وبلاگ - آخرین اخبار

 بسم الله الرحمن الرحیم

فهرست مطالب

فصل اول: چه مشاغلی تعمیرگاهی محسوب می شوند

فصل دوم: تفاوت رسید پذیرش با فاکتور فروش چیست؟

فصل سوم: فواید چاپ رسید تعمیرگاه یا قبض پذیرش

فصل چهارم: نرم افزار های حسابداری که قابلیت چاپ رسید پذیرش دارند

فصل پنجم: معرفی نرم افزار مدیریت و حسابداری تعمیرگاه اسکناس

فصل اول: چه مشاغلی تعمیرگاهی محسوب می شوند

جواب این سوال خیلی ساده به نظر می رسد. همانطور که می دانید مشاغلی تعمیرگاهی محسوب می شوند که تعمیرگاه باشند. مانند تعمیرگاه های خودرو، تعمیرگاه موبایل (تلفن همراه) و تبلت، تعمیرگاه کامپیوتر و لپ تاپ، تعمیرگاه خودرو، تعمیرگاه لوازم خانگی، تعمیرگاه برد های الکترونیکی، تعمیرگاه ماشین های اداری، تعمیرات مبل و صندلی، تعمیرات ساعت، تعمیرات عینک، تعمیرات صنایع چوبی، تعمیرگاه تلویزیون، تعمیرگاه صوتی تصویری، تعمیرگاه ماشین های سنگین، تعمیرگاه لوازم پزشکی و…

اما از نظر ما فقط این مشاغل نیستند که تعمیرگاهی محسوب می شوند.

از لحاظ نرم افزار های مدیریتی و حسابداری، مشاغل به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مانند مشاغل فروشگاهی (نرم افزار حسابداری فروشگاهی)، مشاغل تولیدی (نرم افزار حسابداری تولیدی)، مشاغل تعمیرگاهی (نرم افزار مدیریت تعمیرگاه) و…

هر کدام از این دسته ها نرم افزار های مدیریتی و حسابداری مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال یکی از معروف ترین انواع نرم افزار های حسابداری، نرم افزار حسابداری فروشگاهی می باشد.

منظور ما از مشاغل تعمیرگاهی مشاغلی است که به خاطر فرایند خاص کسب و کارشان نیاز به نرم افزار مدیریت تعمیرگاه یا همان حسابداری تعمیرگاهی دارند.

تفاوت اصلی فرایند تعمیرگاه با فروشگاه سیستم پذیرش دستگاه تعمیری است. در فروشگاه اجناس خریداری، انبار و فروخته می شوند. اما در تعمیرگاه علاوه بر این موارد دستگاه های تعمیری پذیرش می شوند، قطعاتی و خدماتی برای این دستگاه ها استفاده می شود و در نهایت دستگاه تعمیر شده به مشتری تحویل داده شده و بایگانی می گردد.

از نظر نرم افزاری هر شغلی که پروسه ای شبیه به این داشته باشد شغل تعمیرگاهی محسوب می شود. به عنوان مثال می توان به شرکت های خدماتی، نصب، خدمات پس از فروش و… اشاره کرد.

به طور مثال کارواش یا اتو سرویس شاید به ظاهر تعمیرگاه نباشند ولی یک شغل تعمیرگاهی محسوب می شوند.

فصل دوم: تفاوت رسید پذیرش با فاکتور فروش چیست

همانطور که قبلا گفتید یکی از مهم ترین تفاوت های تعمیرگاه با فروشگاه پذیرش دستگاه تعمیری است.

برای توضیح تفاوت رسید پذیرش و فاکتور فروش ابتدا لازم است یک بار دیگر فرایند اصلی یک تعمیرگاه را این بار در قالب یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه بررسی کنیم:

۱٫ پذیرش دستگاه تعمیری و دادن رسید پذیرش به مشتری:

مشتری دستگاه تعمیری خود را به تعمیرگاه می آورد.

دستگاه تعمیری پذیرش می شود و اطلاعات کامل مشتری و دستگاه تعمیری ثبت می گردد.

 اطلاعاتی از قبیل مشخصات مشتری، مدل و سریال دستگاه تعمیری، ایراد دستگاه به اظهار مشتری، لوازم همراه دستگاه تعمیری، وضعیت ظاهری و خرابی های دستگاه، هزینه تخمینی (در صورت لزوم)، بیعانه دریافتی و…

سپس قبض پذیرش که شامل این اطلاعات است صادر و چاپ شده و پس از مهر و امضا به مشتری داده می شود.

۲٫ تعیین خدمات صورت گرفته روی دستگاه و وضعیت نهایی:

پس از پذیرش دستگاه، هر وقت دستگاه تحت تعمیر قرار گرفت و خدمات مربوطه برای دستگاه انجام گردید. قطعات مصرفی و اجرت خدمات ثبت و وضعیت نهایی دستگاه در نرم افزار مشخص می شود.

البته ممکن است گاهی اوقات این مرحله کمی طولانی تر باشد. به عنوان مثال ممکن است دستگاه قبل از تعیین وضعیت نهایی چندین بار در واحد های مختلف تعمیرگاه و زیر دست تعمیرگاه های مختلف در تبادل قرار گیرد و یا ممکن است چند تعمیرکار بر روی دستگاه کار کرده و هر کدام قطعات و خدمات مربوط به خود را انجام داده باشند. ولی ما در اینجا به این پیچیدگی ها نمی پردازیم.

۳٫ تحویل دستگاه به مشتری، بایگانی قبض پذیرش و دادن فاکتور خدمات به مشتری:

پس از تعیین قیمت و وضعیت نهایی دستگاه در سیستم در حالت آماده به تحویل قرار می گیرد.

هر زمان مشتری به تعمیرگاه مراجعه کرد قبض پذیرش را تحویل داده، هزینه تعمیر با می پردازد و دستگاه تعمیری خود را تحویل می گیرد.

در این مرحله در صورت تمایل ممکن است یک فاکتور تحویل که شامل از خدمات صورت گرفته می باشد به مشتری داده شود.

یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه به این سادگی نیست بلکه نیازمند حسابداری دقیق، حقوق و دستمزد تعمیرکاران، گزارشات دقیق، محاسبات هوشمند و… می باشد. ولی فرایند گفته شده فرایند اصلی و پر کاربرد در همه تعمیرگاه ها است.

با بررسی فرایند یک تعمیرگاه تفاوت قبض پذیرش تعمیرگاه با فاکتور فروش فروشگاه مشخص شد.

در سیستم فروشگاه مشتری دستگاه یا چیز دیگری نزد ما به امانت نمی گذارد که نیاز به رسید داشته باشد بلکه فقط یک یا چند کالا از ما می خرد و نیاز به فاکتور فروش دارد.

اما در تعمیرگاه هنگام پذیرش دستگاه تعمیری باید یک رسید چاپی به مشتری داده شود. همچنین در آخر هنگام تحویل دستگاه به مشتری یک فاکتور تحویل به مشتری داده می شود که شبیه به فاکتور فروش فروشگاه می باشد.

یکی از تفاوت های رسید پذیرش با فاکتور در این است که در قبض پذیرش هیچ کالا یا خدماتی وجود ندارد و یک رسید مالی نیست. در کل قبض پذیرش فقط یک سند رسمی است.

فصل سوم: فواید چاپ رسید تعمیرگاه یا قبض پذیرش

برخی از صاحبان تعمیرگاه به جای استفاده از نرم افزار های مخصوص مدیریت تعمیرگاه از نرم افزار هایی که مبنای آنها حسابداری فروشگاهی است استفاده می کنند.

همانطور که قبلا گفته شد در نرم افزار های فروشگاهی امکان چاپ فاکتور فروش هست اما امکان چاپ قبض پذیرش و رسید تعمیرگاه وجود ندارد.

همین امر موجب دردسر های فراوانی برای این دسته از تعمیرگاه ها شده است.

در اینجا به برخی فواید رسید تعمیرگاه می پردازیم:

۱٫ اعتماد بیشتر مشتری:

مسلما وقتی به مشتری رسید رسمی تعمیرگاه داده شود مشتری آسوده خاطر تر هست. متاسفانه برخی از صاحبان تعمیرگاه هنوز با تفکرات سنتی فکر می کنند و حتی شخصا تعمیرگاه های زیادی را دیده ام که وقتی مشتری تقاضای قبض پذیرش می کند صاحب تعمیرگاه فکر می کند به او توهین شده است.

خودتان را جای مشتری بگذارید. شما اگر تلفن همراه خرابی داشته باشید ترجیح می دهید آن را به تعمیرگاهی ببرید که به شما رسید بدهد و یا تعمیرگاهی که هیچ سندی به شما ندهد.

مسلما وقتی هیچ سندی نداشته باشید هیچ حق قانونی نداشته و تعمیرگاه می تواند همه چیز را انکار کند.

در نتیجه اگر اعتماد مشتری را می خواهید بهتر است حتما به او رسید تعمیرگاه بدهید.

۲٫ دادن اعتبار به تعمیرگاه:

دادن رسید پذیرش رسمی و چاپی علاوه بر ایجاد حس اعتماد در مشتری به اعتبار تعمیرگاه نیز می افزاید.

حس اعتماد مشتری را می توان با یک رسید غیر چاپی هم به دست آورد. به این صورت که با خودکار نام مشتری و مشخصات دستگاهش را بنویسم و امضا یا مهر کنیم.

هرچند در این حالت مشتری آسوده خاطر است ولی باز خودتان را بگذارید جای مشتری…

نسبت به یک تعمیرگاهی که رسید دستی با خودکار می دهد بیشتر احساس خوبی دارید یا تعمیرگاهی که اطلاعات شما را در کامپیوتر ثبت کند و رسید تعمیرگاه چاپی و زیبا باشد؟

۳٫ ثبت وضعیت ظاهری دستگاه:

صدور قبض پذیرش تعمیرگاه شاید در نگاه اول به نفع مشتری و ایجاد حس اعتماد در مشتری باشد ولی در واقع فواید خیلی مهمی برای صاحب تعمیرگاه نیز دارد.

از جمله این فواید امکان ثبت وضعیت ظاهری دستگاه تعمیری در قبض پذیرش می باشد.

برای مثال یک تعمیرگاه خودرو را در نظر بگیرید که مشتری خودرو معیوب خود را جهت تعمیر به تعمیرگاه آورده است و خودرو مورد نظر علاوه بر ایراد مورد نظر دارای خط و خش بسیار نیز هست.

اگر نرم افزار مدیریت تعمیرگاه استفاده کنید و رسید پذیرش صادر کنید این امکان برای شما وجود دارد که معایب دستگاه تعمیری را در رسید چاپ کنید تا بعدا مشتری مدعی نشود این خط و خش ها در تعمیرگاه روی ماشین افتاده است.

۴٫ ثبت توضیحات لازم:

یکی دیگر از فواید صدور رسید پذیرش دستگاه تعمیری امکان چاپ توضیحات لازم بر روی رسید هست.

برای مثال فرض کنید مشتری لپ تاپی را برای تعمیر نزد شما آورده است که ایراد لپ تاپ یک ایراد سخت افزاری است و ممکن است حین تعمیر آسیب جدی دیده و دیگر اصلا روشن نشود.

شما می توانید خیلی راحت در قبض پذیرش احتمال خرابی لپ تاپ را ثبت کنید و از مشتری امضا بگیرید و این کار از هر اختلاف و مناقشه ای جلوگیری می کند.

۵٫ سلب مسئولیت:

می توانید پایین رسید پذیرش خود کلی مطالب جهت سلب مسئولیت از خود چاپ کنید.

برای مثال توجه شما را به برخی از مواردی که به طور پیش فرض در رسید پذیرش نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس وجود دارد جلب می کنیم:

۱- مشتری گرامی، قبل از مراجعه برای تحویل گرفتن دستگاه خود از آماده بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

۲- در حفظ و نگهداری این فرم تا زمان تحویل، نهایت دقت را به عمل آورید زیرا دستگاه شما به آورنده رسید تحویل خواهد شد.

۳ – مطابق دستور مقام قضایی، از تحویل وسایل شخصی خود به تعمیرگاه اکیدا خودداری کنید.

۴-دستگاههای تعمیر شده به مدت ۳ روز از تاریخ خروج برای عیب و ایرادهای رفع شده دارای ضمانت در اجرت تعمیر است اما قطعات یدکی تعویض شده شامل هیچ گونه ضمانتی نیست.

۵- این مرکز خدمات هیچ گونه مسئولیتی در قبال ایرادات احتمالی در حین تعمیر برای دستگاه های غیر استاندارد ندارد.

۶- در صورت عدم وجود قطعات یدکی و طولانی شدن مدت زمان تعمیر، مسئولیتی متوجه این واحد نمی باشد.

همانطور که می بینید می توانید با قرار دادن این مطالب از خودتان سلب مسئولیت کنید.

لازم به ذکر است که در نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس قابلیت ویرایش این مطالب وجود دارد.

فصل چهارم: نرم افزار های حسابداری که قابلیت چاپ رسید پذیرش دارند

برخی از نرم افزار های حسابداری موجود در بازار هرچند امکانات لازم برای مدیریت یک تعمیرگاه را ندارند اما برای جلب رضایت مشتریان خود امکان چاپ رسید پذیرش را برای تعمیرگاه ها فراهم کردند. این گونه نرم افزار ها  هرچند امکانات لازم برای مدیریت تعمیرگاه را ندارند ولی باز هم برای یک تعمیرگاه از سایر نرم افزار های حسابداری مفیدتر هستند.

برای مدیریت بهتر تعمیرگاه یا شرکت خدماتی خود در درجه اول بهتر است از نرم افزار های مخصوص مدیریت تعمیرگاه استفاده کنید تا از تمامی امکانات یک نرم افزار اختصاصی شغل خود برخوردار باشید ولی در صورتی که فکر می کنید یک نرم افزار حسابداری معمولی جوابگوی نیازهای شما هست حداقل هنگام خرید، این نکته را در نظر داشته باشید که امکان چاپ رسید پذیرش را داشته باشد.

فصل پنجم: معرفی نرم افزار مدیریت و حسابداری تعمیرگاه اسکناس

Title: نرم افزار مدیریت تعمیرگاه و حسابداری فروشگاهی اسکناس

شرکت ارقام گستران هوش افزای شرق برای راحتی و آسایش صاحبان مشاغل تعمیراتی اقدام به طراحی نرم افزار جامع مدیریت تعمیرگاه اسکناس نموده است که علاوه بر امکانات بسیار کامل برای تعمیرگاه ها و مراکز خدمات پس از فروش، دارای امکانات کامل حسابداری نیز می باشد.

از جمله ویژگی های نرم افزار جامع مدیریت و حسابداری تعمیرگاه اسکناس:

·         سفارشی سازی شده برای مشاغل مختلف تعمیراتی مانند تعمیرگاه های خودرو، موبایل، کامپیوتر، لوازم الکترونیک، لوازم برقی، لوازم خانگی، یخچال فریزر، شرکت های خدمات نصب و راه اندازی، شرکت های خدمات پس از فروش، نمایندگی ها و…

·         امکانات کامل و جامع مورد نیاز تعمیرگاه ها

·         امکانات کامل حسابداری

·         هماهنگی و یکپارچگی کامل بخش حسابداری با بخش مدیریت تعمیرگاه

·         محاسبه حقوق و دستمزد تعمیرکاران به صورت درصدی از اجرت، حقوق ثابت و…

·         چند کاربره و تحت شبکه با قابلیت شبکه از راه دور از طریق اینترنت

·         سیستم جامع ارسال پیامک

·         سیستم جامع تلفن گویا

·         امکان استفاده از بارکدخوان و چاپ بارکد

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه عمومی اسکناس

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه ماشین و کلینیک خودرو اسکناس

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه موبایل (تلفن همراه) اسکناس

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه کامپیوتر اسکناس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

گفتگو با ما در واتساپ