حقوق و دستمزد ثابت یا درصدی تعميركاران و كاركنان

مشاهده امکانات و توضیحات نرم افزار اسکناس


حقوق و دستمزد ثابت یا درصدی تعميركاران و كاركنان

حقوق و دستمزد ثابت یا درصدی تعميركاران و كاركنان

بسم الله الرحمن الرحیم

حقوق و دستمزد ثابت یا درصدی تعمیرکاران و کارکنان

 

پیش نیاز ها:

آموزش سطح 1 نرم افزار مدیریت تعمیرگاه، خدمات و خدمات پس از فروش اسکناس

 

فهرست مطالب

فصل اول: انواع حقوق و دستمزد در تعمیرگاه

فصل دوم: تعریف تعمیرکاران و دیگر کارکنان در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

فصل سوم: نحوه ثبت حقوق و دستمزد تعمیرکاران درصدی

فصل چهارم: گزارش درصد تعمیرکاران

فصل پنجم: تعریف حقوق ثابت برای تعمیرکاران یا دیگر کارمندان

 

 

 

 

فصل اول: انواع حقوق و دستمزد در تعمیرگاه

در اغلب تعمیرگاه ها و مراکز خدمات پس از فروش دستمزد تعمیرکاران به صورت درصدی است به این صورت که درصدی از  اجرت دریافتی از مشتری به تعمیرکار تعلق می گیرد.

در این روش حقوق و دستمزد ابتدا یک میزان درصد برای تعمیرکار تعریف می گردد. سپس در طول ماه (یا هر بازه زمانی دیگر) هر چقدر تعمیرکار برای مشتریان خدمات تعمیری انجام دهد و بابت خدمات انجام شده اجرت دریافت شود در نرم افزار ثبت می گردد. و در پایان ماه دستمزد تعمیرکار بر اساس درصد تعریف شده نسبت به تعمیراتی که انجام داده است مشخص می گردد.

نکته حائز اهمیت در این روش هزینه قطعات می باشد که نباید در حقوق و دستمزد تعمیرکار محاسبه گردد. یعنی محاسبه حقوق تعمیرکار فقط بر اساس درصد از اجرت انجام خدمات است و هر هزینه ای بابت قطعه یا قطعات مصرفی حین تعمیر از مشتری دریافت گردد در دستمزد تعمیرکار مربوطه تاثیر نمی گذارد.

البته در برخی از تعمیرگاه ها ممکن است تعمیرکار از فروش قطعات مصرفی هم درصد داشته باشد ولی مقدار این درصد با درصدی که از اجرت تعمیر نصیبش می شود مسلما متفاوت است.

همچنین ممکن است در یک تعمیرگاه درصد تعمیرکاران با هم متفاوت باشد یا حتی ممکن است درصد یک تعمیر بابت انجام خدمات مختلف متفاوت باشد.

به ندرت در برخی تعمیرگاه ها نیز دستمزد تعمیرکاران به صورت حقوق ثابت است و ماهیانه یا هفتگی دستمزد آنها پرداخت می گردد.

حقوق ثابت معمولا به صورت ماهیانه یا هفتگی پرداخت می شود اما یک تعمیرگاه ممکن است به تعمیرکارانش هر روز دستمزد پرداخت کند.

هرچند حقوق ثابت برای تعمیرکاران کمتر استفاده می گردد ولی در اکثر از تعمیرگاه ها، دستمزد کارکنان غیر تعمیرکار مانند مسئول پذیرش، منشی، نظافت چی و... به صورت حقوق ثابت پرداخت می گردد.

حتی ممکن است در یک تعمیرگاه دستمزد تعمیرکاران تلفیقی از حقوق ثابت و درصدی از خدمات باشد به این گونه که تعمیرکار ماهیانه یک حقوق ثابت دریافت می کند و نسبت به تعمیراتی که انجام می دهد نیز درصدی از اجرت خدمات دریافت می کند.

یکی دیگر از نکات مهم در دستمزد تعمیرکاران مساله تحویل دستگاه به مشتری است یعنی در اکثر تعمیرگاه ها تا زمانی که دستگاه تعمیری به مشتری تحویل نشود و هزینه تعمیر دریافت نگردد اجرت تعمیر آن دستگاه را در حقوق تعمیرکار تاثیر نمی دهند.

خوشحالیم که در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس تمام این حالات را پیش بینی کردیم و صاحبان تعمیرگاه های متوسط و بزرگ به راحتی می توانند طبق قوانین و شرایط دلخواه خودشان گزارش حقوق و دستمزد تعمیرکاران درصدی یا کارمندان حقوق ثابت را در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس مشاهده نمایند.

 

 

فصل دوم: تعریف تعمیرکاران و دیگر کارکنان در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس

قبل از هر چیز باید تعمیرکاران و سایر کارکنان خود را به نرم افزار معرفی کنیم.

قبل از آموزش نحوه معرفی تعمیرکاران و سایر کارکنان به نرم افزار باید تصمیم بگیرید که به چه روشی می خواهید با نرم افزار کار کنید.

زیرا در تعمیرگاه ها به دو روش می توان از نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس استفاده کرد.

روش اول:

در این روش تمامی کارکنان با نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس سر و کار دارند و هر کس وظایف انجام شده خود را در نرم افزار ثبت می کند.

این روش وقتی کاربرد دارد که شما قصد دارید برای هر کارمند خود یک نام کاربری در نرم افزار تعریف کنید تا هر یک از کارکنان شما بتواند با نام کاربری خود وارد سیستم شده و کار های مربوط به خودش را انجام دهد.

این روش در تعمیرگاه های متوسط و بزرگ خیلی کاربرد دارد. در این روش هر کارمند، یک نام کاربری و رمز عبور مخصوص به خود دارد و با آن وارد نرم افزار می شود و تمام کارهای خود را انجام می دهد.

این به آن معنی است که دیگر نیازی نیست صاحب تعمیرگاه یا یک شخص ثالث تحت عنوان حسابدار اطلاعات ورود و خروج دستگاه های تعمیری را در نرم افزار وارد کند. بلکه هر یک از کارکنان وظایف انجام شده خودشان را خود در سیستم ثبت می کنند (البته در حد مجوز هایی که مدیریت برای ایشان تعریف کرده است) و صاحب تعمیرگاه فقط مدیریت امور را به دست می گیرد.

در این روش مسئول پذیرش وارد نرم افزار می شود و دستگاه های تعمیری مشتریان را که پذیرش می شوند در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس ثبت می کند.

مسئول تقسیم دستگاه های تعمیری بین تعمیرکاران (که می تواند همان مسئول پذیرش یا مدیریت یا هر کس دیگری باشد) دستگاه پذیرش شده را به واحد تعمیری مربوطه و تعمیرکار مورد نظر منتقل کرده و این کار را در نرم افزار ثبت می کند (با نام کاربری و رمز عبور خود).

هر زمان تعمیرکاری با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سیستم شود می تواند دستگاه های روی میز خود را در نرم افزار مشاهده کند و کارهایی که بر روی دستگاه ها انجام داده است را در سیستم ثبت کرده و قطعات و اجرت های مربوطه را در نرم افزار وارد نماید. و پس از پایان تعمیر، وضعیت نهایی دستگاه را مشخص کند و دستگاه تعمیری را به واحد تحویل (که می تواند با واحد پذیرش یکی باشد) و مسئول تحویل به مشتری (که می تواند همان مسئول پذیرش باشد) انتقال دهد.

در نهایت مسئول تحویل دستگاه را به مشتری تحویل داده، هزینه تعمیر را دریافت کرده و در نرم افزار ثبت می کند.

 

روش دوم:

هر چند روش اول روش بسیار دقیق، صحیح و کاربردی است اما در تعمیرگاه های کوچک کمتر کاربرد دارد.

در تعمیرگاه های کوچک معمولا فقط یک نفر با نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس سر و کار دارد و اطلاعات را در نرم افزار ثبت می کند.

حتی در برخی تعمیرگاه ها به دلیل کم بودن ترافیک کاری امکاناتی از قبیل ثبت انتقال دستگاه های تعمیری به واحد های مربوطه و ثبت اینکه هر دستگاه تعمیری دست کدام تعمیرکار است نه تنها مفید نیست بلکه فقط باعث اذیت شدن کاربر نرم افزار است.

لذا در این تعمیرگاه ها فقط یک نفر وظیفه کار با نرم افزار را بر عهده دارد و اطلاعات لازم را در نرم افزار وارد می نماید.

 

حتی اگر تمایل دارید به روش دوم تعمیرگاه خود را مدیریت کنید باز هم بهتر است برای تمام کسانی که در تعمیرگاه شما مشغول به کار هستند نام کاربری ایجاد کنید.

برای این منظور وارد آیتم 820 منوی اصلی شوید:

سپس مانند تصویر زیر وارد سربرگ کاربری شوید:

برای ساخت یک نام کاربری جدید بر روی "افزودن کاربر" کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود:

نام کاربر را وارد کرده و بر روی ثبت کلیک کنید تا پیام زیر ظاهر گردد:

در این پیام بر روی "بله" کلیک کنید تا برای کاربری که در حال افزودن آن به سیستم هستید حساب مالی هم در نرم افزار اضافه شود. سپس پنجره زیر باز خواهد شد:

در صورتی که این کاربر یک تعمیرکار است برای محاسبه حقوق و دستمزد درصد اجرت وی را در این پنجره وارد کرده و بر روی ثبت کلیک کنید.

اما اگر این کاربر تعمیرکار نیست یا به هر دلیلی نمی خواهید برای وی درصد اجرت تعریف کنید مقدار صفر وارد کرده و بر روی ثبت کلیک کنید.

دقت کنید که در هر صورت حتما بر روی "ثبت" کلیک کنید. سپس پیام زیر ظاهر می گردد:

در صورتی که کاربری که در حال معرفی آن به نرم افزار هستید مسئول پذیرش یا واحد تحویل است یا به هر دلیلی با مشتریان سر و کار دارد و ممکن است مستقیما از مشتریان وجه نقد دریافت کند بر روی "بله" کلیک کنید تا در نرم افزار برای وی صندوق تعریف گردد و شما بتوانید گزارش مبالغ دریافتی توسط این کاربر را بررسی کنید.

در نهایت کاربر مورد نظر به لیست کاربران افزوده خواهد شد:

وقتی کاربری به سیستم افزوده می گردد در ابتدا هیچگونه دسترسی و مجوزی ندارد و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید هیچ کدام از مجوز های برای کاربر مورد نظر تیک نخورده اند.

در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه و خدمات پس از فروش اسکناس تعداد بسیار زیادی مجوز تعریف شده است که شما می توانید به صورت دستی هر کدام از این مجوز ها را که لازم داشتید برای کاربر مورد نظر خود انتخاب کنید و در نهایت برای ذخیره بر روی "ویرایش کاربر" کلیک کنید.

اما جهت سهولت بیشتر می توانید از مجوز سریع موجود در نرم افزار استفاده کنید:

به عنوان مثال اگر کاربر مورد نظر تعمیرکار است از این لیست گزینه "تعمیرکار" را انتخاب کرده و سپس بر روی "ویرایش کاربر" کلیک کنید تا دسترسی ها اعمال شود.

البته می توانید برای دادن مجوز به کاربران از تلفیق دو روش خودکار و دستی استفاده کنید یعنی اول از لیست مجوز های سریع یک گزینه را انتخاب کنید و سپس به صورت دستی مجوز ها را کم یا زیاد کنید.

همچنین می توانید بعد از اینکه به صورت دستی به یک کاربر دسترسی های دلخواهتان را دادید، مجوز دستی را به عنوان یک مجوز سریع ذخیره کنید. برای این کار پس از اینکه به صورت دستی تیک مجوز های دلخواهتان را زدید بر روی جدول مجوز ها راست کلیک کرده و گزینه "ذخیره به عنوان مجوز سریع" را انتخاب کنید:

 

فصل سوم: نحوه ثبت حقوق و دستمزد تعمیرکاران درصدی

ابتدا به پر کاربردترین بخش یعنی حقوق و دستمزد درصدی تعمیرکاران می پردازیم.

تعمیرکار را طبق آنچه در فصل قبل گفته شد تعریف کرده و درصد وی را مشخص کنید.

اکنون باید ثبت قطعه و اجرت بر روی دستگاه تعمیری صورت گیرد.

وقتی تعمیرکار مورد نظر وارد بخش ثبت "قطعه و اجرت" شود:

کافی است فقط قطعات و اجرت های دلخواه را بر روی دستگاه تعمیری ثبت کند.

 

اگر می خواهید به روش دومی که در فصل دوم گفته شد تعمیرگاه خود را مدیریت کنید و فقط یک نفر قرار است با نرم افزار کار کند نیز روند کار به همین صورت است فقط با این تفاوت که چون فقط یک نفر مسئول ثبت اطلاعات در نرم افزار است هنگام تعریف قطعات مصرفی و اجرت ها باید تعمیرکار مورد نظر را نیز از لیست انتخاب کند:

 

اگر این کار صورت نگیرد اجرت این دستگاه برای تعمیرکار مربوطه محاسبه نمی گردد.

همچنین همانطور که تصویر مشخص است در اینجا می توانید درصد تعمیرکار را برای این یک دستگاه تعمیری تغییر دهید.

 

فصل چهارم: گزارش درصد تعمیرکاران

هر تعمیرکار برای مشاهده گزارش حقوق و دستمزد و درصدهای خود می تواند بر روی صفحه اصلی نرم افزار راست کلیک کرده و گزینه "گزارش درصد کارمندان" را انتخاب کند:

پس از انتخاب گزینه "گزارش درصد کارمندان" پنجره انتخاب بازه تاریخی برای نمایش گزارش ظاهر می گردد:

پس از انتخاب بازه تاریخی گزارش درصد تعمیرکار نشان داده می شود

در صورتی که مدیر وارد بخش "گزارش درصد کارمندان" شود قسمت انتخاب کارمند غیر فعال نیست و می تواند گزارش درصد هر کدام از تعمیرکاران را مشاهده کند

ضمنا به طور پیش فرض فقط درصدهایی در لیست ظاهر می گردند که دستگاه تعمیری به مشتری تحویل داده شده باشد.

در صورتی که تمایل دارید درصد اجرت دستگاه هایی که هنوز به مشتری تحویل داده نشده اند نیز نشان داده شود تیک گزینه "فقط درصد تعمیر دستگاه های تحویل شده" را بردارید.

 

در صورت تمایل می توانید گزارش درصد تعمیرکاران را به تفکیک دستگاه های تعمیری و دقیق تر مشاهده نمایید. برای این کار کافی است برای مشاهده درصد ها به جای راست کلیک روی صفحه اصلی نرم افزار وارد آیتم 441 منوی اصلی شوید:

 

فصل پنجم: تعریف حقوق ثابت برای تعمیرکاران یا دیگر کارمندان

برای تعریف حقوق ثابت برای کارمندان وارد آیتم 71 منوی اصلی شوید:

 

 

 

مانند تصویر بالا وارد بخش کارمندها شده، بر روی کارمند خود راست کلیک کرده و گزینه "مشاهده و ویرایش اطلاعات حساب" را انتخاب نمایید:

 

 

 

مانند تصویر بالا دستمزد تعمیرکار را مشخص می کنیم.

توجه کنید که تاریخ آخرین پرداخت بسیار مهم است. این گزینه روی هر تاریخی تنظیم گردد نرم افزار فرض را بر این می گذارد که تا آن تاریخ شما حقوق کارمند مربوطه را پرداخت کردید و از آن تاریخ به بعد به صورت ماهیانه، هفتگی یا ... برای کارمند مورد نظر حقوق ثبت می کند.

 

 

برچسب ها:

سيستم حقوق و دستمزد تعميرگاه , نرم افزار محاسبه دستمزد تعميركاران درصدي , نرم افزار محاسبه حقوق تعميركاران درصدي , حقوق و دستمزد تعميركاران درصدي , دستمزد تعميركاران , نرم افزار مديريت تعميركاران , نرم افزار حقوق و دستمزد تعميرگاه , حقوق و دستمزد , حقوق ثابت , نرم افزار مديريت پورسانت , درصد تعميركار , درصد كارمند , محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل , نرم افزار حقوق و دستمزد تكنسين درصدي , نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد كاركنان