تفاوت نرم افزار مدیریت و حسابداری تعمیرگاه با حسابداری فروشگاهی


تفاوت نرم افزار مدیریت و حسابداری تعمیرگاه با حسابداری فروشگاهی

تفاوت نرم افزار مدیریت و حسابداری تعمیرگاه با حسابداری فروشگاهی

بسم الله الرحمن الرحیم

تفاوت نرم افزار مدیریت و حسابداری تعمیرگاه با حسابداری فروشگاهی

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: فرایند کسب و کار در فروشگاه

فصل دوم: نیازهای نرم افزاری یک فروشگاه (نرم افزار حسابداری فروشگاهی)

فصل سوم: فرایند کسب و کار در تعمیرگاه

فصل چهارم: نیازهای نرم افزاری یک تعمیرگاه (نرم افزار مدیریت تعمیرگاه)

فصل پنجم: فروش نرم افزار حسابداری فروشگاهی به اسم نرم افزار تعمیرگاه

فصل ششم: نیازهای حسابداری یک تعمیرگاه (نرم افزار جامع مدیریت تعمیرگاه)

فصل هفتم: معرفی نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس با امکانات کامل حسابداری

 

 

مقدمه

در این مقاله به بیان شباهت ها و تفاوت های یک فروشگاه و یک تعمیرگاه و نیازهای هر کدام می پردازیم. این مقایسه به صورت کلی انجام می گیرد یعنی هیچ شغل خاصی مد نظر ما نیست بلکه وقتی می گوییم فروشگاه هدف کلیه فروشگاه ها در هر شغلی و وقتی می گوییم تعمیرگاه هدف کلیه تعمیرگاه ها در هر شغلی می باشد.

همانطور که بیان شد وقتی می گوییم فروشگاه منظور فروشگاه خاصی نیست بلکه هر کسب و کاری که در آن کالا خرید و فروش شود فروشگاه محسوب می شود.

در واقع از لحاظ فرایند کسب و کار و فرایند نرم افزاری تفاوت زیادی بین فروشگاه های متفاوت نیست. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه تلفن همراه را با یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو مقایسه کنیم با اینکه تفاوت های بسیاری با هم دارند ولی فرایند کسب و کار در هر دو تقریبا یکسان است. به این صورت که هر دو فروشگاه کالا خریداری می کنند، کالا می فروشند، انبار، موجودی، چک، بانک و... دارند. در واقع اگر به صورت کلی به فروشگاه های متفاوت نگاه کنیم همه آنها یک فرایند یکسان دارند بلکه فقط نوع اجناس آنها با هم تفاوت دارد.

البته برخی فروشگاه های خاص کمی با فروشگاه های دیگر تفاوت دارند مانند فروشگاه های طلا فروشی که تفاوت های کوچکی با سایر فروشگاه ها دارند.

اما هدف این مقاله بررسی تفاوت بین فروشگاه های متفاوت نیست بلکه هدف بررسی تفاوت های اصلی بین فروشگاه ها با تعمیرگاه ها است.

ابتدا فرایند کسب و کار در فروشگاه و تعمیرگاه را به طور مجزا مورد بررسی قرار داده و مقایسه می کنیم سپس امکانات نرم افزاری که هر کدام نیاز دارند را بررسی می نماییم.

 

فصل اول: فرایند کسب و کار در فروشگاه

 

 

به طور خلاصه می توان گفت فرایند اصلی فروشگاه به این صورت است:

·         ابتدا کالاهایی خریداری شده و در انبار (انبار می تواند داخل خود فروشگاه باشد) یا انبار ها ذخیره می گردند.

·         مبلغ اجناس خریداری شده به صورت نقد و یا نسیه به فروشنده پرداخت می گردد.

·         کالاهای موجود در انبار به مشتریان فروخته می شود.

·         مبلغ اجناس فروخته شده به صورت نقد و یا نسیه از خریدار دریافت می گردد.

اگر نگاه جامع تری به یک فروشگاه داشته باشیم متوجه می شویم که اولا در فروشگاه فقط همین یک فرایند نیست بلکه فرایند های بسیار متعددی وجود دارد. ثانیا فرایند های یک فروشگاه به این سادگی نیست و از مراحل بسیار بیشتر و پیچیده تری برخوردار است. ولی فرایند اصلی همین است که ما گفتیم.

ما قصد نداریم فرایند هایی که در یک فروشگاه رخ می دهد را زیر ذره بین قرار دهیم بلکه همانطور که گفتی فقط می خواهیم تفاوت های یک فروشگاه با یک تعمیرگاه را بررسی کنیم بنابراین به همین یک فرایند ساده که اصلی ترین فرایند فروشگاه می باشد بسنده می کنیم.

 

 

فصل دوم: نیازهای نرم افزاری یک فروشگاه (نرم افزار حسابداری فروشگاهی)

 

 

اگر بخواهیم به طور خلاصه نرم افزار حسابداری فروشگاهی را تعریف کنیم می توانیم بگوییم نرم افزار حسابداری فروشگاهی نرم افزاری است که تمام فرایند های یک فروشگاه در آن پیاده سازی شده باشد.

یعنی در یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی کاربر باید بتواند اجناس، طرف حساب ها، بانک ها، انبار ها، صندوق ها، کارمند ها و... را تعریف کند.

همچنین یک نرم افزار حسابداری باید امکانات زیر را داشته باشد

1.     امکان ثبت فاکتور خرید یا فروش

1.1. امکان تسویه فاکتور به صورت نقد، چک، کارت خوان، کارت به کارت، حواله و...

1.2. امکان باقی ماندن مانده حساب و تسویه در آینده

1.3. امکان قسط بندی مانده حساب

1.4. امکان تخفیف دادن یا گرفتن

1.5. و...

2.     امکان بررسی اطلاعات حساب مشتریان

2.1. امکان مشاهده مانده حساب مشتری

2.2. امکان مشاهده گزارش حساب مشتری

2.3. امکان مشاهده لیست اقساط مشتری

2.4. امکان مشاهده گزارش نحوه پرداخت مشتری

2.5. و...

3.     امکان مشاهده موجودی و گزارش انبار

4.     امکان مشاهده موجودی و گزارش بانک

5.     امکان مشاهده موجودی و گزارش صندوق

6.     امکان مدیریت چک و بانک

6.1. امکان دریافت یا پرداخت چک

6.2. امکان وصول یا پاس کردن چک

6.3. امکان خرج کردن چک دریافتی

6.4. امکان خواباندن چک دریافتی به حساب بانک

6.5. امکان برگشت چک دریافتی

7.     امکان مشاهده، ویرایش یا حذف فاکتور ها یا اسناد دریافتی و پرداختی

8.     امکانات کامل جستجو

9.     گزارشات کامل سود و زیان

10. گزارشات دفاتر دارایی

11. و...

امکاناتی که به طور خیلی خلاصه ذکر شد امکاناتی است که باید یک نرم افزار حسابداری داشته باشد تا بتوان با استفاده از آن، فرایند های مورد نیاز یک فروشگاه را طی کرد.

 

فصل سوم: فرایند کسب و کار در تعمیرگاه

 

 

به طور خلاصه می توان گفت فرایند اصلی یک تعمیرگاه به این صورت است:

·         مشتری دستگاه معیوب خود را نزد ما می آورد

·         دستگاه در تعمیرگاه مورد عیب یابی قرار می گیرد و علت خرابی پیدا می شود

·         در صورت لزوم هزینه تعمیر به مشتری اعلام می گردد

·         دستگاه تعمیر می شود و در مکان دستگاه های آماده تحویل قرار می گیرد

·         مشتری دستگاه خود را تحویل می گیرد

·         هزینه خدمات به صورت نقد یا نسیه از مشتری دریافت می گردد.

همانطور که مشاهده می کنید فرایند تعمیرگاه کاملا با فرایند فروشگاه متفاوت است.

البته در تعمیرگاه هم مانند فروشگاه اگر نگاه جامع تری داشته باشیم متوجه می شویم که اولا در تعمیرگاه فقط همین یک فرایند نیست بلکه فرایند های بسیار متعددی وجود دارد. ثانیا فرایند های یک تعمیرگاه به این سادگی نیست و از مراحل بسیار بیشتر و پیچیده تری برخوردار است. ولی باز هم فرایند اصلی همین است که ما گفتیم.

 

فصل چهارم: نیازهای نرم افزاری یک تعمیرگاه (نرم افزار مدیریت تعمیرگاه)

 

 

اگر بخواهیم به طور خلاصه نرم افزار مدیریت تعمیرگاه را تعریف کنیم می توانیم بگوییم نرم افزار مدیریت تعمیرگاه نرم افزاری است که تمام فرایند های یک تعمیرگاه در آن پیاده سازی شده باشد.

یعنی در یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه کاربر باید بتواند اجناس، طرف حساب ها، بانک ها، انبار ها، صندوق ها، کارمند ها و... را تعریف کند.

همچنین یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه باید امکانات زیر را داشته باشد

1.     امکان پذیرش دستگاه تعمیری

1.1. امکان ثبت اطلاعات دستگاه تعمیری مانند سریال، مدل و...

1.2. امکان ثبت اطلاعات مشتری

1.3. امکان ثبت عیب دستگاه

1.4. امکان ثبت لوازم همراه دستگاه تعمیری

1.5. امکان ثبت وضعیت ظاهری و توضیحات دلخواه برای دستگاه تعمیری

1.6. امکان دریافت بیعانه برای تعمیر

1.7. امکان دریافت هزینه تست و عیب یابی دستگاه

1.8. امکان ثبت وضعیت گارانتی و بیمه دستگاه

1.9. و...

2.     امکان صدور و چاپ رسید و قبض پذیرش

3.     امکان ثبت رویداد های بر روی دستگاه تعمیری

4.     امکان ثبت و تغییر وضعیت دستگاه تعمیری

5.     امکان ثبت قطعات مصرفی و خدمات انجام گرفته روی دستگاه

6.     امکان تعیین تعمیرکار یا تعمیرکاران هر دستگاه

7.     امکان محاسبه حقوق دستمزد تعمیرکاران

8.     امکان ثبت خرید و انبار قطعات

9.     امکان تحویل دستگاه به مشتری

9.1. امکان ثبت نوع تسویه حساب

9.2. امکان صدور فاکتور

10.  امکان تعریف واحد های تعمیرگاه و تعمیرکاران هر واحد

11. و..

 

امکاناتی که به طور خیلی خلاصه ذکر شد امکاناتی است که باید یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه داشته باشد تا بتوان با استفاده از آن، فرایند های مورد نیاز یک تعمیرگاه را طی کرد.

در نتیجه اگر نرم افزاری دارای امکانات ذکر شده نباشد نمی تواند نیاز های اصلی یک تعمیرگاه را برطرف سازد

 

فصل پنجم: فروش نرم افزار حسابداری فروشگاهی به اسم نرم افزار تعمیرگاه

 

 

در فصل قبل برخی از امکانات اختصاصی یک نرم افزار مدیریت تعمیرگاه به طور خلاصه بیان شد. هر تولید کننده نرم افزاری که در نرم افزار خود امکانات ذکر شده را دارا باشد می تواند مدعی باشد که نرم افزار مدیریت تعمیرگاه دارد.

اما متاسفانه برخی از شرکت ها که حتی بعضا شرکت های نرم افزاری بزرگی هستند نرم افزار حسابداری فروشگاهی خدماتی را به اسم نرم افزار مدیریت تعمیرگاه به مشتریان خود می فروشند که هیچ کدام از قابلیت های فوق را ندارد.

استدلال این شرکت ها این است که تفاوتی بین فروشگاه و تعمیرگاه وجود ندارد و یک تعمیرگاه هم می تواند حساب های خود را در یک نرم افزار حسابداری معمولی ثبت کند و مثلا وقتی دستگاهی را تعمیر می کند به جای ثبت اجرت برای مشتری فاکتور فروش خدمات ثبت نماید.

هرچند می توان حسابداری یک تعمیرگاه را با استفاده از یک نرم افزار حسابداری معمولی انجام داد اما هم این کار بسیار سخت است هم از یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی به هیچ وجه نمی توان گزارشات مخصوص یک نرم افزار تعمیرگاهی را دریافت کرد.

از همه مهم تر فرایند اصلی یک تعمیرگاه اصلا در یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی قابل پیاده سازی نیست. نرم افزار حسابداری معمولی سیستم پذیرش و تحویل دستگاه را ندارد بلکه فقط می تواند فاکتور فروش کالا یا خدمات ثبت نماید. همچنین جایی برای ثبت اطلاعات دستگاه تعمیری مانند عیب، لوازم همراه و ... ندارد.

به طور خلاصه اگر بخواهید از یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی یا خدماتی برای مدیریت تعمیرگاه خود استفاده کنید فقط می توانید برای مشتریان خود فاکتور فروش بزنید و امکاناتی از قبیل پذیرش دستگاه، مدیریت دستگاه های تعمیری پذیرش شده، تحویل دستگاه، ثبت قطعه و اجرت بر روی دستگاه و... را ندارید.

بسیاری از تعمیرگاه داران پس از خرید نرم افزار های حسابداری مجبور می شوند دوباره اقدام به خرید نرم افزار مدیریت تعمیرگاه بنمایند.

 

فصل ششم: نیازهای حسابداری یک تعمیرگاه (نرم افزار جامع مدیریت تعمیرگاه)

 

 

در فصل قبل گفتیم برخی شرکت های نرم افزاری نرم افزار حسابداری فروشگاهی خدماتی خود را به عنوان نرم افزار حسابداری تعمیرگاه می فروشند که باعث زحمت کاربر و هزینه اضافی می شود.

اما این بدین معنی نیست که تعمیرگاه ها نیازی به امکانات حسابداری ندارند.

واقعیت این است که یک تعمیرگاه علاوه بر تمامی امکانات مدیریت تعمیرگاه گفته شده در فصل 4، برای مدیریت مالی خود به تمامی امکانات حسابداری که در فصل 3 گفته شد نیز نیاز دارد.

یعنی یک تعمیرگاه علاوه بر امکاناتی از قبیل پذیرش دستگاه تعمیری، چاپ رسید پذیرش ، ثبت قطعه و اجرت، تعیین درصد تعمیرکار و... نیاز به امکانات حسابداری مانند خرید، فروش، انبار، بانک، چک، صندوق، حقوق و دستمزد و... نیز دارد.

حتی بسیاری از صاحبان تعمیرگاه، فروش هم دارند.

اما متاسفانه بسیاری از نرم افزار های مدیریت تعمیرگاه موجود در بازار فقط امکانات مدیریت تعمیرگاه را دارند و فاقد امکانات حسابداری می باشند.

به همین دلیل بسیاری از صاحبان تعمیرگاه مجبور به خرید دو نرم افزار یکی برای مدیریت تعمیرگاه و یکی برای انجام امور حسابداری هستند.

که این کار دردسر های فراوانی دارد. زیرا اگر نرم افزار تعمیرگاه و نرم افزار حسابداری با هم یکی نباشند باید همیشه اطلاعات را در هر دو نرم افزار به صورت مجزا ثبت کرد.

در نتیجه یک نرم افزار مدیریت در صورتی جامع و کامل هست که امکانات کامل حسابداری را نیز داشته باشد.

 

فصل هفتم: معرفی نرم افزار مدیریت تعمیرگاه اسکناس با امکانات کامل حسابداری

 

 

شرکت ارقام گستران هوش افزای شرق مفتخر است برای راحتی و آسایش صاحبان مشاغل تعمیراتی اقدام به طراحی نرم افزار جامع مدیریت تعمیرگاه اسکناس نموده است که علاوه بر امکانات بسیار کامل برای تعمیرگاه ها و مراکز خدمات پس از فروش، دارای امکانات کامل حسابداری نیز می باشد.

از جمله ویژگی های نرم افزار جامع مدیریت و حسابداری تعمیرگاه اسکناس:

·         سفارشی سازی شده برای مشاغل مختلف تعمیراتی مانند تعمیرگاه های خودرو، موبایل، کامپیوتر، لوازم الکترونیک، لوازم برقی، لوازم خانگی، یخچال فریزر، شرکت های خدمات نصب و راه اندازی، شرکت های خدمات پس از فروش، نمایندگی ها و...

·         امکانات کامل و جامع مورد نیاز تعمیرگاه ها

·         امکانات کامل حسابداری

·         هماهنگی و یکپارچگی کامل بخش حسابداری با بخش مدیریت تعمیرگاه

·         محاسبه حقوق و دستمزد تعمیرکاران به صورت درصدی از اجرت، حقوق ثابت و...

·         چند کاربره و تحت شبکه با قابلیت شبکه از راه دور از طریق اینترنت

·         سیستم جامع ارسال پیامک

·         سیستم جامع تلفن گویا

·         امکان استفاده از بارکدخوان و چاپ بارکد

 

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه عمومی اسکناس

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه ماشین و کلینیک خودرو اسکناس

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه موبایل (تلفن همراه) اسکناس

مشاهده امکانات و قیمت نرم افزار مدیریت تعمیرگاه کامپیوتر اسکناس