وبلاگ - آخرین اخبار

 بسم الله الرحمن الرحیم

پیش نیاز ها:

آموزش سطح ۱ نرم افزار حسابداری فروشگاهی، شرکتی اسکناس

فهرست مطالب

فصل اول: آموزش ثبت اسناد واریز و برداشت از بانک

فصل دوم: آموزش مشاهده موجودی و گردش حساب بانک ها

فصل سوم: آموزش ثبت سند دریافت و پرداخت چک

فصل چهارم: آموزش ثبت سند خرج کردن چک های مشتری

فصل پنجم: آموزش ثبت سند خواباندن چک به حساب بانک (چک نزد بانک)

فصل ششم: آموزش مشاهده و مدیریت چک ها و ثبت وصولی چک

فصل هفتم: آموزش ثبت سند برگشت چک

فصل هشتم: آموزش کنترل دسته چک

فصل اول: آموزش ثبت اسناد واریز و برداشت از بانک

قبل از هر چیز اگر هنوز حسابی برای بانک خودتان در نرم افزار ایجاد نکرده اید وارد آیتم ۷۱ منوی اصلی شوید:

Title: معرفی حساب بانک در نرم افزار اسکناس
Title: افتتاح حساب برای بانک در نرم افزار حسابداری اسکناس

مانند تصویر بالا وارد گروه “بانک ها” شوید و پس از نوشتن نام و موجودی بانک بر روی “افزودن حساب” کلیک کنید. و تمامی بانک هایی که در آنها حساب دارید را به همین صورت ثبت کنید.

ثبت سند واریز به بانک یا برداشت از بانک:

هر زمان وجهی را از بانک برداشت می کنید یا واریز می کنید باید در نرم افزار حسابداری سند مربوطه را ثبت کنید.

ثبت سند واریز و برداشت بانک بسیار ساده است کافی است با حساب بانک مانند یکی از مشتریانتان برخورد کنید. یعنی مانند آنچه در فصل هفتم آموزش سطح ۱ گفته شد وقتی از بانک وجهی برداشتی می کنیم باید در حساب بانک سند پرداخت نقد ثبت کنیم و وقتی وجهی واریز می کنیم باید برای حساب بانک سند دریافت نقد ثبت کنیم.

برای درک بهتر فرض کنید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب بانک ملی خود واریز کردیم برای ثبت سند مربوطه در صفحه اصلی نرم افزار “-” را بر روی کیبورد می زنیم تا منوی زیر باز گردد:

Title: واریز وجه نقد به بانک

سپس کلید “۲” را بر روی کیبورد می زنیم تا پنجره “پرداخت نقد” باز شود:

Title: واریز وجه نقد به بانک در نرم افزار حسابداری اسکناس

در اینجا نرم افزار از ما می خواهد مشخص کنیم که وجه نقد خود را به چه کسی پرداخت کردیم. از آنجایی که ما پول را به حساب بانک واریز کردیم در این قسمت نام بانک را جستجو کرده و انتخاب می کنیم:

Title: واریز وجه نقد به حساب بانک در نرم افزار حسابداری اسکناس

مانند تصویر بالا پس از انتخاب حساب بانک مبلغ ۲ میلیون ریال را وارد کرده و بر روی “ثبت سند” کلیک می کنیم.

تا اینجا متوجه شدیم که ثبت اسناد برداشت و واریز به حساب بانک مانند ثبت سند دریافت و پرداخت از مشتریان است. اکنون مدل های دیگری از واریز و برداشت را بررسی می کنیم.

فرض کنید وجه واریزی به حساب بانک را ما واریز نکردیم بلکه یکی از مشتریان این وجه را واریز کرده است. برای ثبت سند واریز وجه به بانک توسط مشتری کافی است گزینه “دریافت توسط حواله به…” را انتخاب کنیم و یا در صفحه اصلی نرم افزار کلید های مثبت(+) و ۴ را به ترتیب بر روی کیبورد فشار دهیم:

Title: واریز وجه به بانک توسط مشتری در نرم افزار حسابداری اسکناس
Title: حواله وجه نقد به بانک

ابتدا باید حواله دهنده را مشخص کنیم که همان مشتری مربوطه است:

Title: واریز وجه به بانک توسط مشتری در نرم افزار حسابداری

سپس باید نام حواله گیرنده را مشخص کنیم که طبیعتا بانکی است که مشتری وجه را درون آن واریز کرده:

Title: ثبت سند واریز پول به حساب بانک توسط مشتری

سپس مبلغ را وارد کرده و در نهایت بر روی “ثبت سند” کلیک می کنیم.

حال فرض کنید مبلغی را از یک بانک به بانک دیگر خودتان انتقال دادید. برای ثبت در نرم افزار کافی است مانند بالا وارد “دادگی حواله به…” شوید و در قسمت نام حواله دهنده بانک اول و در قسمت نام حواله گیرنده بانکی که پول به آن واریز شده است را انتخاب کنید.

فصل دوم: آموزش مشاهده موجودی و گردش حساب بانک ها

برای مشاهده موجودی بانک های کافی است وارد آیتم ۳۰۲ منوی اصلی شوید:

Title: وورد به گزارش موجودی و صورت حساب بانک
Title: گزارش موجودی بانک ها

برای مشاهده گردش حساب، بانک مربوطه را انتخاب کرده و سپس اینتر بزنید:

Title: گزارش موجودی و ریز گردش حساب بانک

نکته: برای بررسی اختلاف حساب موجودی بانک نرم افزار و موجودی واقعی بانکی می توانید پرینت گردش حساب از بانک خود تهیه کرده و با این گزارش تطابق دهید. برای راحتی تطابق می توانید سطر های گزارش را علامت بزنید یعنی با استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl+B و Ctrl+R می توانید سطر های دلخواه را رنگی کنید:

Title: بررسی اختلافات موجودی بانک در نرم افزار حسابداری اسکناس

فصل سوم: آموزش ثبت سند دریافت و پرداخت چک

پرداخت چک به مشتری از دسته چک:

برای ثبت سند پرداخت چک در منوی اصلی نرم افزار مانند تصویر زیر گزینه “پرداخت چک از دسته چک” را انتخاب نمایید و یا کلید های ترکیبی “۳۱-” را بر روی کیبورد تایپ نمایید:

Title: پرداخت چک از دسته چک
Title: ثبت سند پرداخت چک به مشتری از دسته چک

در این قسمت حساب مشتری یا شخصی که به ایشان چک پرداخت نمودید را انتخاب نمایید:

Title: ثبت سند پرداخت چک به مشتری از دسته چک در نرم افزار حسابداری اسکناس

سپس مانند تصویر به ترتیب شماره چک، تاریخ چک، بانک مربوطه و مبلغ چک را وارد نموده و سند را ثبت کنید.

دریافت چک از مشتری:

برای ثبت سند دریافت چک از مشتری مانند تصویر زیر از منوی اصلی آیتم “دریافت چک” را انتخاب کنید یا کلید های ترکیبی “۳+” را بر روی کیبورد تایپ نمایید:

Title: دریافت چک از مشتری
Title: ثبت سند دریافت چک از مشتری در نرم افزار حسابداری اسکناس

و مانند تصویر بالا بقیه اطلاعات را پر کنید

نکته: توجه کنید که هنگام پرداخت چک به مشتری در قسمت انتخاب بانک، حتما باید یکی از بانک هایی که برای انها حساب ایجاد کردید را انتخاب کنید ولی هنگام دریافت چک به مشتری فقط کافی است نام بانک مشتری را تایپ کنید و حتی اگر حسابی برای آن نام ایجاد نکرده باشیم مشکلی نخواهید داشت.

فصل چهارم: آموزش ثبت سند خرج کردن چک های مشتری

برخی اوقات به جای پرداخت چک از دسته چک ممکن است بخواهیم چک هایی که از مشتریان دریافت کردیم را خرج کنیم. برای این منظور کافی است مانند تصویر زیر از منوی اصلی آیتم “خرج چک های دریافتی” را انتخاب کنید یا کلید های ترکیبی “۳۲-” را بر روی کیبورد تایپ نمایید:

Title: خرج چک های دریافتی
Title: آموزش خرج چک های دریافتی موجود در صندوق

در این پنجره ابتدا حسابی که تمایل داریم چک را به او بدهیم انتخاب می کنیم:

Title: ثبت سند خرج چک در نرم افزار حسابداری اسکناس

سپس در قسمت مشخص شده در تصویر قسمتی از مبلغ یا شماره چک را برای جستجو وارد کرده (یا این قسمت را خالی می گذاریم) و اینتر می زنیم. و از بین چک های ظاهر شده بر روی مورد دلخواه اینتر زده و سند را ثبت می کنیم.

فصل پنجم: آموزش ثبت سند خواباندن چک به حساب بانک (چک نزد بانک)

برخی اوقات پیش می آید چک های مشتریانمان را قبل از تاریخ سررسید به بانک تحویل می دهیم یا اصطلاحا به حساب بانک می خوابانیم.

ثبت سند خواباندن چک به حساب بانک مانند ثبت سند خرج چک است. برای این منظور مراحل فصل ۴ را پیموده و هنگام انتخاب حساب، حساب بانک دلخواه خود را انتخاب می کنیم:

Title: آموزش خواباندن چک به حساب بانک در نرم افزار حسابداری اسکناس

فصل ششم: آموزش مشاهده و مدیریت چک ها و ثبت وصولی چک

برای مشاهده و مدیریت چک های دریافتی و پرداختی وارد آیتم ۳۰۱ منوی اصلی می شویم:

Title: موجودی، گردش و مدیریت چک در نرم افزار حسابداری اسکناس
Title: موجودی و مدیریت چک

با استفاده از قسمت مشخص شده در تصویر می توانید گزارش چک های دلخواه را بگیرید به عنوان مثال برای مشاهده تمام چک های دریافتی عدد “۱۰” را بر روی کیبورد تایپ کنید:

Title: مشاهده همه چک های دریافتی در نرم افزار حسابداری اسکناس
Title: بررسی وضعیت چک های دریافتی در نرم افزار حسابداری اسکناس

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید چک های دریافتی وضعیت های متفاوتی دارند:

موجود در صندوق: چکی که از مشتری دریافت کردیم و هنوز رویداد دیگری مانند وصول یا خرج برای آن اتفاق نیفتاده است

دریافتی وصول شده: چکی که از مشتری دریافت کردیم، وصول شده است. توجه کنید که پس از وصول چک ها موجودی صندوق به میزان مبلغ چک افزایش می یابد

دریافتی خرج شده: چکی که از مشتری دریافت کردیم و آن را به شخص دیگری دادیم یا اصطلاحا چک را خرج کردیم.

ارسال به بانک: چک دریافتی از مشتری که اصطلاحا به حساب بانک خوابانده شده است.

ارسال به بانک (وصول): چکی که پس از خوابانده شدن به حساب بانک وصول شده و مبلغ چک به موجودی بانک افزوده شده است.

برای ثبت وصولی چک دلخواه، کافی است چک مربوطه را از لیست انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه “وصول/پاس چک” کلیک کنید و یا کلید F2 را بزنید.

همچنین اگر اشتباهی وصولی یک چک را ثبت کردید می توانید با کلید F3 یا کلیک بر روی “حذف وصولی/پاس” وصولی چک مربوطه را حذف کرده و چک را به حالت عادی برگردانید.

ضمنا برای مشاهده چک های پرداختی خود نیز می توانید عدد “۲۰” را بر روی کیبورد تایپ کنید تا تمام چک های پرداختی شما لیست شوند:

Title: مشاهده گزارش چک های پرداختی
Title: گزارش چک های پرداختی در نرم افزار حسابداری اسکناس

چک های پرداختی نیز به دو دسته پاس شده و پاس نشده تقسیم می شوند و برای ثبت پاس شدن یک چک نیز می توانید از کلید F2 استفاده نمایید.

نکته مهم: توجه کنید که چک های دریافتی و پرداختی تا زمانی که وصول یا پاس نشوند بر روی موجودی صندوق یا بانک شما تاثیری ندارند و تاثیر آنها از زمانی است که وصول یا پاس شوند.

فصل هفتم: آموزش ثبت سند برگشت چک

در صورتی که از یک مشتری چک دریافت کردید و وصول نشد یا به هر دلیلی خواستید چک را به او برگردانید تا مانده حسابش را طور دیگری تسویه کند کافی است مانند انچه در فصل ۴ گفته شد چک را به حساب خود شخص برگردانید یا به نوعی چک را به خودش خرج کنید.

فصل هشتم: آموزش کنترل دسته چک

برای معرفی و کنترل دسته چک در فرم “موجودی و مدیریت چک” گزینه “کنترل دسته چک” را انتخاب کنید و یا بر روی کیبورد عدد ۴ را تایپ کنید:

Title: کنترل دسته چک در نرم افزار حسابداری اسکناس
Title: آموزش کنترل دسته چک در نرم افزار حسابداری اسکناس

برای معرفی دسته چک، بانک دلخواه را انتخاب کرده و مانند تصویر شماره اولین چک و شماره آخرین برگه دسته چک را وارد نموده و بر روی “ذخیره تغییرات” کلیک کنید.

اکنون لیست تمامی چک های این دسته چک ظاهر می گردند و در صورت دلخواه می توانید با کلیک بر روی “نمایش چک های استفاده نشده” لیست برگه چک هایی که در نرم افزار ثبت نشدند را مشاهده نموده و با دست چک خود تطابق نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

گفتگو با ما در واتساپ