نرم افزار حسابداري فروشگاهي و شركتي اسكناس

مشاهده امکانات و توضیحات نرم افزار اسکناس


نرم افزار حسابداري فروشگاهي و شركتي اسكناس

نرم افزار حسابداري فروشگاهي و شركتي اسكناس

بسم الله الرحمن الرحيم

آموزش سطح 1 نرم افزار حسابداري فروشگاهي، شركتي اسكناس

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: شروع به كار

فصل دوم: پنجره اصلي نرم افزار حسابداري اسكناس

فصل سوم: آموزش معرفي اجناس و خدمات

فصل چهارم: آموزش معرفي حساب ها

فصل پنجم: آموزش ثبت فاكتور خريد

فصل ششم: آموزش ثبت فاكتور فروش

فصل هفتم: آموزش عمليات دريافت و پرداخت، ثبت هزينه ها

فصل هشتم:  آموزش مشاهده حذف و ويرايش

فصل نهم: گزارشات پايه

فصل دهم: آموزش چاپ گزارشات

 

مقدمه

نظر به گسترش روز افزون دانش الكترونيك و نياز هاي جديد جامعه تجاري به سيستم هاي دقيق نرم افزاري، جهت ايجاد محيطي امن، جلب اعتماد مشتري، مديريت اطلاعات مالي، نظارت دقيق بر عملكرد كاركنان و... وجوب استفاده از نرم افزاري جامع و مطمئن با پشتيباني قدرتمند براي تمامي اصناف و مشاغل انكار ناپذير است.

شركت نرم افزاري اسكناس با مهندسين مجرب اقدام به طراحي نرم افزار حسابداري فروشگاهي و شركتي نموده است كه با ظاهري ساده و قابل فهم تمام نياز هاي شركت هاي خدماتي، فروشگاه ها و توليدي هاي كوچك را برطرف مي سازد.

يكي از مهم ترين مزاياي نرم افزار حسابداري اسكناس ساده و مفهوم بودن آن براي افراد غير حسابدار است چون نرم افزار حسابداري اسكناس مخصوص افراد معمولي طراحي شده و در كنار دارا بودن امكانات بسيار حسابداري، صاحبان مشاغل گوناگون مي توانند بدون داشتن دانش حسابداري به راحتي با مطالعه اين آموزش از اين نرم افزار به بهترين وجه استفاده كنند.

در اين متن به آموزش بخش هايي از سيستم حسابداري كه ضروري تر به نظر مي رسند مي پردازيم.

نكته: اين آموزش مخصوص فروشگاه ها و شركت هاي كوچك است براي شركت ها يا فروشگاه هاي بزرگ بايد آموزش سطح 2 را هم مطالعه كنيد.

 

فصل اول: شروع به كار

توجه: اگر هنوز نرم افزار حسابداري اسكناس را نصب نكرده ايد بهتر است ابتدا آموزش نصب نرم افزار اسكناس را مطالعه كنيد.

پس از اجراي نرم افزار، پنجره ورود كاربران باز خواهد شد

براي ورود كافي است بر روي كاربر مدير كليك، رمز عبور پيشفرض (123) را وارد كرده و بر روي ورود كليك كنيد

پس از ورود به نرم افزار اسكناس پنجره "شروع به كار" را مي بينيد توجه كنيد كه اين پنجره فقط در اولين ورود به نرم افزار باز مي شود و براي راحتي شما عزيزان طراحي شده است

در اين پنجره بر روي بعدي كليك كنيد تا صفحه زير نمايان شود

مانند تصوير اطلاعات خود را با دقت وارد كنيد. توجه كنيد كه "نوع كار و استفاده از نرم افزار" بسيار مهم است زيرا تمام تنظيمات نرم افزار بر اساس اين انتخاب شما خواهد بود

پس از درج اطلاعات بر روي بعدي كليك كنيد

در صفحه بعد در صورتي كه تيك گزينه "هنوز نرم افزار را خريداري نكرده ام!" را نزنيد بعد از كليك بر روي پايان وارد قسمت ثبت اطلاعات قفل نرم افزار مي شويد و بايد اطلاعات خريد خود را كه از ما دريافت كرديد وارد نماييد.

فصل دوم: پنجره اصلي نرم افزار حسابداري اسكناس

پس از انجام تنظيمات اوليه پنجره اصلي نرم افزار را مشاهده مي كنيد:

SNAGHTML388ee7

در سمت چپ پنجره اصلي دسترسي سريع به منو قرار دارد. بيشتر امكاناتي كه شما براي حسابداري يك فروشگاه يا شركت كوچك لازم داريد در اين قسمت وجود دارد. بقيه آيتم ها كه در اين ليست وجود ندارند از منوي اصلي (ثبت، مشاهده، گزارشات و...) در دسترس خواهند بود.

در حقيقت ميانبر آيتم هاي پر كاربرد منوي اصلي در قسمت "دسترسي سريع به منو" قرار دارد و شما مي توانيد با كليك بر روي تنظيمات پايين، ميانبرهاي اين قسمت را كم يا زياد كنيد...

نكته قابل توجه: هر كدام از منو هاي بالا با يك عدد شروع مي شود (مثلا عدد منوي گزارشات 3 است) و وارد هر منو كه بشويد، زيرمنو هاي آن نيز هر كدام عدد منحصري دارند. اين اعداد به ما كمك مي كنند كه سريع بتوانيم وارد منوها شويم. به عنوان مثال براي ورود به منوي گزارشات علاوه بر استفاده از ماوس مي توانيد با فشردن عدد 3 بر روي كيبورد منو را باز كنيد. در اين آموزش در برخي موارد به جاي بيان مسير كامل از اين اعداد استفاده شده است به عنوان مثال به جاي بيان اين مسير : "از منوي "گزارشات" وارد زير منوي "گزارش معاملات" شده و آيتم "گزارش فروش" را انتخاب كنيد" فقط مي گوييم وارد آيتم 323 منوي اصلي بشويد و شما مي دانيد اگر در فرم اصلي نرم افزار اين عدد را روي كيبورد تايپ كنيد وارد مسير ذكر شده مي شويد.

 

فصل سوم: آموزش معرفي اجناس و خدمات

قبل از هر كاري بايد ليست اجناس موجود در فروشگاه يا خدمات شركت را به نرم افزار حسابداري معرفي كنيم تا بعدا بتوانيم با استفاده از اين اطلاعات، فاكتور خريد و فروش ثبت كنيم.

براي اين كار وارد آيتم 70 منوي اصلي شويد (همانطور كه گفته شد براي اين كار بايد در پنجره اصلي نرم افزار عدد 7 و سپس عدد 0 كيبورد را بزنيد) و يا از منوي اطلاعات اوليه گزينه معرفي اجناس و خدمات را انتخاب كنيد. اولين باري كه وارد معرفي اجناس بشويد پنجره زير باز مي شود:

SNAGHTML58c7a3

در اين قسمت بايد تعداد سطوح اجناس را انتخاب كنيد. در معرفي اجناس يك سطحي امكان گروه بندي اجناس وجود ندارد. و در مدل 3 سطحي علاوه بر گروه بندي مي توانيد گروه ها را دسته بندي كنيد

نمونه ثبت جنس به صورت سه سطحي: دسته:شلوار -- گروه:لي -- جنس:مدل 32

نمونه ثبت جنس به صورت دو سطحي: گروه:شلوار -- جنس:لي مدل 32 يا گروه:شلوار لي -- جنس: مدل 32

نمونه ثبت جنس به صورت يك سطحي:جنس: شلوار لي مدل 32

مدل دو سطحي معمولا بيشترين طرفدار را دارد پس در اين آموزش دو سطحي را انتخاب مي كنيم.

پس از انتخاب تعداد سطوح وارد پنجره معرفي اجناس مي شويم:

SNAGHTML64f049

اين پنجره شامل دو قسمت گروه ها و اجناس مي باشد پس ابتدا گروه هاي اجناس را وارد كرده و سپس براي هر گروه اجناس مربوط را وارد مي كنيم

براي افزودن يك گروه در قسمت بالا سمت چپ اطلاعات گروه را وارد كرده (نام گروه، نوع، حداقل موجودي، سريال دار) و سپس بر روي افزودن كليك مي كنيم

نوع: نوع گروه مي تواند فروشگاهي يا خدماتي باشد.

حداقل موجودي: در صورتي كه براي گروه حداقل موجودي تعريف كنيم هر كدام از اجناس درون گروه كه موجودي آنها در انبار كمتر از حداقل تعريف شده بشود نرم افزار حسابداري اسكناس به ما هشدار مي دهد تا نسبت به خريد جنس مورد نظر اقدام نماييم. توجه كنيد كه حداقل موجودي براي جنس از نوع خدماتي معنايي ندارد.

سريال دار: اين گزينه مخصوص اصنافي است كه اجناس سريال دار خريد و فروش مي كنند مانند صنف تلفن همراه، رايانه و... در صورتي كه تيك گزينه سريال دار را بزنيد هنگام خريد و فروش اجناس اين گروه مي توانيد به ازاي هر جنس شماره سريال آن را وارد كنيد (دستي يا با باركدخوان)، و مي توانيد بعدا شماره سريال ها را جستجو كنيد و يا سرگذشت يك جنس خاص را با استفاده از سريالش بررسي كنيد. اين كار به شما خيلي كمك مي كند به عنوان مثال اگر شما كالايي بفروشيد و مشتري كالاي مشابه ديگري را براي مرجوع نزد شما بياورد از روي شماره سريال متوجه خواهيد شد.

براي ويرايش اطلاعات يك گروه، ابتدا گروه مورد نظر را از ليست انتخاب مي كنيم، سپس اطلاعات آن را تغيير داده و در نهايت بر روي ويرايش گروه كليك مي كنيم

بعد از ورود گروه هاي دلخواه بايد اجناس هر گروه را وارد كنيم.

SNAGHTML72caee

براي ورود اجناس، ابتدا گروه مورد نظر را انتخاب مي كنيم سپس در قسمت پايين اطلاعات جنس مورد نظر را وارد كرده و بر روي افزودن كليك مي كنيم.

اطلاعات ضروري كه براي اجناس بهتر است حتما وارد كنيد: نام، قيمت خريد، قيمت فروش، موجودي

تعداد در كارتن: برخي مشاغل مانند بنك داران اجناس را علاوه بر تك تك به صورت كارتني هم خريد و فروش مي كنند اين گزينه نرم افزار اسكناس براي حسابداري اين اصناف مفيد است.

حداقل موجودي: مانند حداقل موجودي گروه است، اگر براي گروه حداقل موجودي تعريف كرديد نيازي نيست براي تك تك اجناس آن گروه حداقل موجودي تعريف كنيد.

نوع جنس: در گروه هاي فرشگاهي مي توانيم يك جنس خدماتي اضافه كنيم ولي در گروه هاي خدماتي نمي توانيم جنس فروشگاهي اضافه كنيم.

موجودي: موجودي اوليه جنس مورد نظر را بايد در اين قسمت وارد كنيم. توجه كنيد كه موجودي براي نوع خدماتي معنايي ندارد.

موجودي اوليه چيست؟

در تمامي نرم افزار هاي حسابداري فروشگاهي استاندارد روش صحيح اين است كه موجودي اجناس بر اساس فاكتور هاي خريد و فروش مشخص شود يعني به ازاي ثبت هر فاكتور خريد موجودي كالا زياد و به ازاي ثبت فاكتور فروش موجودي كالا كم شود. ولي وقتي تازه شروع به كار با نرم افزار حسابداري مي كنيم اجناس زيادي در فروشگاه داريم كه ممكن است از هر كسي خريده باشيم و نخواهيم فاكتور هاي خريد و فروش قديمي را ثبت كنيم. اينجا مفهوم موجودي اوليه نمايان مي شود براي ثبت موجودي اول دوره اجناس نيازي به ثبت فاكتور خريد نيست و مي توانيم هنگام معرفي جنس موجودي اوليه آن را وارد كنيم.

نكته مهم: توجه كنيد كه ثبت موجودي اجناس فقط بايد اول دوره صورت بگيرد و پس از آن ديگر هيچگاه نيازي به تغيير موجودي نيست بلكه موجودي بايد به وسيله ثبت فاكتور خريد و فروش تغيير كند.

براي ويرايش اطلاعات يك جنس، ابتدا جنس مورد نظر را از ليست انتخاب مي كنيم، سپس اطلاعات آن را تغيير داده و در نهايت بر روي ويرايش جنس كليك مي كنيم.

تبريك، شما موفق شديد اجناس خود را به نرم افزار مديريت مالي و حسابداري اسكناس معرفي كنيد.

 

فصل چهارم: آموزش معرفي حساب ها

بعد از معرفي اجناس و خدمات نوبت به معرفي حساب ها مي رسد تا هر زمان خواستيم بتوانيم براي هر حسابي فاكتور خريد و فروش يا دريافت و پرداخت ثبت كنيم.

معرفي حساب شامل معرفي اشخاص (همكاران، مشتريان و...)، معرفي بانك ها، معرفي هزينه ها (اجاره، قبوض و...)، معرفي كارمند ها و... مي باشد.

همانطور كه متوجه شديد ما حتي به هزينه ها به چشم حساب نگاه مي كنيم.

براي معرفي حساب ها وارد آيتم 71 منوي اصلي شويد (همانطور كه گفته شد براي اين كار بايد در پنجره اصلي نرم افزار عدد 7 و سپس عدد 1 كيبورد را بزنيد) و يا از منوي اطلاعات اوليه گزينه معرفي حساب را انتخاب كنيد. تا پنجره زير نمايان گردد:

 

SNAGHTML45b79c

گروه هاي حساب از قبل تعريف شدند كه برخي از آنها را توضيح مي دهيم:

اشخاص: در اين گروه حساب اشخاص را وارد مي كنيم اشخاصي مانند همكاران، مشتريان و...

بانك ها: در اين گروه بانك هايي كه در آنها حساب داريم را وارد مي كنيم.

كارمند ها: در صورت دلخواه افرادي كه از ما دستمزد دريافت مي كنند را در اين گروه وارد مي كنيم مانند كارمند ها، كارگر ها، ويزيتور ها، بازارياب ها و...

هزينه ها: حساب هاي هزينه خود را در اين گروه وارد مي كنيم هزينه هايي مانند قبوض خدماتي، اجاره و...

 

براي معرفي يك حساب ابتدا گروه حساب را انتخاب مي كنيم سپس در قسمت پايين نام و مانده حساب را وارد كرده و بر روي افزودن كليك مي كنيم.

توجه كنيد كه مانده حساب هم مانند موجودي اوليه جنس است يعني فقط مانده حساب اوليه را هنگام معرفي حساب مشخص مي كنيم و از آن به بعد روش درست اين است كه با زدن فاكتور و سند، مانده حساب به صورت خودكار كم يا زياد شود.

براي ويرايش اطلاعات يك حساب، ابتدا حساب مورد نظر را از ليست انتخاب مي كنيم، سپس اطلاعات آن را تغيير داده و در نهايت بر روي ويرايش حساب كليك مي كنيم

در صورتي كه تمايل داشتيد اطلاعات تكميلي براي هر حساب وارد كنيد (مانند شماره تلفن، آدرس، شغل و...) روي حساب مورد نظر راست كليك كرده و گزينه "مشاهده و ويرايش اطلاعات حساب" را انتخاب كنيد:

پس از انتخاب گزينه ذكر شده پنجره زير باز خواهد شد:

SNAGHTML2ef0b5

در اين پنجره اطلاعات كامل حساب را وارد كنيد و سپس بر روي "ثبت" كليك كنيد.

نكته 1: توجه كنيد كه هنگام افزودن حساب براي اشخاص، بانك ها و كارمند ها حتما مانده بدهكاري يا بستانكاري را وارد كنيد مثلا اگر شخصي 500 هزار تومن از ما طلب دارد بعد از نوشتن نامش وضعيت را بر روي بستانكار تنظيم كرده و در قسمت مانده حساب 5،000،000 تايپ مي كنيم سپس بر روي افزودن حساب كليك مي كنيم. يا اگر در بانك ملي حساب داريم از ليست گروه ها گزينه بانك ها را انتخاب مي كنيم سپس در قسمت نام "ملي" مي نويسيم، وضعيت را بر روي بدهكار قرار داده و در قسمت مانده حساب، موجودي حسابمان را وارد مي كنيم.

نكته 2: بهتر است اولين حسابي كه در گروه اشخاص اضافه مي كنيم حسابي به نام "مشتري متفرقه" باشد تا بتوانيم به سادگي براي مشترياني كه نزد ما حساب ندارند در اين حساب فاكتور ثبت كنيم.

نكته 3: بانك ها معمولا هميشه به ما بدهكار هستند چون هميشه در حسابمان پول داريم.

 

تبريك، شما موفق شديد طرف حساب هاي خود را به نرم افزار حسابداري و مديريت مالي اسكناس به آساني معرفي كنيد.

 

فصل پنجم: آموزش ثبت فاكتور خريد

در اين فصل له آموزش ثبت فاكتور خريد در نرم افزار حسابداري اسكناس مي پردازيم.

براي اجناسي كه خريداري مي كنيم بايد فاكتور خريد ثبت كنيم زيرا با ثبت فاكتور خريد اولا: موجودي جنس در نرم افزار افزايش مي يابد، دوما: مانده حسابمان با شخص فروشنده نسبت به فاكتور ثبت شده تغيير مي كند، سوما: قيمت خريد جنس مشخص مي گردد و خيلي موارد ديگر...

پس ثبت فاكتور خريد براي داشتن گزارشات دقيق و محاسبه سود زيان درست بسيار ضروري است همانقدر كه ثبت فاكتور فروش ضروري است.

براي ثبت فاكتور خريد وارد آيتم 1+1 از منوي اصلي بشويد يعني روي كيبورد كليد هاي 1 سپس + سپس 1 را تايپ كنيد (همچنين مي توانيد به جاي 1+1 فقط +1 را تايپ كنيد يعني 1 اول را حذف كنيد).

SNAGHTML62feba

همانطور كه در تصوير مشاهده مي كنيد همه حساب هايي كه در معرفي حساب ها ثبت كرديم و همه اجناسي كه در معرفي اجناس ثبت كرديم در قسمت فاكتور خريد ليست شده اند.

ابتدا بايد مشخص كنيم كه تمايل به ثبت فاكتور خريد در كدام حساب را داريم براي اين كار در قسمت زرد رنگ قسمتي از نام حساب مورد نظر را تايپ مي كنيم تا جستجو شود و براي انتخاب يا با ماوس بر روي حساب مورد نظر دابل كليك مي كنيم و يا با استفاده از دكمه هاي بالا و پايين كيبورد و زدن كليد Enter وارد حساب مي شويم (بهتر است در قسمت ثبت فاكتور خريد يا فروش فقط با كيبورد كار كنيم تا سرعت انجام عمليات بيشتر شود).

بعد از انتخاب حساب بقيه كار در قسمت سمت راست ثبت فاكتور انجام مي گيرد.

SNAGHTML696e6d

براي ثبت خريد يك جنس ابتدا در صورت دلخواه قسمتي نامش را در قسمت زرد رنگ تايپ مي كنيم تا جستجو شود سپس از ليست يا با كيبورد يا با دابل كليك ماوس انتخابش مي كنيم تا پنجره زير باز شود:

SNAGHTML7c6884

توجه: همانطور كه در تصوير مشاهده مي كنيد در سمت راست اطلاعاتي در مورد اين جنس نمايش داده مي شود مانند موجودي جنس، تاريخ و قيمت آخرين خريدي كه داشتيم، تاريخ و قيمت آخرين فروشي كه داشتيم و تاري و قيمت آخريد خريد يا فروشي كه از اين شخص داشتيم. اين اطلاعات مي توانند به ما كمك زيادي بكنند.

در اين پنجره مقدار (يا تعداد) جنس خريداري شده را وارد كرده و اينتر مي زنيم، سپس قيمت واحد را وارد كرده و اينتر مي زنيم، قيمت كل محاسبه شده و در قسمت مربوطه نمايش داده مي شود اگر همه چيز درست بود براي بار سوم اينتر مي زنيم تا اين پنجره بسته شود و يك رديف به جدول ثبت فاكتور افزوده گردد. به همين صورت مي توانيم هر تعداد كه لازم است جنس به فاكتور خريد اضافه كنيم:

SNAGHTML82cbf8

پس از پايان ثبت اقلام خريداري شده نوبت به پرداخت هزينه آنها مي رسد. البته اگر هزينه اي بابت فاكتور پرداخت نكرده ايم مي توانيم بر روي ثبت فاكتور كليك كرده (با F5 بزنيم) تا فاكتور ثبت گردد. در اين صورت بابت اين اقلام خريداري شده صاحب حساب از ما بستانكار مي شود و هر زمان كه به او وجهي پرداخت كرديم همان موقع پرداختمان را ثبت مي كنيم.

حال فرض كنيد كه مي خواهيم مقداري از مبلغ فاكتور را پرداخت كنيم.

اگر به شخص وجه نقد پرداخت كرديم بر روي "پرداخت نقد" كليك مي كنيم تا پنجره زير نمايان گردد:

در صورت تمايل مانند تصوير توضيحاتي نوشته و بعد مبلغ را وارد كرده و اينتر مي زنيم

اگر بابت اين اجناس چك پرداخت كرده ايم بايد بر روي "پرداخت چك" كليك كنيم. بعد از كليك بر روي پرداخت چك دو گزينه باز مي شود كه بايد يكي را انتخاب كنيم:

اگر از دسته چك خودمان چك داديم بايد گزينه اول و اگر چك هايي كه قبلا از مشتريانمان گرفتيم را خرج كرديم بايد گزينه دوم را بزنيم، در اينجا ما گزينه اول را انتخاب مي كنيم تا پنجره زير نمايان گردد

SNAGHTML8fb6c3

به ترتيب شماره چك، بانك، تاريخ چك و مبلغ چك را وارد كرده و اينتر مي زنيم تا چك پرداختي نيز ثبت شود.

اگر براي اجناس خريداري شده كارت كشيده بوديم روي گزينه "حواله از" كليك مي كنيم تا پنجره زير باز شود:

SNAGHTML92cb9a

ابتدا از ليست حساب ها بانك مورد نظر را انتخاب مي كنيم سپس اينتر زده، مبلغ را تايپ كرده و دوباره اينتر مي زنيم.

اگر مراحل بالا را رفته باشيد جدول ثبت به اين شكل در خواهد آمد:

SNAGHTML941279

همانطور كه مي بينيد به ازاي هر عمليات ما يك رديف به جدول اضافه شده است.

حال اگر به قسمت پاييني پنجره ثبت فاكتور خريد دقت كنيد يك سري اطلاعات مي بينيد مانند مانده قبل، مانده سند، مانده نهايي و...

مانده قبل بيانگر آن است كه تا قبل از ثبت اين فاكتور، مانده اين حساب با ما چقدر بوده است.

مانده سند به ما نشان مي دهد كه اگر مانده قبل در نظر گرفته نشود با احتساب موارد اين فاكتور مانده اين حساب با ما چقدر است.

و مانده نهايي همانطور كه از اسمش مشخص است حاصل جمع مانده قبل و مانده سند است.

در نهايت براي ذخيره فاكتور خريد بر روي "ثبت فاكتور" كليك مي كنيم و يا دكمه F5 كيبورد را مي زنيم تا فاكتور خريد ما در نرم افزار حسابداري اسكناس ثبت نهايي شود.

پس از ثبت نهايي فاكتور، پنجره زير ظاهر مي گردد:

SNAGHTML48d5d6

هر فاكتور خريد يا فروش پس از ثبت يك شماره منحصر به فرد دارد كه از آن شماره مي توان در هر زمان براي مراجعه سريع به سند مورد نظر اقدام كرد. به عنوان مثال ويرايش يا حذف يك سند با در دست داشتن شماره سند راحت تر صورت مي گيرد.

در اين پنجره علاوه بر مشاهده شماره سند مي توان فاكتور مورد نظر را چاپ كرد كه البته فاكتور خريد معمولا نيازي به چاپ ندارد و بيشتر از قسمت چاپ براي فاكتور فروش استفاده مي شود.

تبريك، شما موفق شديد فاكتور خريد خود را دز نرم افزار حسابداري و مديريت مالي اسكناس به راحتي ثبت كنيد.

 

فصل ششم: آموزش ثبت فاكتور فروش

براي ثبت فاكتور فروش وارد آيتم 1-1 از منوي اصلي بشويد يعني روي كيبورد كليد هاي 1 سپس - سپس 1 را تايپ كنيد (همچنين مي توانيد به جاي 1-1 فقط -1 را تايپ كنيد يعني 1 اول را حذف كنيد).

SNAGHTML22e743

از آنجايي كه در نرم افزار حسابداري و مديريت مالي اسكناس ثبت فاكتور فروش و خريد تقريبا شبيه هم هستند اين بخش نيازي به آموزش ندارد.

نكته: فقط اين نكته خالي از لطف نيست كه در قسمت بالا سمت راست اگر گزينه "فروش" را به "فروش نقدي" تغيير دهيم ديگر نيازي نيست بعد از هر فروش، دريافت نقد آن را ثبت كنيم بلكه نرم افزار به طور خودكار در انتهاي فاكتور كل مبلغ فاكتور را دريافت نقد ثبت مي كند و مانده سند به صورت خودكار صفر مي شود.

 

فصل هفتم: آموزش عمليات دريافت و پرداخت، ثبت هزينه ها

عمليات دريافت و پرداخت به معني دريافت يا پرداخت وجه نقد، چك يا حواله است كه در همان ثبت فاكتور امكانش وجود دارد. اما گاهي پيش مي آيد كه نيازي به ثبت فاكتور نداريم و فقط مي خواهيم پرداخت يا دريافت ثبت كنيم مثلا فرض كنيد از شخصي قبلا مقداري جنس خريداري كرده ايد و فاكتور خريدش را ثبت كرده ايد، اكنون وجه آن را پرداخت كرده ايد و مي خواهيد پرداخت وجه را ثبت كنيد!

براي ثبت عمليات پرداخت (مانند پرداخت نقد، چك، حواله و...) كافي است در پنجره اصلي نرم افزار حسابداري اسكناس دكمه "-" را روي كيبورد بزنيد تا ليست عمليات پرداخت باز شود:

حال در صورتي كه تمايل به پرداخت وجه نقد داريد عدد 2 را تايپ كنيد تا پنجره زير باز گردد:

SNAGHTML3761de

در پنجره پرداخت وجه نقد ابتدا حساب مورد نظر را انتخاب كرده سپس در صورت دلخواه توضيحاتي نوشته و مبلغ را وارد مي كنيم و در پايان براي ثبت Enter يا F5 را مي زنيم.

پرداخت چك و ثبت حواله هم به همين صورت قابل انجام است.

براي انجام عمليات دريافت نيز فقط كافي است در پنجره اصلي نرم افزار حسابداري اسكناس "+" را تايپ كنيد تا ليست عمليات دريافت نمايان شود:

سپس هر نوع عمليات را كه مايل بوديد عدد كنارش را تايپ كرده و بقيه راه را ادامه دهيد...

ثبت هزينه ها نيز دقيقا يك نوع عمليات پرداخت محسوب مي شود مثلا براي ثبت هزينه اجاره مغازه بايد براي حساب اجاره مغازه يك سند پرداخت ثبت كنيد. يعني مثلا اگر بابت اجاره مغازه چك پرداخت كرديد بايد در پنجره اصلي نرم افزار – را زده سپس 3 را بزنيد (-3) تا وارد پنجره پرداخت چك شويد سپس وارد حساب اجاره مغازه شده و اطلاعات چك پرداختي را پر كنيد.

نكته: علامت – و + و اعداد كنار منو ها مانند ثبت فاكتور و دريافت و پرداخت، جهت سرعت بخشيدن به كار شما است زيرا به عنوان مثال پس از چند بار ثبت فاكتور فروش، -1 در ذهن شما نقش مي بندد و هر زمان بخواهيد فاكتور فروش ثبت كنيد ناخودآگاه دستتان -1 را تايپ مي كند.

 

فصل هشتم: آموزش مشاهده حذف و ويرايش

هر زمان متوجه شديد سندي را اشتباه وارد كرديد مي توانيد نسبت به ويرايش يا حذف آن سند اقدام نماييد.

توجه: در اصطلاح حسابداري به هر نوع عملياتي مانند خريد، فروش، دريافت و پرداخت سند گفته مي شود.

در نرم افزار اسكناس براي حذف سند وارد آيتم 20 منوي اصلي شويد، سپس شماره سند را تايپ كرده و اينتر بزنيد تا سند نشان داده شود:

SNAGHTML4672cf

براي ويرايش يا حذف هر كدام از گزينه هاي سند مي توانيد بر روي گزينه مورد نظر راست كليك كرده و گزينه ويرايش يا حذف را انتخاب كنيد:

همچنين مي توانيد براي ويرايش از Enter و براي حذف از F11 استفاده كنيد.

در صورتي كه شماره سند را نمي دانستيد مي توانيد با زدن كليد F6 همه اسناد را به ترتيب ثبت مشاهده كنيد و سند مورد نظر را پيدا كنيد. بعد از زدن كليد F6 بايد يك بازه تاريخ وارد كنيد تا نرم افزار سند هاي آن تاريخ را نشان دهد مي توانيد بر روي از ابتدا تا انتها كليك كنيد تا همه اسناد نشان داده شود.

SNAGHTML5102b0

در اين پنجره روي هر سند كه F2 را بزنيد وارد پنجره مشاهده و ويرايش سند مي شويد. همچنين از همين جا هم مي توانيد هر ريز سندي را كه مايل بوديد ويرايش يا حذف كنيد فقط كافي است از جدول پايين روي گزينه مورد نظر راست كليك كرده و حذف يا ويرايش را انتخاب كنيد:

 

فصل نهم: گزارشات پايه

در اين فصل برخي گزارشات اصلي و پايه اي نرم افزار اسكناس را معرفي كرده و در مورد هر كدام توضيح مختصري مي دهيم.

1. گزارش موجودي و گردش نقدي صندوق در نرم افزار اسكناس

گزارش موجودي صندوق يكي از پر كاربرد ترين گزارشات شما خواهد بود زيرا در پايان هر روز بايد با استفاده از اين گزارش، موجودي صندوق خود را بررسي كنيد. در اين گزارش تمام ورودي و خروجي هاي نقدي از صندوق شما نمايش داده مي شود.

براي مراجعه به گزارش موجودي صندوق وارد آيتم 300 منوي اصلي شويد تا پنجره زير نمايان گردد:

SNAGHTMLc9912b

اين پنجره قبل از ورود به اكثر گزارشات نرم افزار اسكناس ظاهر مي گردد. در اين پنجره مي توان تاريخ شروع و پايان گزارش را مشخص كرد تا گزارش مورد نظر فقد در همان بازه تاريخي نمايش داده شود. تاريخ شروع و تاريخ پايان گزارش را مي توان به صورت دستي وارد كرد و يا بر روي گزينه هاي پيش فرض كليك كرد.

بعد از ورود يا انتخاب بازه تاريخي، گزارش موجودي صندوق نمايش داده مي شود:

گزارش موجودي و گردش نقدي صندوق يكي از ساده ترين گزارشات نرم افزار حسابداري اسكناس است. اين گزارش فقط نشان مي دهد به ازاي اسناد و فاكتور هايي كه ثبت كرديد در هر تاريخ چقدر وجه نقد (پول) دريافت كرديد و چقدر پرداخت كرديد و در نهايت چقدر بايد وجه نقد داشته باشيد.

نكته: توجه كنيد كه براي داشتن گزارشاتي دقيق و كاربردي بايد تمام عمليات ريز و درشت خود را در نرم افزار حسابداري اسكناس ثبت كنيد به عنوان مثال حتي اگر هزار تومان صدقه داديد بايد عمليات پرداخت وجه نقد را ثبت كنيد تا گزارش موجودي صندوقتان صحيح و دقيق باشد

2. گزارش موجودي بانك ها در نرم افزار حسابداري اسكناس

گزارش موجودي بانك شبيه گزارش موجودي صندوق است با اين تفاوت كه به جاي نمايش ورودي خروجي هاي صندوق، ورودي و خروجي هاي بانك ها را نمايش مي دهد. هميشه بايد موجودي بانك كه در نرم افزار نشان داده مي شود با موجودي حقيقي حساب بانكي شما يكي باشد وگرنه يك يا چند سند ثبت نشده يا صحيح ثبت نشده اند.

براي مراجعه به گزارش موجودي بانك در وارد آيتم 302 منوي اصلي شويد تا پنجره زير باز شود:

SNAGHTMLdc1a19

در جدول بالا ليست بانك هاي ما نشان داده مي شود. تمايل به مشاهده گزارش هر كدام از بانك ها كه داشتيم بر روي همان بانك اينتر مي زنيم (يا دابل كليك مي كنيم) تا پنجره بازه تاريخي باز شود. بعد از انتخاب بازه تاريخي (مانند گزارش صندوق) ريز ورودي و خروجي هاي بانك در جدول پايين نمايش داده مي شود.

3. موجودي و گردش اجناس در انبار ها

براي مشاهده اين گزارش وارد آيتم 3032 منوي اصلي شويد.

در اين گزارش در جدول بالا ليست گروه اجناس قرار دارد كه موجودي و ارزش ريالي هر گروه جنس نشان داده مي شود:

بر روي هر گروه كه Enter بزنيد اجناس همان گروه در جدول پايين ليست مي شوند و موجودي و ارزش ريالي هر جنس نمايش داده مي شود.

همچنين با اينتر بر روي هر جنس ليست ورودي و خروجي هاي همان جنس نشان داده مي شود.

 

4. تراز آزمايشي چهار ستوني

تراز گزارشي است كه حسابداران به آن علاقه زيادي دارند. در حسابداري كلاسيك تراز آزمايشي براي بررسي برابري جمع مانده هاي بدهكار و بستانكار حساب هاي دفتر كل با هم استفاده مي شود.

اما تراز آزمايش براي افراد معمولي هم قابل استفاده است و گزارش بسيار خوبي است.در تعريف عاميانه تراز آزمايشي بايد بگوييم تراز آزمايشي يك گزارش كلي است كه همه چيز را نشان مي دهد.

يعني اگر مي خواهيد گزارش صندوق، بانك، اجناس انبار، چك، مانده حساب بدهكاران و بستانكاران، هزينه ها، حقوق كارمندان، خريد، فروش، تخفيفات، اصلاحات و... را در يك گزارش مشاهده كنيد آن گزارش، تراز آزمايشي است.

براي مشاهده تراز آزمايشي 4 ستوني كافي است وارد آيتم 371 منوي اصلي شويد تا پنجره زير نمايان گردد:

SNAGHTML11cb85b

تراز آزمايشي را مي توانيد براي تاريخ هاي مختلف مشاهده كنيد، براي اين كار كافي است كه تاريخ را در بالا تايپ كرده و اينتر بزنيد.

 

گزارشات زيادي در نرم افزار مديريت مالي اسكناس وجود دارد كه تمامي آنها مانند گزارشاتي كه در بالا گفته شد به آساني قابل درك هستند و لزومي به توضيح بيشتر ندارد.

بهتر است منوي گزارشات (منوي شماره 3) در پنجره اصلي نرم افزار را باز كرده و به ترتيب تمامي گزارشات موجود در آن را امتحان كنيد تا با همه آنها آشنا شويد.

فقط توجه كنيد كه برخي گزارشات ممكن است در نسخه خريداري شده شما موجود نباشد.

 

 

فصل دهم: آموزش چاپ گزارشات

در نرم افزار حسابداري اسكناس به راحتي مي توان از هر گزارش نسخه چاپي تهيه نمود فقط براي اين كار حتما بايد نرم افزار Microsoft Office Word نسخه 2007 به بالا بر روي سيستم شما نصب باشد.

براي چاپ گزارشات كافي است بر روي جدول گزارش دكمه Alt+W را بزنيد به عنوان مثال در گزارش موجودي اجناس Alt+W را بزنيد تا پنجره زير باز گردد:

SNAGHTML126517f

در اين فرم در صورت دلخواه تعداد نسخه چاپي را تغيير داده و در نهايت اينتر بزنيد تا گزارش چاپ شود.

در صورتي كه اولين بار است كه اين گزارش را چاپ مي كنيد قبل از چاپ، پنجره زير باز خواهد شد:

SNAGHTML127a24c

در اين پنجره مي توانيد مشخص كنيد كه چه ستون هايي چاپ شود و چه ستون هايي چاپ نشود. هر ستون را كه مايل بوديد در گزارش چاپي وجود داشته باشد تيك گزينه چاپ را براي آن ستون بزنيد. و در آخر بر روي تاييد كليك كنيد يا Ctrl+Enter را بزنيد تا چاپ گزارش شروع شود.

تبريك، شما مطالب سطح 1 حسابداري را فرا گرفتيد.

توجه كنيد كه اين آموزش براي فروشگاه ها يا شركت هاي كوچك و ساده مفيد است و بسياري از مطالب در آن ذكر نشده است.

برچسب ها:

آموزش نرم افزار حسابداري و مديريت مالي اسكناس , نرم افزار حسابداري , نرم افزار فروشگاهي , نرم افزار خدماتي , نرم افزار شركتي , شروع به كار حسابداري , معرفي اجناس , معرفي خدمات , معرفي حساب ها , ثبت فاكتور خريد , ثبت فاكتور فروش , دريافت و پرداخت , مديريت هزينه ها , مديريت چك و بانك , گزارشات پايه , گزارشات حسابداري , چاپ گزارشات , حسابداري موبايل , حسابداري تلفن همراه