودن نام تمام پرسنل خود برای مشخص نمودن حقوق ثابت به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه برای کارمند دلخواه بر روی نام او در جدول راست کلیک کرده و گزینه "مشاهده و ویرایش اطلاعات حساب" را انتخاب کنید:

 

 

 

سپس مانند تصویر زیر اطلاعات مربوط به دستمزد کارمند را پر می کنیم:

 

 

طبق تصویر بالا دستمزد ثابت این کارمند به صورت هفتگی محاسبه شده و مبلغ 300 هزار تومان می باشد.

در نهایت حتما بر روی "ثبت" کلیک کنید تا تغییرات ذخیره گردند.

توجه: فیلد "تاریخ آخرین پرداخت" بسیار مهم است و حتما باید درست تنظیم گردد. تاریخ آخرین پرداخت یعنی تاریخی که برای آخرین بار به کارمند خود حقوقش را پرداخت کرده اید. وقتی تاریخ آخریت پرداخت مانند تصویر بالا 95/04/12 باشد نرم افزار یک هفته بعد یعنی در تاریخ 95/04/19 اولین حقوق کارمند را ثبت می کند و تاریخ آخرین پرداخت را به طور خودکار 95/04/19 تنظیم می کند. اگر تاریخ آخرین پرداخت را درست تنظیم نکنید و صحیح نباشد، دستمزد کارمند اشتباه ثبت می گردد.

همانطور که در فصل اول بیان شد حقوق و دستمزد ثابت و خودکار در نرم افزار اسکناس می تواند به صورت ماهیانه، هفتگی یا روزانه باشد:

 

 

 

فصل چهارم: آموزش تعریف و ثبت درصد فروش برای بازاریاب و فروشنده

در برخی کسب و کار ها حقوق ثابت گزینه خوبی نیست بلکه دستمزد کارکان به صورت درصدی از فروش پرداخت می گردد.

در نرم افزار حسابداری و حقوق و دستمزد اسکناس می توانید علاوه بر تعیین حقوق ثابت یا بدون تعریف حقوق ثابت درصد کارمند از فروش را مشخص نمایید.

برای این منظور بر روی نام کارمند خود راست کلیک کرده و گزینه "مشاهده و ویرایش اطلاعات حساب" را انتخاب نمایید:

 

 

 

 

می توانید برای هر فروشنده یا بازاریاب خود درصد متفاوتی تعریف کنید.

سپس هنگام ثبت فاکتور فروش برای مشتری امکان این وجود دارد که نام کارمند دلخواه خود را انتخاب کنید تا درصد تعریف شده از فروش مورد نظر به عنوان حقوق برای کارمند ثبت گردد.

آموزش ثبت فاکتور فروش  آموزش سطح 1 نرم افزار حسابداری بیان شده است ولی برای آنکه بتوانید هنگام ثبت فاکتور فروش بازاریاب درصدی را انتخاب کنید تا درصد او محاسبه گردد باید این امکان را در قسمت تنظیمات فعال کنید.

برای این منظور وارد آیتم 820 منوی اصلی شوید:

 

 

 

سپس مانند تصویر بالا وارد سربرگ "ثبت سند" شده، تیک گزینه "پرش از قسمت کارمند" را غیر فعال کرده و بر روی "ثبت تنظیمات" کلیک کنید.

از این پس وقتی فاکتور فروش ثبت می کنید پس از مشخص نمودن تعداد و قیمت جنس یا خدمات مورد نظر قسمت کارمند فعال می گردد که می توانید فروشنده یا بازاریاب درصدی خود را انتخاب نمایید:

 

 

پس از انتخاب کارمند مورد نظر، درصد کارمند به صورت خودکار طبق تنظیماتی که شما انجام دادید مشخص شده و دستمزد کارمند بر اساس قیمت فروش و درصد محاسبه و نمایش داده می شود.

حال فرض کنید که درصدی که بازاریابان خود می دهید متفاوت است یعنی همیشه 20 درصد نیست و ممکن است در یک فاکتور فروش بخواهید درصد دیگری برای کارمند خود در نظر بگیرید یا کلا بخواهید هنگام ثبت فاکتور فروش درصد کارمند را تعیین کنید. برای این منظور این امکان در نرم افزار اسکناس فراهم گردیده که در صورت دلخواه بتوانید هنگام ثبت فاکتور فروش درصد کارمند را تغییر داده و درصد دلخواه خود را انتخاب کنید.

حتی این امکان وجود دارد که در یک فاکتور فروش بابت هر قلم جنس یک درصد متفاوت برای بازاریاب یا فروشنده درصدی خود تعیین کنید یا در یک فاکتور فروش به ازای هر قلم جنس بازاریاب یا فروشنده متفاوتی را برای درصد انتخاب کنید.

 

فصل پنجم: آموزش ثبت حقوق و دستمزد به صورت کارمزدی و دستی

برای ثبت حقوق کارمزدی برای کارمندان خود وارد آیتم 11 منوی اصلی شوید:

 

 

 

سپس مانند تصویر وارد حساب کارمند مربوطه شده و سپس از منوی "کارمند" گزینه "افزودن فعالیت" را انتخاب کنید:

 

 

 

سپس مانند تصویر بالا اطلاعات مورد نیاز را تکمیل و ثبت نمایید تا حقوق برای کارمند ثبت گردد.

 

فصل ششم: آموزش ثبت برداشت حقوق کارمند

توجه کنید که ثبت حقوق و دستمزد پرسنل به تنهایی فقط کارمندان را بستانکار می کند و شما می توانید هر گاه که تمایل دارید گزارش حساب هر یک از کارمندان خود را مشاهده کرده و دستمزد آنها را بررسی نمایید.

منظور ما این است که ثبت حقوق به معنی پرداخت آن نیست و شما باید پرداخت حقوق به کارمندان را به صورت دستی ثبت نمایید زیرا این پرداخت ها ممکن است دیرتر یا زودتر انجام شود همچنین پرداخت می تواند به صورت نقد، چک، حواله از بانک و ... باشد.

ثبت پرداخت دستمزد به کارمندان بسیار ساده است. در آموزش سطح 1 یاد گرفتید که وقتی یک شخص از شما بستانکار است و شما مبلغی به او پرداخت می کنید چگونه آن مبلغ را ثبت نمایید. کارمندان نیز بعد از ثبت حقوقشان در نرم افزار از شما بستانکار می گردند و هر زمان و هرگونه حقوقشان را پرداخت کردید باید در همان زمان و همانگونه در نرم افزار این پرداخت را ثبت کنید.

هرچند آموزش ثبت سند پرداخت در آموزش سطح 1 گفته شده است اما جهت یادآوری مختصری توضیح می دهیم که برای پرداخت وجه نقد، پرداخت چک، پرداخت توسط حواله و ... به یک حساب از جمله کارمندان باید وارد منوی ثبت شده و گزینه پرداخت را انتخاب کنید:

 

 

همچنین می توانید برای ثبت سند پرداخت از کلید های میانبر استفاده کنید یعنی در صفحه اصلی نرم افزار اگر بر روی کیبورد کامپیوتر "2-" را تایپ کنید، پنجره "پرداخت نقد" باز می گردد. و اگر "3-" را تایپ کنید قسمت "پرداخت چک" باز می شود.

ضمنا شما می توانید قبل از موعد سررسید حقوق ثابت کارمندتان به او پرداخت داشته باشید و در سیستم ثبت کنید. در این صورت کارمند به شما بدهکار شده و وقتی موعد دستمزدش فرا برسد این بدهکاری از حقوقش کسر گشته  مانده حسابش درست می شود.

همانطور که گفته شد هنگامی که تاریخ حقوق ثابت کارمندی فرا می رسد نرم افزار به طور خودکار حقوق ثابت کارمند مورد نظر را ثبت کرده و وی را بستانکار می کند. در این موقع پس از ثبت حقوق ثابت کارمندان به طور خودکار پنجره زیر باز می گردد تا شما هم از موعد حقوق ثابت کارمندان باخبر گردید و هم لیست حقوق و مانده حساب هر کارمند را مشاهده کنید:

 

 

برای مشاهده ریز حساب هر کارمند می توانید نام او را انتخاب کرده و اینتر (Enter)  بزنید.

 

 

 

 

 

برچسب ها:

حقوق و دستمزد , حقوق ثابت , نرم افزار مديريت پورسانت , درصد كارمند , محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل , نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد كاركنان